Leerlingen op kleedgedrag wijzen

G.J. Jansen / 10 reacties

Vraag

Ik werk op een reformatorische school. Ik vind de kledingregels nogal streng, maar ik pas me graag aan, omdat ik het een leuke werkplek vind en geen aanstoot wil geven aan collega's. En het bestuur verwacht het nu eenmaal. Ik vind dit geen probleem. Wel vind ik het moeilijk om leerlingen op hun kleedgedrag te wijzen (lange/grote oorbellen, lage truitjes, teveel make-up, enz.). Hoe kan ik oprecht hier iets van zeggen zonder tekort te doen aan mezelf?

Antwoord

Dank voor de manier waarop je jouw vraag hebt verwoord.

Wat de kledingsvoorschriften op refoscholen betreft, is het belangrijk je van twee dingen bewust te zijn: 1. Er gaan pubers naar de refoscholen. 2. Waarom hebben we kleding?

Bij het eerste punt hoort het experimenteergedrag van leerlingen. Ze gaan verkennen wat wel en (net) niet mag en zoeken een zekere vrijheid. Juist dan is het belangrijk om grenzen aan te geven. De exacte grenzen zullen nooit voor iedereen precies gelijk zijn, maar er is ergens (in het schoolreglement) een (duidelijke) grens getrokken. Een grens die niet bewaakt wordt, heeft weinig zin. Verder geldt dat het vaak gaat om "de totale uitstraling" van een leerling als het gaat om kleding en cosmetica. Intuïtief voel je vaak al aan dat iemand uitdagend of onschuldig overkomt.

Wat het tweede punt betreft, is de Schrift duidelijk. Na de zondeval moet onze naaktheid bedekt worden. Kleding is dus allereerst ethisch en niet esthetisch. Elke leerling is uniek en heeft een eigen smaak en stijl. Deze mag hij/zij tot uitdrukking laten komen binnen de begrenzingen die de Schrift stelt; kleding moet eerbaar zijn. Dat betekent dat het de ander niet tot zonde aan moet zetten door middel van visuele informatie. Het wordt een heikele zaak om dat helemaal waterdicht te formuleren, maar zoals ik hierboven al schreef, gaat het om het totaalplaatje van een leerling? Waarom gaat hij/zij zo gekleed? Wat wil de leerling daar zelf mee zeggen. Welk signaal gaat daarmee uit naar zijn/haar omgeving.

Je laatste punt betreft het aanspreken van leerlingen. Ik zou dat het liefst onder vier ogen doen en de leerling vragen naar de eigen stijl. Waarom draagt hij/zij welke kleding. Wat vindt hij/zij mooi. Daarna zou je op de twee bovenstaande noties terug kunnen komen en een soort moreel kader kunnen aangeven. Betrek daar ook de schoolregels bij en zeg dat "regels nu eenmaal regels zijn" en dat er daarom geen uitzonderingen gemaakt kunnen worden. Jongens en mannen zijn visueel ingesteld en vaak hebben meiden en vrouwen onvoldoende door wat hun kledingwijze met de leden van het andere geslacht doet. Een open en eerlijk gesprek hier over werkt vaak beter dan de botte-bijl-methode. Anderzijds, maak wel duidelijke afspraken over het ongewenste kledinggedrag en controleer deze ook. Maak je leerlingen ook een compliment als ze woord hebben gehouden.

Veel wijsheid en tact toegewenst.

Met vriendelijke groet,
Gertjan Jansen

Tags in dit artikel:

opvoeding
10 reacties
Ideetje
Dat er regels zijn is uiteraard goed.

Maar tegenwoordig wordt er, in ieder geval op onze refoschool, alleen maar daar de nadruk opgelegd. Dat vind ik erg jammer. Daarvoor hebben we niet voor deze school gekozen. Van de week hoorde ik van iemand, die ook andere refoscholen bezoekt, dat onze school als strengste refoschool te boek staat. En dan hebben we het alleen over de kledingregels!

Jammer, jammer, jammer. We schieten ons doel voorbij. Ook voor de buitenwereld. Zij weten niet beter dan dat daar alleen maar gelet wordt op de kleding. De kinderen schamen zich bijna om te moeten zeggen dat ze op deze school zitten.

Het zou zo fijn zijn als ze een keer thuis kwamen en konden vertellen dat ze een werkelijk GOED gesprek hadden gehad met een van de leraren. Wat een zegen zou dat zijn!
1a2b3c
Nou kilejan, deze keer haal je de woorden uit m'n mond.
Als je als kind helmaal niet blij bent met de school die je ouders voor je kiezen kun je er ook niet vanuit gaan dat het iets positiefs uitstraalt.
Vaak word het gezien en ervaren alsof refoscholen van regeltjes aan elkaar hangen. (zit nog heel wat waarheid in ook)
Ze zijn hun doel al lang voorbij geschoten en kunnen beter eens een studie over de Galaten brief gaan maken.
Het lijkt mij trouwens ook helemaal niet de bedoeling dat christenen bij elkaar kruipen, lekker veilig onder ons!!
Volgens mij staan er andere dingen in de Bijbel, maar goed da's weer wat anders.
Samanthi
Het ene is waar en het andere ook.
Pubers naar een refoschool sturen?
Ja
Kledingvoorschriften JA
Die zijn er op andere scholen evenzo!
geen petjes geen kwetsende opdruk geen uitdagende kleding geen rassistische kleding.
Een van mijn nichtjes zat op een neutrale school daar waren deze regels en deze werden ook nageleefd! Mijn zwager vond het nog erger dan op een refoschool, ja in een grote stad hè.
Ik heb zelf op een middelbareschool gewerkt, ja een refoschool, daar ben ik verschillende malen in discussie gegaan met de jongeren over de verschillen tussen man en vrouw.
Leren dat mannen visueel ingesteld zijn en dat ze geprikkeld worden door deze kleding, veel meisjes, maar ook moeders hebben daar totaal geen weet van.
Nu is het wel zo dat jongens / mannen moeten leren om niet hun lusten te volgen en meisjes vrouwen dat zij ze niet opwekken.
over broek, make up of oorbellen heb ik me verder niet uitgelaten en de regels van de school gevolgd, ook met mobietjes pcgebruik, dat hoeft echt niet met opgeheven vinger of soms kan je het met een scherts af, jongeren merken heus wel of je belerend bezig bent of dat je het goede voor hen wilt.

heel veel sterkte met je boeiende maar heel moeilijke werk
1a2b3c
Zolang regels niet verder gaan dan wat God er zelf over zegt vind ik het helemaal prima.
Natuurlijk moeten er regels zijn, die zijn er op alle scholen.
Ik ben niet voor refoscholen maar als het dan toch moet kunnen ze beter opvallen door hun houding/gezindheid dan door de buitenkant.
In de Bijbel lees ik nergens dat christenen zich onderscheiden van anderen vanwege hun kleding maar wel dat het opviel dat ze elkaar zo liefhadden.
Lees Handelingen maar eens!!
boulanger
Het probleem is vaak dat wanneer je er als man iets van zegt als een meisje te schaars of te uitdagend gekleed gaat, dat jij dan de viezerik bent. Zo van: waar kijk je naar? Daarom alleen al is het voor een mannelijke docent lastig om er iets over te zeggen. Misschien ligt hier een mooie taak voor vrouwelijke docenten ;-)
Cloudsadmirer
Drusius,
Reformatorisch zijn heeft niks met kledingregels te maken. Ja die in de Bijbel staan, die wel, maar niet die mensen erbij verzonnen hebben. Tegenwoordig kun je veel refo's herkennen aan hun manier van kleden. Dat is een bepaalde groep refo's, het is niet zo dat DAT dé reformatoren zijn.

Ik hoef me niet te kleden als sommige refo's om ervoor uit te komen dat ik reformatorisch ben.

In de Bijbel staat: Eerbaar, kuis en ingetogen. Meer niet.
43843
Ik ken jongens en meisjes die zelf gekozen hebben voor een refoschool. Zij hebben helemaal geen moeite met de regeltjes. Als je niet de grenzen opzoekt is hier ook prima mee te leven. ( Het zijn echt geen tutkinderen )
Ik ken ook een meisje dat graag naar een refoschool wilde maar niet mocht van haar ouders ofschoon zij Ger.Gem zijn. Gevolg: Het meisje wordt gepest omdat ze uitkomt voor haar principe's.
Roozemond
o, o..... waar gaat het toch over......
Ik vind het heerlijk om op een open school te werken waar iedereen van harte welkom is! Zelf van mijn 16 t/m 18e op een reformatorische school gezeten, ik vond het niet prettig....
Reformatorische scholen zijn vaak zo a-sociaal..... ongelooflijk.... wat een voorbeeld zijn we toch....
Jezus wijst ons er steeds op 1 te zijn, en niet overal mee eens te zijn....
Wie verstaat dat nog????
Samanthi
@43843
Een jongen of meisje die op een refoschool uitkomt voor haar of zijn principes kan net zo goed gepest worden, dat is nu eenmaal de aard van ons mensen.
Ben je de enige van die of die kerk, of de enige met of zonder tv / internet kan je er net zo goed uitliggen.
Hier in Rotterdam ging er een meisje naar een groene school die neutraal was, zij was open over haar geloof en hoewel haar ouders niet moeilijk deden over broeken droeg ze meestal een rok, ze werd nooit gepest en juist doordat zij andere hielp bij hun huiswerk of met problemen

Mijn kinderen hebben op de lagere school eerst op een refoschool gezeten, later op een gewone christel;ijke school met 80% allochtone kinderen en gek er was daar meer respect voor je overtuiging, Nu zitten ze op een refoschool, maar ik heb nooit spijt van die jaren gehad.
1a2b3c
Kinderen willen er nu eenmaal bijhoren, alsiedereen een rok draagt willen ze een rok en als iedereen een broek draagt moet het een broek zijn. Heel begrijpelijk hoor.