Mensen die het evangelie niet gehoord hebben

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Gaan echt alle mensen die het evangelie niet gehoord hebben naar de hel? Menselijk gedacht: ze kunnen er toch niets aan doen? Iedereen heeft wel een soort ingeschapen Godskennis, maar veel mensen denken echt dat ze daar een andere invulling aan moeten geven dan door in de God van de Bijbel te geloven.

Antwoord

Het is met de nodige schroom dat ik deze vraag beantwoord. Als het gaat om het laatste oordeel, dan is dat iets wat alleen Christus toekomt. Al te makkelijk matigen we ons te veel aan, en proberen we op Gods rechterstoel te gaan zitten. Zelf zal ik bij een rouwbezoek of begrafenis nooit durven uitspreken dat iemand eeuwig verloren is, al zijn er wel gevallen waar je het ergste moet vrezen. Wij weten niet wat er zich in de allerlaatste ogenblikken heeft afgespeeld. Alleen de Heere doorgrondt de harten. Wie sterft valt in Zijn rechtvaardige en barmhartige handen.

Anderzijds mag een gepaste terughoudendheid over de eeuwige bestemming van concrete mensen, er ons niet toe brengen om het getuigenis van de Schrift te verzwijgen. Daarin vinden we dat er maar één weg is tot de zaligheid, en dat is Hij die gezegd heeft: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. En de zaligheid is in geen ander. Want er is onder de hemel geen andere Naam gegeven waardoor wij moeten zalig worden.

Ernstig en radicaal spreekt de Schrift ook over het lot van de heidenen die God niet kennen. Lees het maar eens in Romeinen 1. Uit de schepping blijkt ook hen Gods eeuwige kracht en Goddelijkheid, maar ze houden de waarheid aangaande God in ongerechtigheid ten onder (Romeinen 1 vers 18-25). Naar onze beleving wringt er dan inderdaad iets: Zonder het kennen van de Naam van Jezus Christus kan niemand behouden worden. Die onwetend verloren gaan, zijn echter toch niet te verontschuldigen. Toch kunnen we niet beter doen, dan al deze zaken te laten staan, zoals ze staan in de Schrift. Dezelfde Schrift maakt overigens wel onderscheid tussen degenen die zonder evangelie ongelovig bleven, en degenen die mét het evangelie ongelovig bleven. De laatsten zullen het zwaarder te verantwoorden hebben. Juist Christus heeft vaak over de hel gesproken, en dan juist aangaande farizeeërs en degenen die het Woord van God zo duidelijk gehoord hebben!

Aangaande de heidenen die het evangelie niet gehoord hebben: Juist de wetenschap dat zovelen onwetend omkomen, heeft velen aangedreven om het werk van de zending met alle ernst ter hand te nemen. Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat als we deze waarheid van Gods Woord echt geloven, we niet veel meer betrokken zijn bij de zaak van de uitbreiding van Zijn koninkrijk en de prediking van het evangelie, wereldwijd.

Geve de Heere die heilige zendingsdrang in ons aller hart!

Ds. N. Den Ouden