Dubbele bevruchting

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Bij een IVF-behandeling weigerde de arts één van de twee embryo's terug te plaatsen, omdat er sprake was van dubbele bevruchting. Er waren twee zaadcellen een eicel ingedrongen. Dit zou levensgevaarlijk zijn voor de moeder. Klopt dat?

Antwoord

Ik weet niet of het levensgevaarlijk is voor de moeder. Maar een eicel welke bevrucht is door twee zaadcellen zou ik ook niet terugplaatsen – daar is teveel erfelijk materiaal voor een normaal mens…  normaal is één eicel en één zaadcel. Helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven. Misschien een volgende keer de vraag stellen aan de arts van de vruchtbaarheidspoli?

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
drj
Dat een eicel door twee zaadcellen bevrucht wordt, komt in de natuur vaken voor dan men vroeger dacht. In vrijwel alle gevallen gaat deze zwangerschap vroegrijdig te gronde. Uiterst zelden wordt er een baby geboren, die in de eerste tijd na de geboorte overlijdt. (1:50:000)

Meestal gaat zo'n bevruchte eicel dus vanzelf te gronde, maar er kan ook een zogenaamde molazwangerschap door ontstaan, waarbij er geen baby groeit, maar alleen een afwijkende placenta. Deze placenta slaat als het ware op hol en groeit steeds door. Dit kan in enige gevallen zelfs tot een soort kanker leiden.

Omdat de bovengenoemde redenen zal de fertiliteitsarts deze bevruchte eicel niet terugplaatsen.

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mola-zwangerschap