(...) steeds als mijn man ver in me komt heb ik het gevoel alsof hij tegen mijn ...

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

We zijn al een tijdje getrouwd. Als mijn man in me komt doet het geen pijn. Maar steeds als mijn man ver in me komt heb ik het gevoel alsof hij tegen mijn blaas aandrukt en dat doet pijn. Hoe moet ik hier mee omgaan?

Antwoord

Pijn bij het vrijen ofwel dyspareunie kan allerlei oorzaken hebben. Het wordt onderscheiden in drie groepen. Pijn aan de schaamlippen of clitoris, pijn in de vagina of pijn dieper in het bekken. Ik zal me tot de laatste twee groepen beperken omdat de klachten geen relatie hebben met het naar binnen gaan van de penis.

Pijn in de vagina kan komen door onvoldoende vochtig worden van de vagina  tijdens de gemeenschap of een infectie. Pijn dieper in het bekken kan ook door infecties veroorzaakt worden of door afwijkingen van de baarmoederhals. Ook niet-gynaecologische aandoeningen als een prikkelbare darm of spierkrampen van de buikspieren kunnen pijnklachten geven tijdens de gemeenschap. Het lijkt me dus verstandig om eens een afspraak bij de huisarts te maken om te zien of er dus een verklaring te vinden is voor deze klachten.

R. Kwakernaak (huisarts)

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk