Zonde tegen het vijfde gebod

Ds. W. van der Wind / 10 reacties

Vraag

Ik ben bijna 20 jaar. Mijn ouders hebben liever niet dat ik samen met mijn vriend op zijn slaapkamer ben. Als ik dat wel doe, overtreed ik volgens hen een van hun geboden. Het zou dus een zonde tegen het vijfde gebod zijn als ik wel met mijn vriend op zijn kamer ben. Is dit reeël om te stellen? Wat moet ik hiermee? Zou dit echt het geval zijn..?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Voor alles moet je jezelf afvragen, of het verstandig is om samen op zijn slaapkamer te zijn. De verleiding om dan grenzen te overschrijden is veel groter als je op een slaapkamer bent dan in een ander vertrek. Het lijkt me allereerst heel verstandig om samen met je vriend nadrukkelijke afspraken te maken over hoever jullie willen gaan in het uiten van jullie liefde, begin elkaar niet uit te kleden, respecteer elkaar, enz. Dan vervolgens die gemaakte afspraken ook duidelijk uit te spreken naar jullie ouders toe. Misschien zullen zij dan wat geruster zijn.

Als zij dan echter het verbod handhaven, dan gaan jullie inderdaad in tegen het vijfde gebod. Dat wil ons leren, dat je het onderwijs en de raad van je ouders zeer zwaar van belang moeten achten, want dat betekent het woordje "eren" in het vijfde gebod. Zij zullen het jullie niet zomaar verbieden, maar daar hun (terechte?) zorg over hebben.

Proberen hen van jullie goede bedoelingen te overtuigen, en samen goede afspraken te maken waarop je elkaar kunt aanspreken, is een betere en geestelijker weg dan keihard met een verbodsbord te zwaaien. Maar het verbodsbord kun je niet negeren, het is door God gegeven ter bescherming.

Ds. W. van der Wind

Lees meer artikelen over:

relaties
10 reacties
Race406
Ouders eren OK. Maar als ze beginnen te gooien met "wij zeggen het en als je het toch doet overtreedt je het 5e gebod!"is wel erg kort door de bocht.
Dit geeft openingen voor het opleggen van allerlei andere regeltjes waarmee men de macht kan uitoefenen en dat kan en mag niet de bedoeling zijn.
maria
Als moeder van kinderen die verkering hebben begrijp ik dit heel goed.
Wij hebben afspraken gemaakt, hoe lang ze op hun kamer mogen zitten. Hebben ze dingen te bepraten en willen ze wat langer de tijd om op de kamer te zijn, dan moeten zij het vragen en blijven dezelfde regels van kracht.
Hou de deur open. daarbij moeten wij als ouders ten alle tijden binnen kunnen lopen. Natuurlijk heeft dat best wel eens strubbelingen gegeven, maar het werkt goed.
Je wilt je kinderen beschermen voor narigheid. Kan er dan nooit iets gebeuren, zeker wel. Wij willen hen er in ons huis voor beschermen. In een huis gelden nu eenmaal regels. Voor hun eigen bestwil maar het is de liefde tot onze kinderen die daartoe drijven.
Daarnaast hebben ze hun eigen verantwoordelijkheid.
kneusi
er is toch in de meeste woningen een huiskamer! of een keuken-kamer .om in te zitten? wie gaat er op iemand z,n SLAAPKAMER zitten????? en dat bij een ander! en t,is ook nog de opvoeding van je ouders onteren... het lijkt nu dat ouders naar de wensen van hun kind moeten luisteren. het gaat nu om fatsoen! alle respect voor de ds z,n antwoord.
minnie
volgens mij heb je je eigen verantwoordelijkheid als stel wat je op die slaapkamer doet. ik vind het antw van de ds wel mooi, maar ik denk dat de ds de vraag deels verkeerd opgevat heeft. het gaat namelijk om het feit dat de ouders van de vragenstelster dit stel verbieden om in andermans huis (van zíjn ouders) op de slaapkamer te zijn. dat is het punt volgens mij. ik denk niet dat haar ouders iets te zeggen hebben over wat er in het huis van de ouders van haar vriend gebeurt. als zij dat toestaan lijkt het mij raar als haar ouders dat gaan verbieden. kben het eens met het antw van kilejan en race406.
Cloudsadmirer
Volgens mij word hier een gebod van God misbruikt om macht te hebben als ouders omdat ze het anders niet meer zelf in de hand hebben.

@kneusi, het is heel normaal dat als je de weekenden bij elkaar doorbrengt je even elkaar welterusten zegt en samen Bijbel leest en bid. Als je in de verkeringstijd altijd maar in de huiskamer moet zijn (dus op een plek waar anderen zijn of zomaar kunnen komen) dan lijkt me dat niet zo goed voor de relatie. Je moet ook normaal ongestoord(!) met elkaar kunnen praten.
kneusi
rinske, hoedt u voor de schijn des kwaads... , ga fijn aan de wandel, dan kan je uren praten. en in overleg is er altijd een plekje aan de keukentafel of de huiskamer. wil je bidden, gaat de huisvader niet voor in gebed? of niet gewent? dan is er een mooie taak voor de a.s.. wel in overleg. Je zal verkering hebben met een a.s.predikant, die al in een glazen huisje woont, dan doe je dat toch ook niet?[ alleen al uit fatsoen!.
kneusi
rinske, ik denk alleen aan het fatsoen hoor! niet dat er wel eens iets kan gebeuren. dat kan overal.k,[ben n.l. nogal goed van vertrouwen wat m,n naaste betreft ]
Cloudsadmirer
kneusi,

en zo krijg je dus dat mensen die net getrouwd zijn nog nooit samen een gebed gedaan hebben, 'omdat de huisvader altijd in gebed ging', lekker makkelijk.

Als je zo moet leven, altijd maar bedenken wat anderen wel niet van je kunnen zeggen......... ik zou het een grote belasting vinden. Er staat ook geschreven: een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekert.

Drusius, het 5e gebod blijft levenslang gelden, net als alle andere geboden. Maar mensen lezen graag: 'gehoorzaamt uw vader en uw moeder, opdat....' Dat staat er niet. Er staat dat je ze moet EREN!
kneusi
ja drusius.als je ongehoorzaam bent overtreed je een gebod. het antw. v d ds. vind ik heel verstandig.en al is het bij de vriend thuis, m,n opa zou zeggen ,,een nette jongen wil niet dat de naam van z,n meisje onteerd wordt.ik ken er zoveel die nooit op elkaars slaapkamer zijn geweest en hele goede huwelijken hebben.er bestaan gelukkig nog mensen die alles in overleg met hun ouders , bespreken. met deze vraag is het misschien net waar je wieg heeft gestaan he? ik had beter niet kunnen reageren.
Cloudsadmirer
kneusi, waarom zou jij beter niet hebben kunnen reageren? Niet iedereen hoeft het toch altijd met je eens te zijn als je ergens op reageert? Iedereen heeft het recht om zijn mening te geven!