Studiekeuze

Ds. M.W. Muilwijk / 3 reacties

Vraag

Ik ben op zoek naar vastheid rondom studie/beroep, maar ik loop tegen veel problemen aan. Al een zeer lange tijd strijd ik met dit onderwerp. Het probleem is namelijk dat ik altijd voorkeur gaf aan een studie in de kunstsector, maar sinds een korte tijd heb ik dat van me afgezet, omdat ik het niets vind toevoegen aan het leven. Daarnaast is de verleiding erg groot om het verkeerde te kiezen tijdens zo'n studie en ik weet van mezelf dat ik daar niet tegen bestand ben. Maar nu loop ik helemaal vast met wat ik dan wel kan doen! Er zijn veel studies die overblijven, maar er vallen er voor mij ook zoveel af. Ik ben erg graag met mijn handen/creatief bezig en daarmee wil ik graag iets doen. Dan kom je eerder uit op een MBO-opleiding, maar dat niveau ligt te laag voor mij. Ook heb ik gekeken naar totaal andere studies, maar dan merk ik toch dat het me niet echt aanspreekt. Graag zou ik tips krijgen hoe ik nu verder moet, want ik verlang echt naar vastheid in mijn leven! Ik hoop niet dat u antwoorden geeft in de richting van: De kunstacademie kan best, etc., want die antwoorden heb ik al erg vaak gekregen en ik heb al erg veel over het onderwerp nagedacht, maar steeds brengt het me op een dood punt en ik ervaar dat als zegen van God en bewijs dat ik daar niet hoor.

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Je vraag is even blijven liggen: ik hoop dat onderstaande je verder mag helpen. Als eerste wil ik je ondersteunen in je mening dat de kunstsector niets voor jou is. Je verwoordt dat je tegen je geweten zou ingaan als je toch de kunstsector zou kiezen: voor een ander kan dit anders liggen, maar voor jou ligt het helder. God heeft aan ons een geweten gegeven om ons te waarschuwen en voor jou is de kunstsector een stap te ver met de wereld mee. Juist, omdat je ook verwoordt dat je jezelf niet tegen de verleiding kunt bewaren en daarmee niet meer oprecht zou kunnen bidden "leidt mij niet in verzoeking."

Ik geef bovenstaande weer in andere woorden, maar dit is wat je ongeveer zegt ten aanzien van de beslissing om niet de kunstsector in te gaan: dit heb je afgewogen. Leg deze beslissing dan ook met een gerust hart voor de Heere neer: Hij zegent Zijn eigen wegen. Maar als je dit neerlegt, mag je ook vragen welke weg de Heere je dan wel wijst: de weg van de kunstsector heeft hij geblokkeerd, maar welke weg wijst Hij dan wel? Ik hoop dat dit de diepte van je vraag is.

Uit je vraag meen ik af te leiden dat je op dit moment een havo of vwo-opleiding doet of hebt afgerond. Je vindt een mbo-vervolgopleiding dan te laag. Ik zou de vraag bij je willen neerleggen: waarom vind je dit te laag? Is er niet een mogelijkheid om via deze opleiding die je misschien in elk geval leuk vindt op te klimmen naar een functie van een hoger niveau? Deze vraag roept andere vragen op: wat voor werk zou je graag willen gaan doen na je opleiding? Waar liggen je gaven en talenten? God geeft deze mijns inziens om die tot Zijn eer te ontwikkelen en in te zetten. Het gaat mijns inziens om drie dingen: wat kan ik, wat wil ik en welke weg wijst God: deze drie moeten op dezelfde lijn zitten. Mijn leven heeft ook een hele andere loop genomen, dan ik ooit had gedacht. Ik ben nu 11,5 jaar van mijn diplomeren af en ik had toen niet gedacht nu als godsdienstdocent voor de klas te staan.

Vastheid zal alleen God je kunnen geven: ook in deze dingen biddend en tastend Zijn weg zoeken. Maar stel jezelf de vragen als "wat kan ik"; "wat zou ik willen"; "waar zou ik willen werken" en leg dit voor de Heere neer. Als je jezelf dan vergist, vergis je jezelf samen met God en dat kan niet: dus gaat het nooit verkeerd. Laat je interesses niet helemaal worden afgesneden door een te laag niveau: het is goed de afweging te maken, maar als dit het enige criterium is, waarom je een opleiding niet zou gaan doen, dan weet ik niet helemaal of dit de juiste weg is. Tegelijk geldt wel dat de Heere rust moet geven over deze beslissing.

Ik hoop dat deze afwegingen je iets verder kunnen helpen.

Hartelijke groet,
M. W. Muilwijk

3 reacties
Gretchen
Ik ken een zendingswerker die in een land werkt waar evangeliseren verboden is. Hij heeft een kunsthandel/winkel en hij probeert met de mensen die hij in zijn werk tegenkomt in gesprek te gaan over het evangelie van Christus. Zo kan het dus ook...
adriano313
Alle zegen van God brengt vooruitgang...
Idem het volgen van verstandige keuzes die leiden naar jou bestemming
De vraag is misschien in hoeverre Jezus Christus jou bestemming is?

Doe gewoon, zou je misschien denken,
maar dit kan wel het twijfel of breakpunt zijn waar het momenteel om draait.
Misschien zoek je het teveel in een opleiding of een diploma omdat het zo 'belangrijk' is of zie je het als een 'persoonlijke waarde'.
De vraag is misschien wat in 2011 van waarde kan zijn in jou leven of wat waarde kan gaan betekenen.
De maatschappij gaat zo vaak als een deken over iedereen heen, dat het alleen nog maar normaal klinkt als een boeddhist a.h.w. een jaartje naar het klooster gaat.

Misschien ook eens bewust een pauze nemen...
en kiezen voor een jaar met Jezus.
Gewoon 24 uur per dag, 365 dagen groeien in Hem
Zou je dat willen....

Het kan de reis van je leven worden en uit ervaring kan ik zeggen dat je talenten of gaven je niet in de steek laten. Je heb ze immers van Hem gekregen. En het is niet de bedoeling dat die op deze reis verstopt blijven.

ps. 139 (het boek)
U zag mij al toen ogen mij nog niet konden zien. Elke dag van mijn leven stond toen al in Uw boek opgeschreven.

U weet het als ik zit en als ik weer opsta; vanuit de hemel weet U wat ik denk.
U ziet waar ik heen ga en weet wanneer ik ga liggen. Alles wat ik doe, is voor U bekend. Elk woord dat ik uitspreek kent U al, HERE.
U bent bij mij, naast mij, voor mij, achter mij. Uw hand rust op mij.
Het is voor mij onmogelijk dat te begrijpen. Het is zo wonderlijk, zo hoog.

Veel zegen en met Hem gaat het lukken!
Jolly
Ik las net dit artikel, misschien heb je daar wat aan?
http://refoweb.nl/nieuws/731/Havo--en-vwo-examenkandidaten-opgelet21.html

En misschien is het basisjaar van de Evangelische Hogeschool wel wat, ik ken een aantal mensen die dat hebben gedaan, ook omdat ze niet wisten wat ze wilden en die waren heel positief. Je gaat je verdiepen in, wat is het Doel van mijn leven in de ogen van God. Wat zijn mijn talenten enz.
Je zou eens kunnen informeren bij de EH.
http://www.eh.nl/