Op zoek naar God

Ds. J.J. van Holten / 10 reacties

Vraag

Geachte ds. Van Vreeswijk. Bijna twee jaar geleden heeft u mijn vraag beantwoord. Bedankt voor uw tips. U adviseerde mij om met een christelijk persoon die ik vertrouw te praten. Dat heb ik een periode gedaan, maar dat ging op een gegeven moment niet meer omdat het voor haar echt onmogelijk was om op mijn manier te leven én in God te geloven. Ik ben daarna een jaar niet meer echt in contact geweest met christelijke mensen, maar ik was onlangs in de kerk bij een doopdienst en heb toch het gevoel dat ik iets mis. Nu zag ik laatst het programma van de EO "Op zoek naar God", waarin ze ook Gordon uitgenodigd hadden. Gordon is met dezelfde levensstijl als ik op zoek naar God. Hij krijgt tekenen van God waaruit voor mij echt blijkt dat God bestaat. Maar, is het geloof van de EO een ander geloof dan dit, omdat zij wél iemand die homo is voor hun programma uitnodigen? En waarom geeft God aan hem een teken als Hij geen homo's/lesbiennes wil? Zijn er in dat opzicht ook verschillende christelijke geloofsovertuigingen? In die doopdienst zei dominee Schot dat God de belangrijkste Persoon moet zijn in je leven. Geldt dat ook voor je relatie? Moet die dan op nummer twee komen te staan? Liefde en relaties zijn toch ook met en voor het geloof belangrijk?

Antwoord

Beste vragenstelster

Zoals je misschien weet, of ook niet weet is dominee van Vreeswijk afgelopen voorjaar overleden aan een ernstige ziekte. Door de webmaster van Refoweb is mij gevraagd jouw vraag te beantwoorden. Dat is wat moeilijk omdat ik jou niet persoonlijk ken. Soms is het inderdaad beter, zoals ds. Van Vreeswijk zei, om in gesprek te gaan met christenen in je directe omgeving. Overigens, wellicht voor jou niet zo interessant, maar ik heb collega van Vreeswijk heel goed gekend. Hij was predikant in Ridderkerk. Ik was, toen nog als ouderling, lid van de kerkenraad van de wijkgemeente waarvan hij predikant was.

Als ik goed heb begrepen uit wat mij is toegestuurd ben je lesbienne. Ik maak er ook uit op dat je met een andere vrouw samenwoont of hebt samengewoond. Een aantal zaken wil ik je meegeven. Het is wel degelijk mogelijk als mens met een homoseksuele geaardheid God te dienen. Ik ken diverse mensen met die geaardheid die in de kerk, en zelfs als ambtsdrager hun plaats innemen. De geaardheid is dus het probleem niet! God heeft mensen lief, zonder uitzondering en zonder aanzien van de persoon. Sterker nog, Hij wil dat alle mensen Hem leren kennen en in Hem geloven. God wil dat niemand verloren gaat. Zo staat dat zwart op wit in de Bijbel (2 Petrus 3:9).

Wat in de Bijbel wél wordt afgewezen, zowel in het Oude Testament als in het Nieuwe Testament is de homoseksuele praktijk.  (Leviticus 18 vs. 22 en Romeinen 1 vs. 26-27). Daar ligt nu juist ook het grote probleem dat ik heb met de uitzending van de EO met Gordon. Ik heb daar ook fragmenten van gezien. Onder anderen de vraag van Gordon of dat wel samenging:  Homo zijn en geloven? Helaas moet ik zeggen dat de EO toen niet verder kwam dan een vage aanduiding van Gods liefde en dat soort zaken, terwijl de bijbelse noties zoals ik die hierboven heb geschetst niet over het voetlicht werden gebracht. Jammer! Ik kan me ook goed voorstellen dat jij door een dergelijk programma in verwarring wordt gebracht.

Kortom: Gods liefde voor mensen, van welke geaardheid dan ook, wat iemand ook heeft gedaan of hoe iemand ook heeft geleefd, Gods liefde is oneindig groot. Hij wijst geen mens af. Kijk maar naar Jezus in het Nieuwe Testament. Geen tollenaar, zondaar, hoer, melaatse of buitenlander wordt door Hem afgewezen.

Maar: God haat de zonde! Let op: Niet de Zondaar, maar de Zonde! En om te weten wat zonde is moet je de Bijbel lezen. God verbiedt uitdrukkelijk een praktische seksuele relatie van twee mensen van hetzelfde geslacht  (overigens naast allerlei andere ongeoorloofde seksuele relaties). Maar Hij wijst de mens zelf nooit af. Nogmaals: God haat de zonde maar heeft de zondaar lief. De EO had in dat bewuste programma  tegenover Godon zó de Bijbelse boodschap moeten laten klinken. Dat was naar Gordon toe ook veel duidelijker en eerlijker geweest. Ik denk dat hij daardoor ook meer aan het denken gezet zou zijn dan nu.

Nog één punt uit je vraag wil ik benadrukken. Je zegt dat Gordon, ondanks dat hij homo is en als homo leeft, tekenen van God kreeg. Ik zou je willen vragen daar voorzichtig mee te zijn. Dat is puur gevoel. En Gordon, voor zover ik hem ken (en dat is niet zo heel goed) is een gevoelsmens. We moeten afgaan op wat God in de Bijbel tegen ons zegt. Dat geeft meer houvast dan het gevoel.

En tenslotte.  Er zijn veel verschillen in geloofsbeleving en er zijn veel meningen en overtuigingen ten aanzien van God en godsdienst. Het grote vaste punt is telkens weer de Bijbel. Dat is Gods getuigenis dat eeuwig zeker is en mensen die het niet meer weten, wijsheid leert  (Psalm 119).

Ik hoop dat ik je hiermee wat verder heb geholpen in je moeilijke zoektocht. Ik wens je veel sterkte en Gods zegen toe.

Ds. J. J. van Holten,
Bergambacht

Tags in dit artikel:

geaardheid
10 reacties
kneusi
er bestaat Refoanders, te vinden op de computer. misschien iets voor vragensteller?
lois88
het spijt me, dat wist ik niet. bedankt voor het duidelijk antwoord. Ik had nog wel een paar vragen eigenlijk.

U zegt 'Het is wel degelijk mogelijk als mens met een homoseksuele geaardheid God te dienen.' Maar is dat niet mogelijk met een homoseksuele relatie?

U stelt ook 'Het grote vaste punt is telkens weer de Bijbel.' hoe kan het dan dat er zoveel verschillende meningen en overtuigingen zij?

H.G.
Johan00297
Beste vraagstelster, ik volgde met enige interesse de gang van Gordon bij de EO.
Toen stuite ik op het volgende stuk uit de Telegraaf:
http://www.telegraaf.nl/prive/8529583/___Goddelijk_geintje_Gordon___.html
In eerste instantie dacht ik, wauw wat mooi dat God zijn liefde laat zien aan Gordon.... en herkend dat dit van God komt!!
Hij omschreef het als warme honing die over zijn lijf liep.
Nu kwam ik aan het einde van het artikel en daar staat dit:

Gordon:Toen mijn moeder overleed heb ik zo gesmeekt om een teken. En nu kreeg ik er een heleboel.” Hij Benadrukt: „Ik was deze week in Londen waar ik even lag te rusten met Raoul, toen mij weer zoiets moois overkwam. Ik voelde een streling over mijn arm waarvan ik zeker weet dat die van mijn moeder was. Ik vroeg hardop ’mam doe het nog een keer’. En het gebeurde! Ik ben nog in verwarring over wat er is na de dood.

Sorry, maar van dit moet je als christen zeggen dat dit onmogelijk van God komt!!
Op deze manier zijn er duidelijk andere machten in het "spel".
Tegelijk kijk ik nu kritisch naar de warme honing, ik vond het zo lief klinken maar besef dat God van binnenuit werkt en niet met een christelijk sausje aan de buitenkant.

In elk geval sterkte met jou zoektocht en ik wens je Gods zegen.
1a2b3c
Ik moet eerlijk zeggen dat ik maar één aflevering heb gezien van Gordon zoekt God, maar ik moet aan Jes.8 denken door wat Johan00297 schrijft.
Jes.19 Wanneer zij dan tegen u zeggen: Raadpleeg de geesten van doden, en waarzeggers met hun gelispel en geprevel – zeg dan: Moet een volk zijn God niet raadplegen? 20 Terug naar de wet en het getuigenis! Als zij niet overeenkomstig dit woord spreken, zal er voor hen geen dageraad zijn.

Je kan wel van alles voelen en beleven maar als het niet naar Gods Woord is kan je je geloof daarop niet bouwen al kan het wel een aanzet zijn tot iets wat God wil gebruiken.
God werkt ook wel buiten Zijn woord om maar Hij doet nooit iets tegen Zijn Woord in, maar wij zijn wel aan Zijn Woord gebonden.

2.Pet.1:19 En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats…

kilejan je zegt: God werkt bij Gordon en in het verlengde daarvan bij alle mensen, op het niveau en op een manier die bij die mensen past.
Laten we oppassen, de dingen naar onze maatstaven te beoordelen.

Over het algemeen kan je toch wel van Rom 10:17 uitgaan: Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.
En dat zijn niet onze maatstaven van die van God Zelf.
Het is wel moeilijk om de zonde af te wijzen zonder de zondaar het gevoel te geven dat je hem/haar afwijst.
Daar mag je best alle tact en wijsheid voor gebruiken die je op kan brengen maar laat het ajb niet ten koste gaan van God en Zijn Woord.
lois88
ik snap niet helemaal wat jullie allemaal bedoelen maar bedankt iig;)
Race406
Ik vraag me af wat dit allemaal toevoegt voor de vraagstelster....
1a2b3c
God laat weten dat Hij te vinden is in Zijn Woord. Joh 5,39 Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.

Ik vind het gevaarlijk om het buiten Zijn Woord in tekenen te zoeken, zeker als we Zijn Woord hebben.
Dat is verder helemaal niets persoonlijks, dus het gaat niet persé over Gordon.
Pompelmoen
Beste Lois,

Misschien heb je hier ook wat aan? De vereniging Christelijke Homojongeren Contact, zie www.chjc.nl
Het CHJC heeft ook de verhalen van een aantal (veelal orthodox-)protestantse jongeren gebundeld en uitgebracht. Deze uitgave vind je als je onderstaande link kopieert en plakt naar de url-balk. ttp://www.chjc.nl/images/kerk_en_homoseksualiteit.pdf

Hopelijk kun je hier wat mee!
lois88
Bedankt pompelmoen
daar kan ik meer mee.
lozano
ik schrik erg van de reacties van sommige christenen die hier gegeven worden. Er staat heel simpel in de bijbel: oordeelt niet! Dat Gordon geen gelovige zal zijn lijkt mij niet dat wij daar over gaan maar nog altijd God.

Datzelfde geldt voor homoseksualiteit. Je kunt iets goed of fout vinden. Dus je kunt vinden dat homo's zonde is. Maar om nu te zeggen, ik citeer: Kennelijk is er behoud voor degenen, die zich bekeren en afkeren van hun homo-seksualitietspraktijken. Daarmee zeg je dus: er is geen behoud voor paktiserende homo's.... Ik vind het zeg maar vrij brutaal om voor God te gaan beslissen wie er wel of niet in zijn hemel komt..