Bevestigen of gestand doen

drs. L. B. C. Boot / 4 reacties

Vraag

Weer een vraag over de HSV. In 1 Koningen 6: 12 staat in de SV het woord 'bevestigen'. In de HSV wordt dit vertaald met 'gestand doen'. Vanwaar deze keuze? De HSV gebruikt op deze manier ouderwetser taalgebruik dan de SV.

Antwoord

Bedankt voor je opmerking. In het tegenwoordige Nederlands heeft "een woord bevestigen" de strekking van "instemmen met", met "ja" beantwoorden'. De oorspronkelijke Hebreeuwse uitdrukking  -en zeer waarschijnlijk ook de betekenis van het 17e eeuwse woord "bevestigen"-  is echter een stuk sterker. Het gaat hier niet maar om instemming met een woord, maar om concreet een woord na te komen. Met andere woorden: je woord houden, je woord gestand doen. "Gestand doen" is in dit verband gewoon hedendaags Nederlands. Misschien iets minder voorkomend in onze spreektaal, maar beslist niet ouderwets.

Mooie bijkomstigheid is dat "een woord gestand doen" dicht op de Hebreeuwse tekstvorm zit. Heel letterlijk vertaald staat er iets als een woord (of een zaak) doen (op)staan. "Gestand doen" is dus een nauwkeurige, hedendaagse weergave van de betekenis van de oorspronkelijke uitdrukking.

Met hartelijke groeten,
Ds. L. B. C. Boot

Tags in dit artikel:

bijbelvertalingen
4 reacties
hjrl
Willibrord 1995 zegt: "de belofte WAAR MAKEN".
Samanthi
Fijn dat de mogelijkheid tot vragen stellen zo open is en eerlijke antwoorden krijgen
Race406
Willibrord zegt dus hetzelfde als de HSV
appelflap
Maar de HSV heeft een diepere lading en zit dichter op de grondtekst, al is de Willibrord voor sommige mensen misschien net iets beter te begrijpen, die deze uitdrukking niet kennen.