Huilen van de pijn tijdens menstruatie

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Tijdens mijn menstruatie kan ik niet lopen van de pijn in mijn benen. Ik slik in principe de pil door, maar soms breekt het toch door. Ik heb endometriose, maar volgens mijn artsen is dit niet de oorzaak. Ik slik tramadol tegen de pijn, maar dit werkt niet voldoende. Ik lig soms te huilen van de pijn. Beide benen doen dan pijn, evenals mijn onderrug. Wat kan ik hier tegen doen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Als ik jouw verhaal lees dan denk ik: het kan goed mogelijk zijn dat de pijn in jouw benen komt door endometriose. Zeker als het alleen bij de menstruatie optreedt.  Maar als de artsen die jij gesproken hebt aan iets anders denken dan zullen ze daar een reden voor hebben. Het is misschien goed om het nog eens met hen te bespreken.

De opties die je mijns inziens hebt zijn: pijnstilling en/of hormonale middelen. Paracetamol, NSAID's (ibuprofen, naproxen en diclofenac) mogen eventueel gecombineerd worden met tramadol.

Daarnaast zijn er andere hormonale middelen waarbij je grote kans hebt dat je niet meer menstrueert (denk aan het spiraal, implanon of de prikpil). Deze middelen kun je dus ook overwegen. Bedenk wel dat o.a. het spiraal mogelijk een abortieve werking heeft. Er is discussie over hoe groot die kans daadwerkelijk is.

Vriendelijke groet en sterkte,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

Endometriosemenstruatie
2 reacties
Gepeizen
Novasure al overwogen?
Lekkerbek
Ik ben werkzaam bij een endometriosepoli. Je mag mijn gegevens opvragen bij Refoweb. Ik raad je met klem aan om een afspraak te maken bij een endometriosepoli, niet bij een algemene gynaecoloog! We krijgen te vaak patiënten pas doorgestuurd als ze al jaren aan het tobben zijn!
Pijn in benen is zoals dr Meijer aangeeft wel één van de symptomen die voor kunnen komen bij endometriose.
Neem gerust contact op! Er is ook een endometriosestichting waar je prima om info kunt vragen!