Jezus en zijn ouders in Jeruzalem

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Waarom had de Heere Jezus het niet kunnen communiceren met zijn ouders dat hij in Jeruzalem moest blijven? Ik kan namelijk de angst bij Maria zo goed begrijpen. Met het feit dat Maria angstig en bezorgd was, loopt zij de Heere Jezus toch niet voor de voeten? Ik begrijp niet waarom de Heere Jezus dit niet van tevoren heeft besproken. Hij zal hier ongetwijfeld wijze bedoelingen mee hebben gehad. Gods wijsheid is oneindig veel hoger dan onze wijsheid, Zijn wegen zijn hoger dan onze wegen. Maar is hier een eenvoudige verklaring voor, of moeten wij zeggen dat de Bijbel hier over zwijgt en wij hier dus ook niet naar mogen gissen?

Antwoord

Beste vrager,

“Waarom” dergelijke zaken gaan zoals zij gegaan zijn, is een nooit te beantwoorden vraag. We dienen er vanuit te gaan dat het goed was zoals het gelopen is. Dus wat ons te doen staat is de leiding van Christus in deze te verstaan en dat deze weg nodig geweest is voor Jozef en Maria. We bedenken dat Jezus in die tijd dat Zijn moeder en Jozef Hem zochten aan het onderwijzen was. Hij leerde de Schriftgeleerden en zijn ontzetten zich over Zijn leer. Hij zei later, toen zij Hem gevonden hadden: Wist u niet dat IK zijn moest in de dingen van Mijn Vader?

De fout van Maria cs. was dat zij Jezus voor zich wilden claimen. Hij is ons kind en Hij moet doen wat wij zeggen. Maar zij vergaten dat Hij gekomen is om als hoogste profeet de verborgen raad en wil van onze verlossing te openbaren. Zij moesten leren leerling te worden van Hem inplaats dat Hij moest leren van hen. Zij hadden moeten weten dat Hij de wil van Zijn hemelse Vader moest doen boven hun wil als “pleegouders”. Steeds heeft Maria moeten ervaren dat zij afstand moest nemen. Door dat alles heeft zij Hem moeten loslaten als moeder en moeten eren als de Gezondene van de Vader. Zij wilden wel met Hem pronken, maar zij moesten leren met Hem te lijden.

Aanvankelijk gaven ze Jezus de schuld dat zij angstig geweest waren, maar zij moesten leren inzien dat Hij leed om hen. Dat Hij 12 jaar was betekent in feite dat Hij volwassen was. In onze cultuur zou Hij ongeveer 18 jaar geweest zijn. Er staat in Lukas 2: 40: ”En het Kind wies (groeide, HSV) op en werd gesterkt in de geest en vervuld met wijsheid en de genade Gods was over Hem.” We kunnen ons terdege afvragen hoe zij er bij kwamen om Jezus te bestraffen. Al  hun zoeken was buiten de eigenlijke plaats geweest waar ze Jezus konden vinden. Voor Jozef en Maria was het schuld en zonde dat zij Jezus niet de mogelijkheid gaven om te leren. Ze wisten wel zoveel van Hem af dat zij Hem de vrijheid hadden moeten geven om in het huis van Zijn Vader te zijn. Dat blijkt uit de bestraffing die Jezus hen geeft.

Zij reageren alsof zij eigenaar van Jezus waren, maar zij dienden te leren het eigendom van Jezus te worden. Laat het voor ons ook een appèl zijn om Jezus te zoeken waar Hij te vinden is. Hoezeer zijn ook wij geneigd om het overal te zoeken en dan ook nog verwijtend naar God te zijn als wij Hem niet vinden. God bindt ons aan de middelen. Daar hoort geen communicatie bij; het is alleen luisteren en je verwonderen over zoveel heil.

Hartelijke groeten en de zegende nabijheid van Christus toegewenst,
Ds. A. K. Wallet