Gods weg in verliefdheid

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 25 jaar. Enige tijd geleden heb ik een jongen leren kennen op een verjaardag. Niet lang daarna besefte ik dat ik verliefd was op hem. Maar ik wist niet goed wat ik ermee aan moest. Ik heb het in gebed aan God voorgelegd of het ook Zijn weg was en Hij bevestigde dat toen meerdere keren heel duidelijk. Daardoor durfde ik de stap te nemen om meer contact met deze jongen te zoeken. Maar nu blijkt dat deze jongen mij wel aardig vindt en vriendschappelijk contact wil houden, maar niet verliefd is op mij. Ik vind het moeilijk, want als ik het aan God vraag dan wordt iedere keer weer duidelijk dat deze weg goed is. Moet ik contact blijven houden met hem en verwachten dat God het, omdat Hij het gezegd heeft, vast een keer zal geven of is het beter om helemaal met het contact te stoppen? Want ik voed door het contact wel de verliefdheid die ik ervaar... Maar loslaten kan ik hem ook niet want dan is echt alle contact weg. Graag hoor ik uw advies.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraagt van mij nogal wat: wil je horen, dat ik je "gekregen antwoorden van God" bevestig? Dat ga ik niet doen! Want -heel simpel- ik heb geen idee wat Gods weg is. Niet met jouw leven, niet met het leven van die aardige jongeman die je hebt leren kennen! Wat heb jij gedaan in de periode die ligt tussen jóúw vraag en míjn antwoord? Heb je hem al wat beter leren kennen, of is het nog steeds een moeilijk punt? Hebben die paar weken gezorgd voor nóg meer bevestiging aan jouw kant? En is dat dan omdat jij eigenlijk niet iets anders horen wil? Is er duidelijkheid gekomen in het onderscheid tussen "Gods wil" en "jouw wil"? Want die beide hóéven niet samen te vallen. Het is namelijk heel aantrekkelijk om God te laten buikspreken (als ik dat even zo oneerbiedig mag zeggen) wanneer dat jou te pas komt. Dat kún je bevestiging noemen, maar ik heb daar toch vraagtekens bij. Stel dat het contact niet wordt wat jij verwacht, waar is dan Gods plaats in jouw gedachten, in jouw leven? Heeft Hij dan 'afgedaan'? Zie je, dat je zo niet kunt redeneren, want dan geef je straks God nog de schuld als Hij jou niet op je wenken bedient!

Natuurlijk mag je bidden, en vragen om de weg die je mag gaan. En een antwoord komt er ook wel, maar op Góds tijd en op Góds manier, die soms heel anders is dan een mens ooit kan vermoeden. Ik kan dat antwoord niet voor jou invullen. Ik kan je alleen vertrouwen op Hem toewensen. Want -hoe dan ook- Hij weet wat het beste is voor jou en op de een of andere manier werkt ook in jouw leven alles mee ten goede. Dat vraagt moed om te geloven en om je aan Hem toe te vertrouwen. Snap je, dat dit dus wezenlijk iets anders is -het gaat vele malen dieper!- dan: "op mijn vraag zègt God dat het goed is" (hoe zegt Hij dat, wanneer?).

Nu nog even terug naar de bewuste jongeman: wil hij geen nadere kennismaking omdat hij niet verliefd is? En zou die verliefdheid er ook niet kunnen komen, juist als hij jou beter heeft leren kennen? Is het antwoord op deze eerste vraag "ja" en op de tweede "nee", stop dan maar meteen met dit contact want dan wordt het niet wat tussen jullie!

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

Gods wilverliefdheid