Emotioneel overspel

G. Hoogakker / 3 reacties

Vraag

Wat is emotioneel overspel? En wanneer is daar sprake van?

Antwoord

Er is geen echte definitie van emotioneel overspel. Juist dit verschil in opvattingen over emotioneel overspel kan problemen opleveren in een relatie. Wat voor de één een onschuldige vriendschap is met een ander dan de partner, kan voor de ander al een vorm van vreemdgaan zijn.

In de Bijbel zegt Jezus over emotioneel overspel: "Wie een vrouw aanziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan" (Matthéüs 5:27,28). Het kijken naar mensen van het andere geslacht kan verlangens en gedachten bij je oproepen. Wanneer je deze toestaat ontstaan er (seksuele) fantasieën, wat een vorm van overspel is.
Een andere vorm is het aangaan van een intieme emotionele band met een ander dan je partner. De grenzen van wat je wel of niet deelt met een ander kunnen voor iedereen verschillen. In een relatie is het daarom belangrijk om dit samen te bespreken en persoonlijke grenzen aan te geven en deze te respecteren van de ander.

In een moeilijke periode in een relatie bestaat het gevaar dat je bij iemand anders (emotionele) intimiteit gaat zoeken dan bij je partner. Een ander kan je positieve bevestiging geven waardoor je je goed voelt. Dit heeft tot gevolg dat je je steeds meer openstelt voor de ander en er een intieme emotionele band ontstaat. Je zoekt dan bij de ander wat je bij je partner mist, overigens blijkt dit later vaak tegen te vallen. Op deze manier raak je steeds verder verwijderd van je eigen partner, wat spanningen geeft in de relatie. Bovendien is de kans groot dat deze emotionele ontrouw overgaat in lichamelijke ontrouw.

Nogmaals, er is dus geen ‘richtlijn’ voor wat emotioneel overspel is. Wel moet je gaan oppassen wanneer je zwijgt tegenover je partner over contact met een ander. Dit geeft aan dat je zelf in de gaten hebt dat je een grens over gaat. Ook wanneer je niet meer de behoefte voelt om dingen te delen met je partner maar wel met de ander is dat een teken dat je band met de ander te hecht wordt.

Op deze momenten is het noodzakelijk om afstand te nemen van de ander en te investeren in de relatie met je partner. Door aandacht te besteden aan je partner en je wensen en verlangens te delen zal de relatie versterken. Wanneer dit niet voldoende is, is het raadzaam om raad de vragen aan iemand in je omgeving of een hulpverlener.

Germa Hoogakker

Lees meer artikelen over:

psychologie
3 reacties
henkie
Zeg je tegen je vrouw ook dat ze gerust mag stelen, Drusius?

"Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt..." artikel 310 Strafrecht
Omega
Touché ;-)
1a2b3c
Iig was de prijs die Jezus heeft betaald voor de zonden van zowel mannen als vrouwen dezelfde, zonde is zonde!!