Kiezen uit Ger. Gem. in Ned. of PKN

Ds. M. M. van Campen / 51 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. M. M van Campen. Mijn vriend is van huis uit Ger. Gem. in Ned. opgevoed. Ik PKN. Hij zegt dat de vrouw haar man hoort te volgen, ook in het geloof. Ik kan mezelf alleen niet vinden in de leer van die kerk. Sommige dingen zijn wel waar en sommige ook weer niet. Hij zegt dat iedere dominee op zondag eenmaal uit de Heidelbergse Catechismus hoort te preken. Maar vergeten wij dan niet de andere belangrijke dingen? Ik weet niet meer echt wat waar is. Hij denkt ook dat er geen tussenweg is (een kerk waar wij ons dan beiden thuis voelen). Waar leg je je grenzen? Ik ben verward en ben ook bang dat het mijn relatie gaat kosten. God is toch in iedere kerk Dezelfde? Het wordt alleen zo moeilijk omdat iedere kerk zijn eigen regels heeft gemaakt. Hij denkt ook dat de predikanten bij de Ger. Gem. in Ned. het ware geloof hebben doordat zij een dienst uit hun hoofd leiden, zonder papier of aantekeningen. Hoe kom ik er nu achter wat voor ons het beste is? Moet ik meegaan of hij? Ik weet het niet meer... Ik hoop dat u hier op kunt antwoorden. Een radeloos meisje.

Antwoord

Een eerlijke vraag, die een eerlijk antwoord verwacht van mijn kant. Dat doe ik dan ook bij een geopende Bijbel en biddend of God het Zelf zal zegenen aan je hart en geweten:

1. Waar staat in de Schrift dat de vrouw haar man hoort te volgen? Ik lees wel in Genesis 2:24: dat de man zijn vrouw zal aanhangen! Dat is precies andersom ( terloops zeg ik erbij dat je ook moet letten op de Bijbelse volgorde in Gen. 2: uw vrouw aanhangen en daarná zullen die twee tot 1 vlees zijn: pas als je getrouwd bent en elkaar mijn man en mijn vrouw mag noemen, pas dan mag je seksuele gemeenschap hebben, niet voor het huwelijk!). En als het gaat over de geloofsvraag, dan moet noch de man de vrouw, noch de vrouw de man, maar dan moeten beiden leren om de Heere te volgen. Efeze 5:1 zegt: wees dan navolgers van Gód! Mag Hij het voor het zeggen krijgen in jullie relatie? Heere, wat wilt U dat ik doen zal, waar ik kerken zal? Ik zou wel willen dat jullie beiden samen in het gebed met elkaar tot God die vraag eens gingen stellen!

2. Ondertussen worden er heel wat eisen aan jou als meisje gesteld: jij moet met hem mee, elke dominee moet een keer uit de HC preken, zijn visie is de enige juiste, een tussenweg is er niet. Alsof er maar één kerk is die de zaligmakende leer belijdt. Dat klinkt wel erg sektarisch. Bij ons is het  alleen. Zie hier is de Christus.... Onze dominees zijn de enig goede en de echte. Alsof uit het hoofd preken een kenmerk is van een geroepen knecht van God! Jouw jongen is nog onder de wet en heeft totaal geen zicht op wat Gods overvloedige genade inhoudt. Trouwens, hij lijkt ook niet erg te weten wat de bijbelse liefde is: ZZZN: Zij Zoekt Zichzelf Niet, 1Korinthe 13. De ware liefde is geven en dienen en jezelf wegcijferen, opofferen voor je geliefde.

3. De Bijbel leert mij andere dingen over wat een gemeente is en welke Gods knechten zijn. De Bijbelse maatstaf is: wordt de Heere Jezus jou voor ogen geschilderd? Galaten 3:1? Wordt Zijn Naam genoemd, ja wordt Hij geroemd, aangeprezen, aan je hart gelegd? 1 Tim. 1:15: Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaars zalig te maken van welke ik de voornaamste ben! Geen uitverkoren zondaars, berouwvolle, verslagen zondaars. Zondaars staat er zonder enige inperking.  Hoor je zondags dat God de wereld zo liefgehad heeft dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat en ieder die in Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe? Die wereld is de van God afgevallen wereld, niet de uitverkoren wereld. Dat mogen wij er niet tussen zetten, dat is toevoegen aan de Bijbel, zoals in de Ger. Gem. in Ned. wel wordt geleerd: alléén de uitverkorenen wereld, alléén de verslagen zondaar. Maarten Luther las deze mooiste tekst in de Bijbel -Johannes 3:16- altijd twee keer hardop: hij las hem eerst zoals die er staat en bij de tweede keer vulde hij zijn eigen naam in bij het woord "wereld" (daar ben ik er ook één van) en bij het woord "ieder" (daarop ben ik geen uitzondering): "alzo lief heeft God Maarten Luther gehad dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft, opdat als Maarten Luther in Hem gelooft, hij niet verderve, maar eeuwig leven hebbe!" Deze zeer blijde boodschap zul je in het kerkgenootschap van je vriend zo niet horen. Er zijn niet alleen maar accentsverschillen in de prediking, het ligt veel dieper. Ga naar die kerk waar Christus wordt verhoogd door de dienaren en waar je het snelst tot bekering komt! Hoe eerder hoe beter. Heden zo gij Zijn stem hoort... Preken = smeken: laat je met God verzoenen. Evangelieverkondiging is niet alleen maar voorstelling van Gods genade, maar uitdeling van de menigerlei genade van God (1 Petrus 4:10), waar ieder wordt opgeroepen te komen tot de wateren des levens om niet, zie Jesaja 55:1.

4. Ik moet je dan ook in alle eerlijkheid ernstig afraden om met hem mee te gaan. Om wille van Christus en het evangelie, maar ook omwille van jouw zielenheil. Onderzoek de Schriften, want die getuigen van HEM. In Rotterdam komen regelmatig jonge mensen meeleven met Maranathakerk. Ik vraag dan: wat drijft je hier naar toe? Ik lees vaak met hen Psalm 27:4: waar David één ding verlangt: om in het huis van de Heere te mogen wonen om daar de liefelijkheid van de Heere te aanschouwen! Laat dat je hoogste doel zijn. Ik wil Jezus wel zien. De Zaligmaker van zondaars, die heb ik nodig. Bij Hem moet ik zijn, van Hem wil ik horen, het gaat immers om mijns levens wil.

5. Je zult nooit gelukkig worden in een eventueel huwelijk als je geen goede bijbelse basis hebt in je relatie. Als je niet met elkaar kunt bidden en een stukje kunt Bijbellezen, dan kun je ook niet met elkaar trouwen. Ga geen ongelijk juk aan en trouw alleen in de Heere, anders wordt het geestelijk gezien een eenzame weg. Laat Christus het voor het zeggen krijgen in jouw leven en vervolgens ook in jullie relatie. Dan blijft het niet langer een getouwtrek van wie wel of niet gelijk heeft. Dan hebben jullie beiden ongelijk en krijgt de Heere gelijk, Hij alleen.

6. Je staat voor een enorm belangrijke beslissing. Er zijn drie belangrijke beslissingen in je leven: Je werkkeuze, gaat tot 65 jaar -je huwelijkskeuze gaat tot aan je dood- maar dan is daar ook nog je geloofskeuze hier op aarde en die bepalend voor de grote eeuwigheid. Let wel: ik heb het niet over kerkkeuze, maar een nog veel belangrijker beslissing:  Kies dan heden wie jij dienen zult. En trouw dan met een jongen die ook maar één verlangen heeft: aangaande mij en mijn huis, wij zullen de Heere dienen. Dan kibbel je niet meer over kerken of knechten, maar gaat het over de Koning in Zijn schoonheid: die lieve Zaligmaker, O dat ik Hem mag kennen!

7. Denk tenslotte ook verder: waar het nu al zo moeilijk is om er samen uit te komen, hoe moet dat later na het trouwen bij eventuele kinderen? Als je niet dezelfde taal spreekt, niet dezelfde christelijke waarden hebt, niet gelijk denkt over de opvoeding van je kinderen. Hoe kun je trouwen als je over geen enkele wezenlijke zaak gelijk denkt? Hoe kun je trouwen als je met je aanstaande echtgenoot de diepste gevoelens en overtuigingen van je hart niet kunt delen?  Als de ander altijd gelijk moet hebben in godsdienstig opzicht?

Overweeg deze punten biddend voor Gods aangezicht en ik hoop van harte dat God je de kracht en de wijsheid geeft om de goede keuze te maken: wie vader of moeder, schoonvader of schoonmoeder, zelfs je eigen vriend of verloofde liefheeft boven Mij is mijns niet waardig.

Anderzijds is het zeker zo: wie om Mijnentwil een pijnlijk offer brengen moet (al is het een vriend opgeven), die zal Ik honderdvoudig vergoeden. Waar Zijn Woord en wil nummer één wordt in je leven, zal je gaan merken dat het dienen van de Heere alleszins de moeit waard is. Zijn Zegen alleen maakt rijk en blij.

Ds. M. M. van Campen

51 reacties
janszoon
Efeze 5:22 Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere;

Dat laatse word vaak vergeten GELIJK AAN DE HEERE!

Hij zegt dat iedere dominee op zondag eenmaal uit de Heidelbergse Catechismus hoort te preken:

Dit is trouwens wel een goede gewoonte! Lees en bekijk de opbouw van de HC eens. Alles komt aan bod. Hoeveel zondagen gaat het niet over de Heere Jezus, zijn lijden, sterven en opstanding. Hoe rijk!!

Eerst bekering en dan verkering. Andersom kan het trouwens ook! alleen dan moet je eerst en dan weglaten. Bekering is toch het HET belangrijkste

Maar de Heere is een getrouw God. Vertrouw op Hem alleen.
zonneschijn
Gerteke eerst goed lezen, dan reageren he?! Het is niet specifiek op ds v Campen gericht, maar op ons allemaal. de een houd een praatje vd bakker de andere vd slager en ik proef dat Ds V Campen het erg voor eigen kerk doet. ondanks ik van de zelfde kerk ban, is dat niet goed, dat is mijn pers mening.
ten 2de in De Bijbel staat nergens een juk aan trekken met een gelovige van een ander kerkverband dat dit niet mag, dan verdraai je het een beetje. waarom en hoe dan ook. er staat in 2 korinthe 6 vers 14 dat je geen juk mag aantrekken met een ongelovige. maar dat is heel wat anders als waar dit meisje mee zit. duidelijk? ik hoop het. goed lezne is het halve werk hoor. groetjes gezegende kerstdagen.
zonneschijn
plaatselijk pkn niet, ik bedoel richting ds Budding om een voorbeeld te geven pannekoek? of ben je dan bv opgegeven?
Ik ben heel blij dat de Heere God mij persoonlijk moet oordelen en niet de mensen. dan zag het er slecht uit. mensen mensen waar zijn we toch mee bezig. die kerk is goed die is goed die kan nog net die kan net niet meer. pffffffff wat een eigen werken. en als we door loute Genade Boven mogen komen dan zitten we allemaal bij elkaar met eerbied gezegt? hoe verklaar jij dat nu dat het nu zo,n haat en nijd onderling is? als we onszelf en ons eigen hart werkelijk recht leren kennen. oef dan gaart de mond op slot hoor. dan is het ik ik alleen heb gedaan wat kwaad was in Uw ogen. dan is de ander uitnemender als ik. dat gun ik iedereen. liefs.
1a2b3c
cor: Hij kan misschien zelf niet uit de voeten met de Waarheid en vind nu zijn kans om te spuwen.

Sorry??? Er staat geen onwaarheid in hoor!!
Als de GGiN leert dat Jezus alleen voor de uitverkoren zondaars gekomen is, dan is dat niet overeenkomstig de Bijbel en moet dat gezegd worden ook.

Je zegt: Maar hier word door deze beanwoorder een oordeel geveld over Een vriend, over een kerkverband, en over de Leer.

Kerkverband en leer horen bij elkaar en het is terecht om een onbijbelse leer te veroordelen.
En aangezien de vriend het met die leer eens is, en zelfs het ware geloof afhankelijk maakt van het al of niet uit het hoofd leiden van een dienst, kan ik me voorstellen dat de ds. het raadzaam vindt om niet met die vriend door te gaan, hij geeft blijk weinig of niets van het evangelie begrepen te hebben.
Gaat ze toch mee naar de GGiN zou dat er idd wel eens op neer kunnen komen dat ze 100voudig in moet leveren. (nog zachtjes gezegd ook)
1a2b3c
Beste cor: En zou De Heere deze vragenstelster niet kunnen bekeren in de GGinNed? Zou haar zaligheid afhangen van het kerkverband van deze C?

Natuurlijk kan God dat en ik zeg ook niet dat er in de GGiN geen mensen tot bekring (kunnen) komen, maar het is helaas wel zo dat het in zulk soort kerken maar weinig gebeurt. (zie ook de bijna lege avondmaals tafels)
Rom.10:17. Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.
Als Gods Woord verkeerd gebracht wordt kan het ware geloof er ook niet komen (menselijk gesproken) of je moet op andere manieren Zijn Woord ontdekken.

-Ik wil niet oordelen maar ik krijg echt het idee dat deze man niet weet waar hij het over heeft. Hij zegt in het antwoord `je jongen is nog onder de wet´. Waar leest hij dat?

Dat stáát er gewoon!! Hij is wettisch: één keer per zondag moet er uit de H.C. gepreekt worden anders is het niet goed, er is geen tussenweg want alleen de GGiN is goed, kenmerk van het ware geloof is als je de preken uit het hoofd kent...
Ik lees uit het antwoord dat de ds. héél goed weet waar hij het over heeft en ik hoop dat vraagstelster naar hem luistert.

Eén ding ben ik roerend met je eens en dat is dat het idd niet alleen een accentverschil is.
Omega
Het is heel simpel: Als Christus niet onvoorwaardelijk wordt aangeboden en aangeprezen als Verlossen, Middelaar en Zaligmaker (onder welke bedekking dan ook) en mensen vervolgens bij Hem worden weggehouden, is er sprake van een leugenleer. Dan is er geen verschil meer tussen kerk of kroeg. En helaas zijn er zowel ter linkerzijde van christelijk Nederland als ter rechterzijde van dit soort gemeenten (ik noem bewust niet een kerkverband, maar gemeenten!). Daar is niet Christus, maar satan heer en meester in de gestalte van een "engel des lichts".

Wie steeds roept "des Heeren tempel is mijn", weet niet wat ootmoed en zelfkennis is.
1a2b3c
En cor: De opvattingen over verkiezing aanbod enz. Ik las het gisteren nog in Samuèl Rutherford Ik zou je het boekje toewensen. Maar zo duidelijk deze leraar gegrond op de Bijbel het onderscheid weer geeft tussen de 2 zonen...

Weet je, het is niet zo moeilijk bij een boekje of een leer Bijbelteksten te vinden, zodat het lijkt alsof het Bijbels gegrond is.
Maar het is een ander verhaal om een boek of een leer te hebben waarbij de hele Bijbel recht gedaan wordt, en niet alleen maar een bepaald gedeelte om daaruit een conclusie te trekken.
De leer van de GGiN is gewoon een conclusie van dingen (o.a.uitverkiezing) die ons verstand te boven gaan. (wie zijt gij o mens....)
Een conclusie die de Bijbel niet trekt want daar staat niet 'alleen voor de uitverkorenen' maar: opdat een ieder die gelooft....
Dát is het evangelie waarvan Jezus zegt dat het in de hele wereld gepreekt moet worden en het kan nooit je plicht zijn naar een ander ‘evangelie’ te luisteren, sterker nog, daar mág je niet eens naar luisteren.
Paulus zegt: Gal.1:8 Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
Da’s wat anders dan iemand krampachtig bij een kerk met een dwaalleer te willen houden.
Gerteke
@ zonneschijn: ik vind je toon nogal belerend overkomen. Ik ben geen klein meisje van 16 hoor. Je antwoord heb ik goed gelezen, en jij dat van mij vast ook, maar we begrijpen elkaar niet. Jij mij in ieder geval niet, want je mist mijn punt. Geeft niks, maar lees me niet de les dat ik beter moet lezen, alsjeblieft.
Gerteke
Eigenlijk is het heel simpel. Als ik de Schrift goed lees en vooral de woorden van Jezus laat doordringen, mag je echt zeggen dat de leer in de GGiN niet naar het hart van de Bijbel, het hart van God, is. Ik begrijp niet waarom dat niet gezegd mag worden? Het gaat toch om het recht doen aan Gods boodschap voor een wereld verloren in schuld (kerst)? En ik lees in het antwoord van de dominee dat hem dat na aan het hart gaat. Zijn verlangen is dat mensen zich overgeven aan Gods helende liefde en genade. What's wrong with that?
Diethelm
Het verschil tussen pkn en gergem in ned is wel erg groot. Het is dan belangrijk dat je beiden een duidelijke keuze maakt. Of pkn, of ger gem in ned. Als je er niet uitkomt, is het beter de verkering uit te maken.
Diethelm
Ik vind overigens dat ds Van M. Kampen wel erg denigerend doet over de leer van de GerGem in Ned.
Alsof er in zijn PKN niet van alles loos is. In de PKN heerst een leervrijheid en mogen dominees als Hendrikse doodleuk vertellen dat God niet bestaat.
henkie
De eisen aan de gemeente en Gods knechten, staan onder punt 3, Diethelm. Dan kun je zelf uittellen wat de conclusie voor Hendrikse e.a. moet zijn. Dat de dominee een preek voor eigen pkn-parochie houdt, zoals ik hier een aantal keer lees, is grote onzin.
1a2b3c
cor,
Beste ? Ik denk M. maar maakt niet uit. ??????? (snap ik fff niet)

Ik zeg niet dat het verkeerd is als er elke week uit de H.C. wordt gepreekt (al heb ik m'n bedenkingen bij de H.C.) maar dat 'moeten' is fout, je kan evengoed een heel Bijbelgetrouwe gemeente zijn als je er nooit uit preekt.
Als je zegt dat een kerk pas goed is als er 1x per zondag uit de H.C. wordt gepreekt ben je verkeerd/wettisch bezig, de Bijbel is alles wat we nodig hebben.
Of je een preek uit het hoofd doet of niet maakt voor de inhoud totaal niet uit.
Als je onder de genade bent 'moet' er helemaal niets meer, zeker geen dingen die niet in de Bijbel staan.

Ga naar die kerk waar Christus wordt verhoogd door de dienaren en waar je het snelst tot bekering komt! Hoe eerder hoe beter.

Jij zegt: ...... en waar de tucht gehandhaaft word.

Je doet net alsof ds v. C. dat uitsluit maar dat is niet zo, ik heb hem daar ook wel eens over horen preken. Dat onderwerp is hier gewoon niet van toepassing.
Verder is het van levensbelang om zo snel mogelijk tot bekering te komen, daar miszegt hij niets mee.
In de GGiN wordt het evangelie alleen aan de uitverkorenen aangeboden, dat is niet wat Jezus bevolen heeft om te preken.
Dus als je aan Zijn opdracht ongehoorzaam bent, kun je moeilijk zeggen dat je Hem op het hoogst verhoogt.
stephanus
Zelf ben ik RCNA (Noord-Amerikaanse variant van de GGiN), maar heb jarenlang gekerkt in het laatstgenoemde kerkverband in Nederland.

Ik heb zowel de vraag en het antwoord, als wel een aantal reacties met gemengde gevoelens gelezen. In de eerste plaats iets over de vraag: jammer dat de betreffende jongen veel té rechtlijnig denkt over een aantal zaken, zoals het volgen van de jongen, het preken uit de HC and het preken by heart. Ik denk dat hij helaas ‘traditie’ behoorlijk verwart met Bijbelse principles. Geen zaken waarover je een punt moet maken, zeker als de Bijbel er inderdaad – zoals Rev. Van Campen stelt – er niets over zegt. Daar zou ik voor de betreffende jongen bij willen voegen: verdiep je meer in de geloofsleer dan in de tradities en gewoontes. Dit zal de discussie veel inhoudelijker en dus waardevoller maken.

Regarding the answer: ik ben het op sommige punten eens, maar sommige ook duidelijk niet. Wat ds. Van Campen zegt about het volgen van de man door de vrouw en het preken uit het hoofd: mee eens! De conclusies die hij trekt aangaande de geestelijke staat van de jongen, vind ik vergaand. Ooit iets gehoord over onkunde en starheid, karakter zelfs? Dit zijn zaken die bij een bekering wel kunnen veranderen, maar zeker niet altijd! Naar mijn vaste overtuiging moet het ‘leven onder de wet en het leven onder de evangelie’. Een predikant zou de échte verklaring van deze tekst toch niet hoeven vertroebelen met dergelijke toevoegingen.

Wat betreft de tekstuitleg van John 3 verse 16: naar mijn mening kwam Christus naar een gevallen wereld om uitverkoren zondaars zalig te maken. Deze, en geen andere uitleg, heb ik sinds jaar en dag gehoord. Hoewel het woord ‘uitverkoren’ niet in de tekst staat, past er geen enkele andere uitleg? Kwam Christus dan voor niet-uitverkoren zondaren? De vraag stellen, is haar beantwoorden! Moet de nadruk altijd gelegd worden op het woord ‘uitverkoren’? Of course not, maar voor een verklaring van deze text, kunnen we er niet omheen. Met het voorbeeld van Maarten Luther ontkracht this minister tegelijk zijn eigen woorden: was Luther geen verkoren, geen verslagen zondaar?

Het is voor mij zonneklaar dat ds. Van Campen zijn huiswerk niet gedaan heeft: als ik hoor hoe diverse predikanten – yes, de een meer dan de ander - binnen mijn kerkverband Christus aanprijzen en aangeven woorden tekort te komen om hun Koning te prijzen, dan doen zijn woorden pijn. Omdat ze niet terecht zijn.

Hetzelfde geldt voor diverse reacties: ik vraag me ten zeerste af hoeveel van hen uit EIGEN ervaring spreken. Nee, niet van een enkele dienst die ze wellicht een keer meegemaakt hebben, maar door zich unbiased hebben verdiept in de GGiN.

Ik moet helaas zeggen er veel dingen in mijn kerkverband anders kunnen en dan met name op het gebied van de kennis van de leer. Velen zijn helaas niet in staat om hun standpunten gefundeerd te argumenten.
1a2b3c
Stephanus: Hoewel het woord ‘uitverkoren’ niet in de tekst staat, past er geen enkele andere uitleg? Kwam Christus dan voor niet-uitverkoren zondaren? De vraag stellen, is haar beantwoorden!

Hoe kan het de 'niet uitverkorenen' verweten worden dat ze Christus verworpen hebben als Hij niet voor hen gekomen was?
Joh.1:11 Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Joh.3:16 ...opdat IEDER die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

-Moet de nadruk altijd gelegd worden op het woord ‘uitverkoren’? Of course not, maar voor een verklaring van deze text, kunnen we er niet omheen.

Het mooie is, we hoeven het helemaal niet te verklaren, we zijn daar niet toe in staat ook.
Deut.29:29 De verborgen dingen zijn voor de HEERE, onze God, maar de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen...
Laat gewoon alles staan wat er staat, Gods onvoorwaardelijke nodiging voor iedereen die het hoort. Opb.22 Die wil kome… Joh.6:37 en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen.
Hoe de uitverkiezing en de onvoorwaardelijke nodiging tegelijk 100% waar is, dat is voor ons niet te verklaren maar bij Hem is dat niet tegenstrijdig.
God verlangt ook niet van ons dat we dat verklaren/begrijpen maar dat we Hem onvoorwaardelijk geloven.
Dus niet het één tegen het andere wegstrepen, alles wat Hij zegt is waar.
zonneschijn
Sorry gerteke als dat zo op jou overgekomen is, snap ik je reactie goed. maar zo heb ik het in elk geval niet bedoelt. SORRY!
naam
1a2b3c; wel eens van een inwendige en uitwendige roeping gehoord? Lees de kanttekeningen maar eens bij je genoemde teksten.
In de ger gem in ned leren ze ook dat de uitwendige roeping tot alle mensen komt. De inwendige roeping alleen in het hart van de uitverkorenen.
En we gaan zeker door eigen schuld verloren; wij hebben allemaal in het paradijs al Christus verworpen (maar kunnen ook allemaal door wederbarende genade nog zalig worden)! Door U door U alleen..!

- Hoe de uitverkiezing en de onvoorwaardelijke nodiging tegelijk 100% waar is, dat is voor ons niet te verklaren maar bij Hem is dat niet tegenstrijdig.
Mooi gezegd!
1a2b3c
@naam, ja ik ken de term inwendige en uitwendige roeping.
De kanttekeningen zijn de Bijbel niet, in de Bijbel staat daar niets over.
In Joh.3:16 staat: al zo lief heeft God de wereld gehad...enz.
De wereld betekent kosmos, dat zijn alle mensen, niemand uitgezonderd.
Joh.6:37 en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen. Menselijk gesproken: al zou er een ‘niet uitverkorene’ tot Hem komen, dan wordt hij niet uitgeworpen.

God roept ons, en het is niet zo dat Hij het eigenlijk niet meent bij de niet verkorenen, Hij meent het met iedereen even ernstig.
En als onze reactie op die roeping afwijzing is, dan worden we daar op afgerekend.
Jer.7:13 omdat u al deze daden doet, spreekt de HEERE, en Ik vroeg en laat tot u sprak, maar u niet geluisterd hebt, en Ik u geroepen heb, maar u niet geantwoord hebt....
Spr.1:24 Omdat Ik riep maar u weigerde… (lees even verder, dan komt het oordeel)
Het is waar dat de Heilige Geest werkt in de mensen die tot geloof komen, Hij laat zien dat God het meent als Hij roept.
Maar dat is niet een andere roeping, maar Hij maakt dat we gaan geloven wat we steeds al hoorden.
God roept welmenend iedereen die het hoort.
Als de mensen niet komen, is dat niet omdat ze niet uitverkoren zijn, maar omdat ze dat niet geloven en/of niet willen.

Kilejan, van God uit gezien is iedereen verkoren…

Dat is niet waar. Rom8:30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd (uitverkoren) heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.
henkie
Beste Stephanus en Naam,
Let eens op het verschil in jullie reacties en die van 1a2b3c en uit welke Bron er geput wordt. Sola Scriptura! Misschien iets om over na te denken.

Hartelijke groeten!
1a2b3c
@naam, je zegt ook nog: We zijn niet in coma, we zijn DOOD in zonden en misdaden.

Het is wel een redelijk bekend voorbeeld maar ik wil het toch nog even noemen.
Stel je een gevangenis voor die vol zit met mensen die ter dood veroordeeld zijn.
Iedereen in die gevangenis krijgt een brief van de koning waarin staat dat hij/zij gratie krijgt en vanaf nu vrij is om de gevangenis te verlaten.
Het is ongelooflijk maar waar: er is niemand die gebruik maakt van het aanbod van de koning.
En dat komt niet omdat ze niet kunnen lezen of lopen of iets dergelijks, maar omdat ze het niet geloven en/of willen.
(Dood in zonden en misdaden bestaat uit ongeloof en onwil, verder is hij niet dood, geloven doet hij elke dag met een heleboel andere dingen wel)
De koning gaat hoogst persoonlijk een aantal mensen uit die gevangenis overhalen om toch van zijn aanbod gebruik te maken. (uitverkiezing)
Maar dat betekend niet dat de brief met het aanbod van gratie niet geldig zou zijn voor degenen die er geen gebruik van maken.
Het aanbod, het zaad van het Woord is voor iedereen hetzelfde, de plek waar het terecht komt maakt het verschil.
En de steenachtige plekken, daar worden niet alleen de mensen mee bedoelt die totaal geen interesse hebben, maar dat zijn evengoed de mensen met vooroordelen, ook daar wordt het zaad meteen weggepikt.
Vooroordelen van: het is alleen voor de uitverkorenen, het moet je gegeven worden enz.
Dat is ook een keiharde grond waarop het zaad niet kan ontkiemen en daarom is het zo belangrijk dat die leugens doorzien worden, zodat die stenen uit de grond kunnen.
Op zich is de uitverkiezing en 'het gegeven worden' geen leugen, maar het staat op de verkeerde plek en dan vertel je met een waarheid een leugen.
Diabolus betekent door elkaar gooier, dat is precies wat de duivel hier ook doet.

Blessings!!