Man wil scheiden

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / 5 reacties

Vraag

Mijn man heeft het psychisch heel moeilijk en ik zelf ook. Er is ook veel gebeurd de laatste jaren. We zijn uit elkaar gegroeid door diverse dingen en nu wil mijn man scheiden. Ik heb hier veel strijd door, kan en wil het niet. We hebben elkaar trouw beloofd in voor- en tegenspoed. Wat moet ik doen? Mijn man wil geen gesprek met een relatietherapeut. Ik ben ten einde raad.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Wat moet dit moeilijk voor je zijn! Je vertelt dat jullie het allebei psychisch heel moeilijk hebben en dat er veel is gebeurd. Zoals je het beschrijft hebben jullie elkaar daarin niet kunnen bereiken/helpen en dat kan een gevoel van eenzaamheid versterken. Zeker als er in jullie leven veel gebeurt wat verwerkt moet worden. Verdrietig om te lezen dat dit voor je man heeft geleid tot scheiden. Het is begrijpelijk dat dit strijd geeft, zeker omdat hij geen therapie wil. Natuurlijk weet ik niet wat de reden is om geen therapie te willen en geen mogelijkheden meer te zien om te zoeken naar een andere manier van omgaan met elkaar.

Blijkbaar heeft je man geen 'rek' meer en hoe moeilijk dit ook is, ik hoop dat je dit kunt respecteren. Als één van de partners niet meer verder wil en een besluit heeft genomen om uit elkaar te gaan dan kan dit bij de ander veel machteloosheid oproepen. Je wordt als het ware voor het blok gezet en dat geeft soms verwarring en zelfs paniek.

En het moeilijke is dat het ook zo is. Als iemand echt niet meer wilt dan kan de ander niets meer. Wel kun je, op grond van jullie geschiedenis en huwelijksbelofte, aangeven dat jij graag wel gesprekken wilt en dat jij wel graag wilt onderzoeken of er nog mogelijkheden zijn om de relatie te verbeteren.  Maar als jouw partner niet wil, dan kun je dat niet dwingen. Sterker nog, als therapeut begin ik niet meer aan relatiegesprekken als één van de partners al een besluit heeft genomen om niet verder te gaan. Het heeft geen zin en maakt de 'schade' vaak groter. Wellicht is het voor jouw man wel een optie om, voor jou, een aantal gesprekken aan te gaan, al is het maar om goed uit elkaar te kunnen gaan. Voor jou gaat dit in tegen je geweten en dat is alleszins begrijpelijk maar je kunt je man niet dwingen als hij zijn weg wil gaan zonder jou! Hoe verdrietig en moeilijk dit ook is!

Mogelijk helpt het wanneer je voor jezelf wel hulp zoekt om hierin je weg te gaan. Ook kan het helpend zijn om gesprekken aan te gaan met een vertrouwenspersoon die jullie beider vertrouwen heeft, om deze situatie te kunnen doorbreken. Je kunt in zo'n gesprek beiden aangeven wat en hoe je verder wilt gaan, ook al gaat de scheiding door. Je hebt toch met elkaar te maken, zeker wanneer er kinderen zijn, in allerlei maatschappelijke en/of sociale verbanden. Er moet veel geregeld worden en ook dan is het goed wanneer de communicatie dusdanig is dat dit voor beide goed verloopt.

Ik hoop van harte dat het je lukt om bij je man een opening te vinden om samen in gesprek te kunnen gaan, al dan niet met therapie! Ik wens je veel wijsheid en vrede toe maar vooral Gods nabijheid!

Je kunt een christenhulpverlener zoeken bij jou in de buurt op de website www.ikzoekchristelijkehulp.nl

Ook een optie is de vereniging van contextuele hulpverlening, waar relatie- en gezinstherapeuten veel ervaring hebben met deze problematiek; www.Verenigingcontextuelewerkers.nl.

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

huwelijkrelatieproblemen
5 reacties
EVA
Wat dapper van je om te blijven strijden en je huwelijks belofte serieus te nmen.....Wat bij ons mensen onmogelijk is is mogelijk bij God, bestorm de hemel met je gebed, vraag aan Hem Heer wat moet ik doen....je man tegenhouden kan je niet maar God kan Hem wel veranderen.(of jouw) Pleit op het huwelijksverbond wat je gesloten hebt met elkaar en met God......Waarom wil je man een scheiding? jullie zijn in de kerk getrouwd....? waarom wil hij dan nu het verbond wat hij met God gesloten heeft (en met jouw) verbreken? je mag me mailen als je er met iemand over wil praten evangelie@live.nl en bid voor je man, en voor jullie huwelijk.
sydneylover
Nog een aanvulling op het hele goede antwoord van mw van Bodegraven:

Ik vind dat, als je man relatietherapie weigert en de scheiding doorzet, hij niet kan zeggen dat hij schuldloos gescheiden is! In mijn ogen heeft hij er niet alles aan gedaan om het huwelijk in stand te houden en ontloopt hij een stuk van zijn verantwoordelijkheid om een eventuele reddingboei niet aan te grijpen.

Heel veel sterkte toegewenst met deze moeilijke situatie! De aanbevelingen van EVA hierboven sluit ik me van harte bij aan.
shaba1
er zijn gelukkig geen erge dingen gebeurd,
door niet met elkaar te praten is er verwijdering gekomen.
we hebben 3 schatten van kinderen.

ik ben echt van mening dat therapie wel zou helpen , maar mijn man ziet dat als zwakte , dat doe je niet , hij kan het zelf wel.

hij heeft al vaker met een scheiding gedreigd , en ik zie het als Godshand dat het toen niet is door gegaan.
hij is erg onzeker , kan slecht beslissingen nemen , laat zich erg door de buitenwereld beinvloeden.

ik weet van mezelf ik zoek het teveel bij de mensen, ik bid en vraag er veel om of het weer goed mag komen , maar soms lijkt de hemel van koper.
en toch zijn er steeds weer lichtpuntjes waar ik me dan aan vast houd
lizzie_b
Beste shaba1

Ik begrijp heel goed hoe je je voelt. Zit op dit moment in precies dezelfde situatie, maar wij hebben (gelukkig maar) geen kinderen.
Mijn man wil ook scheiden, kwam voor mij als donderslag bij hedere hemel.
Voel me verdrietig, machteloos. Ik wil hier dolgraag aan werken! Maar hij is zo stellig, wil geen therapie, wil zo snel mogelijk scheiden.
Het enige wat ik nu kan doen ik bidden, dat iets of iemand ervoor kan zorgen dat hij toch nog van gedachten veranderd. Gelukkig weet ik dat ik niet de enige ben die voor ons bid.

Heb je behoefte aan contact met iemand in hetzelfde schuitje, je mag me mailen op lizzie_b@hotmail.com

Groetjes lizzie_b
lizzie_b
goede emailadres is: lizzie_b@hotmail.nl ! excuus