Hoe is God nu eigenlijk?

Ds. J.J. van Holten / 1 reactie

Vraag

Al een tijd ben ik veel bezig met het geloof. In het begin was het ontzettend donker en zat ik soms gewoonweg in de put. De laatste tijd gaat het gelukkig beter. Toch heb ik veel vragen over Wie God nu eigenlijk is. Ik weet het, de Bijbel staat er vol van, maar toch hoor ik verschillende dingen. In de kerk hoor ik veel over de ellende. Daar heb ik niets op tegen, want ik geloof ook dat er ellende aan vooraf gaat. Maar van iemand anders hoor ik zoveel anders: de liefde van God wordt veel meer benadrukt. Laten we voorop stellen dat God ook Liefde is. Maar aan de andere kant: God moet de zonde straffen. En als ik hieraan denk, dan word ik zo snel bang. Is de Heere nou een uitnodigend God, Die graag, heel graag, de zonde wil vergeven? Of -en ik ben eigenlijk een beetje bang om het te vragen- is de Heere meer een vertoornd God? Soms heb ik het gevoel dat de Heere boos op me is. En terecht, maar is dit een goed beeld van God? De zonden zijn vreselijk! Het is rechtvaardig als de Heere mij straft. Hoe ik het laatst hoorde, was zo anders dan ik me in mijn beleving voorstelde. Het was toen daarna een tijd ontzettend licht in mijn hart en ik wilde zo graag mensen brengen naar Gods genadetroon. Ik zong met heel mijn hart: "Laat mij zijn een instrument zijn, Heer' in Uw hand. En gebruik mij waar U wilt, dat ik U dienen zal." Toch twijfelde ik er zo ontzettend aan. Was dit wel van God? Was het niet de duivel, die zich voordeed als een engel des lichts? Want veel last van mijn zonden had ik toen niet. Dit was zo anders dan anders. Dacht ik niet veel te licht? Mocht dit wel? Steeds bad ik de Heere of Hij mij wilde leren wat van Hem was, hoe Hij is. Gisteren las ik uit het Avondmaalsformulier dat God rechtvaardig is en de zonde niet ongestraft kan laten. Daarna las ik uit de Bijbel iets dat ook ging over de uitverkorenen. Ik weet niet meer precies wat en waar het stond, maar het leek wel een soort bevestiging van: "Zie je wel, je denkt veel te licht, het is alleen voor Gods uitverkorenen, je mag niet zomaar denken dat het voor jou is, er moet meer aan vooraf gaan." Toch heb ik een moment in mijn leven mogen ervaren dat ik echt mocht geloven dat het voor mij was. Ik vind het gewoon ontzettend moeilijk. Het lijkt wel of het om twee verschillende goden gaan, terwijl ik weet dat het dezelfde God is. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken waar ik het de laatste tijd zo moeilijk mee heb. Hoe is God nu eigenlijk? Moet meer de liefde benadrukt worden of de kant dat God de zonde moet straffen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik zou de uitgebreide vraag die je stelt eigenlijk heel kort kunnen beantwoorden en wel met het volgende antwoord: Uit de Bijbel blijkt dat God de zonde haat, maar dat Hij de zondaar liefheeft. God is te heilig van ogen om de zonde aan te zien, maar Hij wil niet dat er iemand verloren gaat. God is een verterend vuur als het gaat om de zonde, maar Hij heeft deze wereld zo lief dat Hij Zijn eigen Zoon voor ons overhad. Eigenlijk is dat de samenvatting van de hele Bijbelse boodschap ten aanzien van je vraag.

Toch wil ik er nog wel wat meer van zeggen: Twee dingen.

1. Uit je hele verhaal blijkt namelijk iets. Iets wat ik zou willen omschrijven als “de strijd van het geloof.” Want weet je, er zijn massa’s mensen die denken: ik moet van alles en nog wat kennen en doen en weten en ervaren hebben en als ik zover ben dán ben ik een gelovige, dán heb ik het lek boven en dán leef ik verder als gelovig mens of als kind van God of hoe je het ook maar noemen wilt. Nou ik zal je zeggen dat dat een grote misvatting is. Want het leven van een gelovige gaat altijd gepaard met strijd. Tot aan onze laatste seconde dat we leven zullen we hebben te strijden. Tegen onszelf. Tegen de zonde. Tegen de duivel en de begeerten en noem maar op.

Het gaat in het geloof altijd op en neer. Van lofprijzing tot klacht en van dankzegging tot ellendekennis. Van mishagen van jezelf tot roemen in de zekerheid. Het is en blijft altijd in beweging. Een gelovige  groeit dus nooit uit boven de kennis van de ellende. Het is juist daarom dat ik grote moeite heb met wat je in je vraag schrijft: “Dat er ellende aan vooraf gaat.” Ik weet niet van wie je dat geleerd hebt maar de Bijbel spreekt zo niet (lees Paulus, maar eens na in Rom. 7). Dan maak je geloven tot een systeem, tot een stappenplan.

Je zou me nu kunnen vragen, en eigenlijk vraag je dat ook tussen de regels door: Maar is er dan helemaal geen zekerheid van het geloof?

2. Daarom is het tweede wat ik je wil zeggen het volgende. De zekerheid van ons geloof ligt niet in onszelf. Niet in onze ervaring of beleving. Niet  in de grootheid van mijn zondekennis. Niet in de diepte van mijn ellendekennis. Maar de zekerheid van mijn geloof ligt buiten mijzelf in de beloften van het Evangelie en in het werk van de Heere Jezus Christus in Wie al Gods beloften Ja en Amen zijn. Zekerheid vind ik niet in mijzelf. Ik kan mezelf niet aan mijn haren uit het moeras trekken. Maar Jezus is gekomen, om te zoeken en zalig te maken dat verloren was (let op: dus niet wat verloren dreigde te gaan maar wat verloren was).

Als ik mijn ellende voel en ervaar. Als ik de zonde doe of de boze begeerten van mijn hart volg: Blijf er niet bij stilstaan maar vlucht in het gebed tot Christus. Vertrouw op Zijn Woord en beloften. Hij zal je van alle heerschappij van de duivel en van de kracht van de zonde bevrijden. Want Hij is gekomen om zondaren zalig te maken. God kan inderdaad de zonde niet ongestraft laten, zo zegt het Avondmaalsformulier. Maar dan wel goed lezen wat er staat: Voordat God de zonde ongestraft wilde laten heeft Hij die straf voltrokken aan Zijn eigen lieve Zoon Jezus Christus.

Geloof is dus niet iets wat in jezelf zit, Niet iets wat je in ontvangst neemt en in je binnenzak stop, maar geloof is de hand waarmee we de beloften van God aannemen (Calvijn). Iedere dag en in elke omstandigheid weer opnieuw.

Ik hoop dat ik je met dit antwoord voldoende stof heb gegeven om weer verder over door te denken.

Ds. J. J. van Holten,
Bergambacht

Ds. J.J. van Holten

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid
1 reactie
adriano313
Beste vragensteller, te zwaar of te licht, het is een vraag die velen hebben, maar ......

Gedachten, zijn een bolwerk van informatie, zowel inkomend als uitgaand. Wil alles naar behoren verlopen, dan zal deze hele stroom geordend moeten verlopen. Vaak zijn deze ordeningen zo van zelf sprekend geworden, dat ze automatisch verlopen. Daarom sta je er nauwelijks nog bij stil waarom je iets doet, op basis van je gedachten. Het worden flitsgedachten, die er voor zorgen dat je automatisch gaat handelen. Als in een reflex, zonder soms nog maar even stil te staan waarom je juist iets doet of gedaan hebt. - - Hier zet ik even de film even op freeze - -
"waarom je juist iets doet of gedaan hebt".
Gedachten beïnvloeden dus klaarblijkelijk hoe je handelt en verder denkt... Dus aan jou gedrag zijn gedachten voorafgegaan. Misschien kunnen we deze gedachten ook even 'bevriezen'. Het stukje gedachte wat ik nu in beeld heb staan, veroorzaakt dus straks jou gedrag... Mag ik dan nu daar - heel stiekem en onbeleefd - een plaatje van Jezus Christus plakken?

Het principe van RET -therapie (Rationeel-emotieve therapie) is o.a. dat een mens zijn gedrag kan sturen, door zijn gedachten tegen het licht te houden, om zo te beoordelen waar gedachten toe leiden. Mensen met een stroperige gedachtegang hebben dus vaak een 'stotterig gedrag' Terneergeslagen gedachten worden terneergeslagen dagen, gedachten van angst resulteren dus ook in angstsituaties. Maar een ieder is gelukkig (onder normale omstandigheden) in staat om zo zijn eigen gedachtegang en zo zijn uitkomst al van te voren te kunnen beoordelen en te sturen.

Voorbeeld. Ik zie het niet meer zitten, ik voel me waardeloos, ik denk dat ik niets waard ben, anderen zijn veel beter, etc =>.i.p.v. dat je jezelf aan je gedachten over geeft, zet je deze gedachte even op 'freeze' om hem een nader te ontleden. We stellen de CRUCIALE vraag ( waar leidt deze gedachten naar toe: 1. waardeloosheid 2. terneergeslagen 3. jezelf wegcijferen
Allemaal items die jou Positief functioneren in de weg staan. De vervolg vraag stel ik dan maar:
KLOPT dit ook allemaal? is het realiteit of is het je eigen bril waardoor je aan het kijken ben?
samengevat:
1. Waar leiden mijn gedachten naar toe (positief/negatief)
2. Klopt het met de werkelijkheid (realitisch,realiteit, waarheid)

Terugkerend naar jou situatie en vraag. Je beleeft een hoop, je ervaart God in jou leven maar ook bestaat er twijfel en je hebt ook tal van vragen met een cruciale conclusie dat je weet dat het dezelfde God is, maar toch eigenlijk niet weet wie Hij is.

Om iemand beter te leren kennen bestaat er maar 1 oplossing en dat is door een relatie aan te gaan. Zo ook met God. Door de RELATIE aan te gaan kom je in verbinding met God en door deze relatie zal Jezus Christus je duidelijk worden. Echter HIJ is zo omvattend dat het dagelijks LEREN blijft om te kunnen groeien. LEREN is dus belangrijk en niet 'zelf iets vinden' of 'ergens prettig bij voelen'.

Hoe kan je in Jezus Christus groeien
Om te beginnen om Hem aan te nemen als HEER in je leven.
Begin maar eens door je handen naar de hemel op te heffen en HARDOP te zeggen HEERE JEZUS hier ben ik, KOM in mijn leven IK heb u zo nodig!!! Wilt u MIJ aanraken, Wilt u mij ook vullen met Uw GEEST. Waarom ik dit zegt is heel eenvoudig. Als u iets wilt dan moet je er om vragen.(ps.81:11) Zo ontstaat er relatie en hou je het in beweging. We zijn hiernaast niet van steen en zoals er in 1Tim2:9 geschreven staat: hef je handen op,- vol met toewijding
Dit betekend dus niet stijf zitten en denken dat iets niet netjes of gepast is (test dat maar met RET) maar dat je expressief moet handelen. Ter vergelijking; In wereld weet satan hoe mensen zich over moeten geven aan expressie. Niet omdat de expressie fout is, maar omdat de wereldheer ook graag op een manier vol van toewijding gediend wil worden. Gelukkig Was het WOORD er al op voorbereid om ons te vertellen dat expressie een methode is en dat we GOD, EXPRESSIEF moeten dien, maar dit even ter zijde

Door de zondeval ben je van de wereld en hierdoor heb je automatisch de tegenpartij als heer.
Hiervan zal je dus moeten wisselen als je verder met Jezus Christus wilt gaan. Dat is ook wat Hij wil, omdat je een parel bent in ZIJN hand. Omdat Hij deze zondeval heeft overwonnen, door te sterven aan het kruis. Hiermee heeft hij satan's troon opgeblazen. Dat betekend dat zijn zetel overwonnen is en dat alle macht naar HEM is gegaan.

Geloof jij dit Ook ?

In heel de Bijbel (OT) wordt er wat af geofferd, maar geloof jij dat HIJ het laaste en allergrootste offer is geweest? Dat zijn bloed met HEM is opgestegen naar de HEMEL om alles te reinigen.

Schoon schip zoals wij zouden zeggen

Geef je leven dan over aan hem, overgeven betekend dan ook zonder eigen regie en vaak kan dat nog wel eens in de weg staan. Maar gelukkig ben je ook mens en ben je groeiende, wees niet bang (want het is niet van HEM =>RET methode, mooi hé) want angst leidt je naar situatie of sferen die niet opbouwend zijn. Praat gewoon tegen Hem, van minuut tot minuut, van dag tot dag. Goedemorgen God, (treed in verbinding) hier ben ik ....Wilt u mij deze dag leiden in UW plan. Iedereens agenda puilt uit vandaag. Dit kan niet, dat kan niet en God wordt zo weer op pause gezet. Zelf sta ik soms stil bij deze brutaliteit, dat God zo van je gestolen wordt door drukke agenda's en we allemaal de agenda's begrijpen?

Ik ben blij dat je schrijft dat God dezelfde is want dat ervaar ik ook zo. Alleen hoe we met Hem omgaan is iets waar je zelf voor open moet gaan staan. Je wilt iets of iets niet. En daar kan verschil in bestaan. Ook in het lichaam van Christus bestaat er verschil. De een heeft die talenten, gaven of bedieningen dan dat de ander die heeft. De ene strijd harder dan de ander en ga zo maar door.

Wat Zou jij nu willen. Zou jij iemand willen worden die stijf in een kerkbank zit, die een hoop vervelend vindt en vergeet dat strijd nodig is om te overwinnen of zou je iemand willen zijn die GEESTELIJK tot leven komt en waarbij de actie er van "afspat". Wil jij een traject waarbij je kerken of gemeenten met elkaar gaat vergelijken of een traject waarbij je zegt:
"HEERE JEZUS kom in mij, open dan mijn ogen met uw Waarheid. Leidt mij en geef mij kracht om u te dienen. Ik wil u als Heer, Ik wil uw liefde voelen en uw Vrijheid proeven. Laat me er in zwemmen Heere want alleen u wil ik gaan dienen. Heere dank u wel dat u al een kerk voor mij heeft die bij mij past (ps.139) en dat ik uw instrument ZAL zijn. (je hebt het zelfs al gezongen).