Uitleg geven over Psalm 137

Ds. J.L. Schreuders / 3 reacties

Vraag

Kan en wil iemand (geen vervangingstheoloog) uitleg geven over Psalm 137 en dan vooral de laatste 3 verzen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Waarom het geen vervangingtheoloog mag zijn die jouw vraag beantwoordt, ontgaat mij. Nu ben ik dat niet, dus dat tref je. Overigens ben ik ook geen sympathisant van bijv. Christenen voor Israël. Ik neem graag en goed genuanceerd standpunt in en dat vind je soms hier en soms ook daar niet.

Ps. 137 is een klacht vanuit Babel (een late psalm ). Aan het einde van  de psalm is het schokkende gedrag aan de orde van de Edomieten bij de inname van Jeruzalem (vergelijk de profetie van Obadja!). Zij hadden leedvermaak. De dichter roept om wraak daarover van Godswege. Ook de gruwelijke wijze waarop de Babyloniers hebben huisgehouden komt dan in beeld. Zij werden wel als gesel gebruikt om Israël terecht te straffen, maar hun eigen motieven waren gewoon gebieds- en machtsuitbreiding en de gebruikte methoden (zij bewezen de kindenren en de ouden van dagen niet eens genade ) sterk laakbaar. Ook dat doet om wraak roepen. De dichter oefent niet zelf wraak!

Wreekt uzelven niet, beminden, want er is geschreven: Mijn is de wraak; Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. Dat laatste is wel realiteit. God is een God der wrake. Nee, de Bijbel is geen lieflijk en soft boek. De zielen van hen die gedood zijn om de getuigenis van Jezus Christus roepen van onder het altaar in de hemel om om vergelding van hun bloed (Openbaring 6). De dichter van Ps. 137 legt de uitvoering daarvan in Gods hand.

Kijk ook maar eens naar wat de Openbaring van Johannes zegt over de val van Babel. Welgelukzalig is degene  die Babel de misdaad vergeldt. In dat kader staat de wens dat het haar moge vergaan zoals zij Israël gedaan hebben: de kinderen niet gespaard. Dat klinkt wreed, maar in het juiste persprectief van recht en vergelding is het door en door rechtvaardig. Wij moesten meer oog hebben voor deze billijke aspecten van Gods Woord!

Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

Psalmen
3 reacties
sulamith
Zou het zo kunnen zijn dat ermee bedoeld wordt dat het volk Israel hún kinderen op vreselijke wijze vermoord zagen, langzaam lijdend. En dat ze in feite hier hun vijanden hetzelfde toewensen en het dan als "genadig" beschouwen als de kinderen van hún vijanden ook een vreselijke maar snelle dood ondergaan?
ariane
Wat is een vervangingstheoloog?
Johannes3vers16
@ariane,

Op de volgende site kun je er genoeg over lezen wat daar precies mee wordt bedoelt!

http://janvanbarneveld.nl/artikelen/geestelijk/69-de-vervangingsleer