Seksueel geïntimideerd

E. (Betsy) Westeneng / 8 reacties

Vraag

Mag deze vraag alstublieft snel beantwoord worden? Ik (21-jarige) ben al ruim een jaar aan het werk in de zorg, na het behalen van mijn HBO-diploma. Onze organisatie kent een aantal vrijwilligers, die heel goed werk doen. Alleen, sinds enige tijd word ik door een oudere, mannelijke vrijwilliger mijns inziens seksueel geïntimideerd. Hij pakt me vaak en langdurig vast aan mijn armen, schudt me heen en weer en vandaag gaf hij me met zijn knie een schop onder mijn achterwerk. Hierdoor was ik best van slag en ik wil die man niet meer onder ogen komen! Hij zorgt ervoor dat ik me geen raad weet wanneer ik bij hem in de buurt ben. Ik ben geen held in het aangeven van grenzen, maar na vandaag heb ik wel duidelijk gezegd dat ik daar niet van gediend ben. Valt dit onder seksuele intimidatie? Moet ik hier wat mee? Zo ja, wat? Naar de teamleider? De vertrouwenspersoon? Ik baal er echt van en voel me best vernederd.

Antwoord

Het is ernstig wat er gebeurt! Dit is zeer grensoverschrijdend! Dat kan echt niet. Je kunt dit niet laten lopen. De eerst aangewezen persoon, die je hierop kunt/moet aanspreken is je teamleider. Het is noodzakelijk dat deze meteen een duidelijk standpunt inneemt en deze meneer ter verantwoording roept en zorgt, dat jij op een goede manier weer verder kunt op de werkvloer. Mocht je onverhoopt niet voldoende gesteund worden door je teamleider, dan kun je overwegen contact te leggen met de vertrouwenspersoon van de instelling. Mocht dat allemaal onvoldoende zijn, dan adviseer ik je extern de zaak aan te kaarten, bijv. bij Slachtofferhulp of de RMU. Hoe dan ook, dit moet stoppen! Het is heel goed, dat je duidelijk hebt aangegeven dat je daar niet van gediend bent!

Betsy Westeneng,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

psychologie
8 reacties
43843
Goed antwoord.
Dat moet direct afgelopen zijn!
Je moet je werk kunnen doen zonder door hem lastig gevallen te worden.
Heel veel sterkte en laat je niet uit het veld slaan.
Catherine
Ik heb voor mijn huwelijk op 3 verschillende kantoren gewerkt, en op elk kantoor zat wel zo iemand. Meestal oudere man. Het begint met gewaagde opmerkingen, dan een pikante mop en vervolgens een arm om je heen. De 1e keer dat ik het meemaakte zat ik te bibberen, maar na een poosje "ervaring" leerde ik van me af te bijven. Ik waarschuwde wel de kantoormanager !! In feite is zo iemand heel erg zielig.
kristina
Direct van je afbijten! Zeggen: dit wil ik NIET! En bij het niet luisteren zou ik je adviseren een knietje te geven! Wat ook wel helpt is hardop, waar iedereen bij is zeggen: is dit lekker?
Ga een cursus assertiviteit volgen o.i.d.! Maar laat je plezier in je werk niet verknallen door zo'n mafkees! Jij bepaalt wat er gebeurt en niet de / een ander! Sterkte!
jan_we
Beste vragenstelster,

We kunnen allemaal heel flink doen, en je adviseren om flink van je af te bijten, maar dat is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan! Een dergelijke man is meestal wat dominant van karakter, en zal niet schromen om zijn vermeende overwicht in de schaal te leggen. Het beste is hem, bij voorkeur waar anderen bij zijn, te vragen op te houden met zijn vrijpostigheden. Luistert hij daar niet naar, dan onverwijld naar je leidinggevende. Is er misschien binnen jouw werkkring ook een commissie ONGEWENSTE INTIMITEITEN aktief.
Elk bedrijf met een bepaald personeelsbestand is dit meen ik verplicht. Helpt dit alles niet, dan zou ik zeggen, WEGWEZEN!! Je eer en goede naam niet opgeven of te grabbel gooien voor zo'n schepsel. Sterkte!!
Cloudsadmirer
jan_we???

Je eer en goede naam niet opgeven of te grabbel gooien voor zo'n schepsel??
Alsof zij door te blijven zichzelf te grabbel gooit? Het is vast goed bedoelt maar de enige die zijn goede naam aan het verdoezelen is is deze man die dit doet.
Catherine
Ik denk dat jan_we bedoelt, dat het mogelijk kan zijn, dat genoemde persoon een bepaalde positie bekleedt in dat bedrijf. Dan ben jij misschien als vrouw de laatstkomende, de enige die klaagt, de "dader" zit er al lang en heeft dus een bepaalde "macht". Dan zou het kunnen zijn dat jij aan het kortste eind trekt !
jan_we
Beste Rinske,

Ik heb bedoeld te zeggen dat ze niet moet proberen ten koste van alles in die werkkring te blijven, zelfs als daar haar eigen naam en eer bij in het geding komt. Dergelijke heren weten het vaak zeer geslepen te spelen, en zullen proberen op z'n minst een deel van de schuld op het slachtoffer af te schuiven. U keek wat uitdagend, uw rok was wat aan de korte kant, je kent dat wel.
Als die persoon dan ook nog op enige invloed kan bogen, en hij wordt geloofd, dan kan het zeer lastig worden. Jij hebt dan aanleiding gegeven, en de man is voor de verleiding bezweken. Doe jezelf dat niet aan. Pak in dat geval je koffers en zoek een andere baan. Zolang jij een zuiver geweten hebt in deze zaak, en je geloofsleven wordt er niet door bezoedeld dan hoef je er niet veel gedachten aan te wijden. Als de zaak recht ligt zal de Heere bij het zoeken naar ander werk ook je Steun zijn.
Cloudsadmirer
jan_we,
Bedankt, ik begrijp nu wat je bedoelt.