Preventief borsten/baarmoeder/eileiders verwijderen

Ds. J. Noordam / Geen reacties

Vraag

Wanneer er in de familie borstkanker voorkomt en je bent erfelijk drager van dat gen, mag je dan preventief je borsten/baarmoeder/eileiders laten verwijderen? Ik sta gelukkig niet voor deze beslissing, maar las er een stukje over en nu zit ik met deze vraag.

Antwoord

Dat je schrikt bij het lezen van zo’n artikel in een blad, ook al treft het niet je eigen situatie, geloof ik best. Want zoiets is best aangrijpend voor degenen die daar wel mee geconfronteerd worden.

Uiteraard wil ik ingaan op je vragen. Bij die vrouwen bij wie borstkanker wordt geconstateerd wordt zelfs zo veel mogelijk een borstbesparende ingreep gedaan, afhankelijk van de grootte van het gezwel. Dus preventief laten verwijderen van de borsten is niet alleen niet nodig, maar is hier ook totaal niet aan de orde!

Je vraag over het preventief laten verwijderen van baarmoeder en eileiders, zie ik toch vooral als een vraag naar het krijgen van kinderen. Ik zou me inderdaad kunnen voorstellen dat jonge mensen van wie één van beide erfelijk drager is van een bepaalde gen, die een zeer verhoogd risico geeft op een ernstige ziekte of een zware handicap bij een kind, van een medicus het advies zouden krijgen om geen kinderen te krijgen. Alleen zo’n advies verwacht ik totaal niet in de situatie die jij schildert!

Als iemand (in de kring van de lezers van Refoweb) wel zo’n advies zou krijgen van een arts. Dan mogen we als christenen weten dat dat nu juist ook iets is wat we bij de Heere in het gebed mogen neerleggen. We mogen dan bij zo’n moeilijke afweging ook vragen om de leiding en het inzicht van de Heilige Geest om voor Gods aangezicht (coram Deo!) een beslissing te nemen. Ook gesprekken met christen-deskundigen en de pastor, mogen daarbij betrokken worden.

Juist als je persoonlijk mag leven vanuit het geloof, mag je weten en erop vertrouwen dat de Heere God ons leven leidt. En dat mag je toch de rust geven om deze moeilijke dingen -die voor een mens eigenlijk te zwaar zijn- in Gods hand te leggen.

Ds. J. Noordam

Tags in dit artikel:

borst(en)kanker