Juiste uitleg

Ds. J.R. Lammers | 1 reactie | 09-12-2010| 08:35

Vraag

Wat is de juiste vertaling/uitleg? SV Marcus 11:24: “Daarom zeg Ik u: Alle dingen, die gij biddende begeert, gelooft, dat gij ze ontvangen zult, en zij zullen u geworden.” De volgende vertaling las ik in een boek en er stond niet bij welke vertaling er gebruikt was: “Al wat gij bidt en begeert, gelooft dat gij het hebt ontvangen en het zal u geschieden.” Het gaat er dus om: heb je het al ontvangen en wordt dat dan door het geloof werkelijkheid voor je of zal je het ontvangen door het geloof?


Antwoord

De Naardense Bijbelvertaling volg ik in zulke kwesties graag. Pieter Oussoren is zeer nauwgezet in het vertalen. Dat is de Statenvertaling overigens ook. Alleen: we zijn een stapje verder in het verwerven van kennis van taal en cultuur.
 
De Naardense Bijbelvertaling geeft weer: "Daarom zeg Ik u, al wat gij bidt en begeert, gelooft, dat gij het hebt ontvangen, en het zal geschieden."

Het gaat hierbij niet om allerlei presentjes maar om de gave van de Heilige Geest. Het is me te logisch, om de vraag te stellen: is er eerst het geloof en dan de Geest of omgekeerd. Liever zou ik zeggen: met het geloof wordt de gave geschonken. Het gaat om een zekere gelijktijdigheid.
 
Als de indruk wordt gewekt dat het geloof een secundair iets na de gave die primair is, dan is dat geen tijds- uitdrukking, maar meer een uitspraak die ons zegt dat de grond voor ons heil niet in ons handelen ligt maar in Gods gave.
 
Kunt u er wat mee?
 
Ds. J. R. Lammers

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. J.R. Lammers

  • Geboortedatum:
    26-03-1951
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Status:
    Inactief
22 artikelen

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
EVA
12-12-2010 / 10:30
Wat doe je als je iets ontvangen hebt, dan ga je God danken, Jezus zegt hier dat we moeten bidden, alsof we het al ontvangen hebben, met dat geloof, dan gaan we God veel meer danken, pleitend op Zijn belofte;s
Als je door genade een kind van God bent geworden, je bid ;s morgens niet meer of God bij je wil zijn....maar je dankt Hem omdat Hij altijd bij je is al de dagen van je leven, en zo kan je nog meer belofte;s in de bijbel vinden, waar je niet meer voor hoeft te bidden maar God des te meer voor mag danken.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

(...) Nadat hij de eerste keer bij mij was geweest en ik met hem meeliep naar de deur, stelde hij mij de vraag: zullen we het nu maar voor echt doen? (...)

Tijdens een vakantie heb ik een jongen ontmoet. Aan het einde van het vakantie merkten we dat er wel klikte tussen ons beiden. Anderen van de groep hadden ook al vrij snel iets van, dat gaat wat worde...
Geen reacties
09-12-2006

Heilig Avondmaal in andere gemeente

Ik zit samen met mijn vriend in de Gereformeerde Gemeenten. Mijn vriend heeft twee jaar geleden belijdenis gedaan en gaat sindsdien ook aan het avondmaal. Regelmatig gaat hij naar een evangelische gem...
7 reacties
09-12-2009

Kom Heere Jezus

Ik verlang er zo vaak naar om bij God te zijn en niet meer te zondigen. En voor altijd God groot te maken. En dan hoop ik dat het niet lang meer duurt dat Hij komt. Dat de wederkomst aanstaande is. Ja...
Geen reacties
09-12-2006
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag