Seksuele voorlichting voor mensen met verstandelijke beperking

C. den Hamer / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over masturbatie. Onze zoon van twaalf heeft diverse stoornissen waardoor zijn geestelijke leeftijd ongeveer vijf jaar is. Omdat hij nu in de puberteit komt beginnen er allerlei seksuele gevoelens op te spelen. Echter omdat hij slecht in staat is te onderscheiden wat hierbij wel of niet verantwoord is heb ik de angst dat hij deze gevoelens op een onetische manier gaat uiten. Dit kan bijvoorbeeld resulteren in het betasten (of erger) van andere kinderen of volwassenen. Om deze seksuele spanning te verlichten wil ik hem uitleggen dat masturbatie een middel hiervoor is. Hoe moet ik hiermee omgaan?

Antwoord

Beste ouder,

Alvorens op de vraag in te gaan over masturbatie, lijkt het mij van belang dat uw zoon op zijn niveau goede, voor hem begrijpbare, seksuele voorlichting krijgt aangeboden. Daarbij is het ook belangrijk dat hij gaat begrijpen dat seksueel contact met een ander onlosmakelijk verbonden is met partnerschap. Ellen Suykerbuyk (seksuologe) heeft samen met Erik Bosch (orthopedagpoog) jarenlange ervaring in het omgaan met mensen met een verstandelijke beperking. Zij hebben ook een boek geschreven over seksuele voorlichting aan mensen met een verstandelijke handicap ("De kunst van het verstaan"). Dit boek legt sekualiteit voor degene met een verstandelijke beperking op begrijpbare wijze uit.

Uiteraard zult u als ouders hierbij eigen normen een waarden hanteren van wat u verantwoord vindt over hoever uw kind hierin zich moet laten gaan. Het lijkt mij dan ook belangrijk dat u eerst leest hoe u uw zoon het beste op heldere wijze kunt voorlichten. Ik denk dat u voldoende handreiking aangeboden krijgt hoe u dat het beste kunt doen.

Naar ik begrijp betreft uw vraag niet of hij mag masturberen, maar hoe u dat hem op de beste manier hem kunt vertellen om bij de seksuele spanning te verlichten.

Mochten na lezing van het boek alsnog vragen over blijven ben ik gaarne bereid deze, voorzover ik dat kan, te beantwoorden.

Ik wens u Gods zegen en de wijsheid toe om u zoon hierin als liefdevolle ouder(s) te begeleiden.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog

Tags in dit artikel:

handicapseksuele voorlichting
3 reacties
toetje
Helpende Handen heeft afgelopen najaar een voorlichtingspakket uitgebracht met als titel: Verliefd en zo. Dit gaat over de sexuele ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking. Er is een vertelboek (geschreven door Hijltje Vink) een werkboek (met eenvoudige verwerkingsvragen) en een handboek voor ouders uitgegeven. Dit alles is te bestellen via de site van helpende handen (waar ook veel achtergrondinfo te vinden is) of via uitgeverij Boekencentrum.
toetje
Hiermee wil ik dus niet zeggen dat het boek dat Kees den Hamer aanbeveeld niet goed is, maar ik wil alleen even aangeven dat deze uitgaven ook beschikbaar zijn. Misschien zijn er lezers die de boeken inhoudelijk kennen?
Catherine
De psychiater raadt aan: letterlijk vertellen en geen emoties erbij. Dus: je mag nooit met je hand de borst van een meisje aanraken. En niet: je moet een meisje respecteren dus haar niet aanraken op bepaalde plaatsen. Daar kan zo'n kind nl niks mee.
Gewoon benoemen dus. Zal misschien niet meevallen.