Boek over hooggevoeligheid

P.M.G.P. Bos / 10 reacties

Vraag

Ik heb onlangs ontdekt dat ik een Hoog Sensitief Persoon (HSP'er) ben. Aangezien ik al twee keer in een depressie ben beland, wil ik graag leren hoe ik mijn hooggevoeligheid positief vorm kan geven. Mijn hooggevoeligheid is sterk aanwezig in mijn leven; dingen kunnen zo sterk binnenkomen dat het pijnlijk is. Nu heb ik een aantal boeken gelezen die steeds teruggrijpen op het boeddhisme, yoga en meditatie. Ik haal hier veel waardevolle dingen uit, maar er zijn echter ook hele hoofdstukken waar ik niet achter kan staan. Mijn vraag is of er ook een boek over hooggevoeligheid is geschreven door iemand met een christelijke levensovertuiging? Bij voorbaat dank voor het beantwoorden van mijn vraag.

Antwoord

Bij mijn weten is er geen boek geschreven door een christen m.b.t. hooggevoeligheid.

Met vriendelijke groet,
P. M. G. P. Bos

Lees meer artikelen over:

boeken
10 reacties
Sunday88
Hoi vraagsteller! Hier nog zo iemand ;)!
Ik heb ook veel boeken gelezen en ik stuit precies op dezelfde dingen als jij. Ik heb een keer een boek weggedaan, omdat dit wel erg over aura's enzo ging. Ik denk dat je het beste die oosterse kanten kunt laten liggen en eruit mag halen wat je helpt en wat in overeenstemming is met de Bijbel. Onderzoekt alle dingen en behoud het goede....zegmaar. Je mag het onderzoeken, echt, als je je maar steeds bedenkt dat bij de Here Jezus échte rust te vinden is. Leg alles wat je leest maar aan God voor en vertrouw op Hem. Veel succes.
jongevrouw
Van de serie praktisch en pastoraal is hier een mooi boek van:
Het heet Hooggevoelige mensen. Met als subtitel: leven tussen gave en kwetsbaarheid. Het is geschreven door dr. Samuel Pfeifer.
Het is een heel praktisch boek.
Het isbn nummer: 90-5829-382-3

Je kunt ermee leren leven en er de zegen van leren inzien, echt waar! Sterkte ermee!
Sunday88
Oja en er is een boek door een christen geschreven en dat luidt:
Hooggevoelige mensen. Leven tussen gave en kwetsbaarheid. Het is geschreven door Dr. Samuel Pfeifer.
Sunday88
O, net te laat haha.
10249
Misschien heb je ook iets aan het volgende boek + website:

- Leven met hooggevoeligheid; van opgave naar gave, geschreven door Susan Marletta-Hart.
- www.hooggevoelig.nl
Roeltje
'k Moest even diep in m'n herinneringen graven en even zoeken naar de juiste naam maar nu heb ik em: Hoogsensitieve personen van Elaine N. Aron. En ik weet haast wel zeker dat het een christelijk boek is! Zij heeft trouwens meerdere boeken hierover geschreven.
Roeltje
Boek van dr. S. Pfeifer is ook prima hoor maar is veel taaiere kost.
Max
Hier ook herkenning!
Boek van Pfeiffer bekijkt HSP meer als een afwijking/ziektebeeld. Boek van Elaine N. Aron vind ik veel evenwichtiger, belicht veel meer de kansen van HSP.
adriano313
Hoog sensitieve personen door Elaine N Aron is een aanrader. Hiernaast kan je ook gebruik maken van een apart werkboek. (zelfde titel)

Voor mij was het een verademing om hierop een bevestiging te krijgen. Met name op je 'voelsprieten' maar ook om de duidelijkheid van HSP te hanteren.

HSP kan vervelend zijn maar mij geeft het altijd een sterk en intens gevoel van leven en beleven. Voor deze intensheid (intensiteit) ben ik God erg dankbaar.

Hiernaast, kan je van een vis zeker goed leven maar je moet wel de graat van het 'vlees' scheiden.
vanbrenk
Dag HSP,

Het boek van Samuel Pfeiffer ziet hoog gevoeligheid meer als over-gevoelig.
Daarmee wordt het een ziekte of stoornis waarvan je zou moeten genezen.

Eleane N Aron belicht HSP/HSK in haar boeken als een gave.
Aron zegt telkens weer: het is geen stoornis, maar een gave.

Er zijn mij van Aron de volgende twee boeken bekend :

Hoog Sensitive Personen HSP, en Hoog Sensitive Kinderen HSK.

Aron houdt zich niet bezig met religieuze vaagheden.