Ovulatiepijn

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Regelmatig heb ik rond de eisprong last van ovulatiepijn. Als dit vrij hevig is heb ik ook weleens een aanzwellende pijn rond mijn anus, die wat later weer afzakt. Dit komt enkele keren terug, maar is op een gegeven moment weer over. Ook in mijn buik heb ik dan een gespannen, opgeblazen gevoel. Ik begrijp dat je van de eisprong buikpijn kunt hebben, maar wat heeft die pijn rond de anus hier mee te maken?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Buikklachten bij de eisprong komen vaker voor. Het is niet gebruikelijk dat deze klachten met pijn rond de anus gepaard gaan. Er zijn aandoeningen waarbij het wel kan, zoals bijvoorbeeld bij endometriose. Het kan ook zijn dat de twee klachten geen directe relatie hebben. De klachten van de anus zouden bijvoorbeeld ook kunnen berusten op een spierspasme, wat ook wel proctalgia fugax wordt genoemd. Om een goed antwoord te kunnen geven zou ik meer moeten weten. Als je er veel last van hebt is het verstandig om even langs de huisarts te gaan.

Vriendelijke groet en het beste,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

Endometriosemenstruatie