Schijngeloof en ware geloof

kand. E. Boogert / 5 reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen schijngeloof en het ware geloof? In de kerk wordt wel eens gezegd dat wij onszelf moeten onderzoeken of we echt het ware geloof hebben. Maar wat is het ware geloof? Ik denk vaak dat ik het niet bezit, omdat ik steeds maar weer in de zonde val, ook al heb ik hier veel berouw over. Ik wil soms zo graag met mijn familie en vrienden over de Heere praten, hen vertellen dat ze Hem moeten zoeken, omdat Hij het waard is, maar telkens als ik het gesprek een beetje die richting instuur, dan schrik ik er weer voor terug en praat ik over 'luchtige' onderwerpen. Ik zie dan zo duidelijk dat ik zelf zo zondig ben, dat ik me afvraag hoe ik ooit van de Heere Jezus Christus kan getuigen.

Antwoord

Beste vraagsteller/ster,

Over de vraag naar wat een waar geloof is, wordt vaak heel uitgebreid gedaan. Dan krijg je een waslijst aan ‘kenmerken’ en kun je AAN DE SLAG: kijken of je ‘groot’ genoeg ben... nee, natuurlijk kijken of je ‘klein’, zondig, ootmoedig, gelovig, enz. Wie oneerlijk is, voldoet aan de maat, en wie eerlijk is voldoet er NOOIT aan, omdat we het met onze zondige altijd het tegenovergestelde is en doet: bedrieglijk, listig enz. (Rom. 3) Vergeef me dat ik zo cru ben, maar ik geloof dat het zo werkt...

Daarom heb ik één raad: lees de Evangeliën, want daarin geeft Christus precies op de goede momenten aan wat HIJ als werkelijk geloof ziet. En trouwens, we kunnen met eerbied gesproken toch nooit tot de Heere komen met een aantal ‘voldane’ kenmerken? Alleen Christus bloed reinigt van alle zonden (1 Joh. 1:7). Het moet ons toch om Hem te doen zijn en om Hem alleen?!

Door het Woord komt steeds de vraag naar je toe: “gelooft u dat ik dit doen kan?” (Matth. 9:28). De farizeeër zegt “nee”, want die is met heel andere ‘vrome’ dingen bezig. Ongeloof dus. Een onverschillige zegt “nee, dat hoef ik niet.” Een tobberd zegt: “nee, dat kan ik niet.” Een zwakgelovige zegt (na veel worsteling): “ja, kom mijn ongeloof te hulp!” (Mar. 9:24). DAT IS GENOEG! Een geoefende gelovige zegt: “ja Heere, ik geloof dat U het doen kunt, Uw wil geschiedde.” Dit is het ware geloof van A tot Z. Dat gelooft u misschien niet, maar als ik de Evangeliën lees, kan ik tot geen andere conclusie komen en als ik de catechismus lees evenmin. En nu ik dit toch gezegd heb: een waar geloof is een WETEN van Christus en een VERTROUWEN op Hem. Dus niet alleen weten dat hij gewillig, machtig en genadig is om je te behouden, maar ook vertrouwen dat Hij gewillig, machtig en genadig is om het ook jou te geven.

En precies omdat het ware geloof zó in elkaar steekt, werkt het Koninkrijk der hemelen op een heel andere manier dan we zouden verwachten. Het is niet: dan MOET je getuigen, maar dan ga je datgene doen wat de Heere geeft. Datgene wat uit de wijnstok je hart invloeit (Joh. 15) en waardoor precies die bloemetjes gaan groeien die de Heere wil en die druiven eraan komen die God welbehaaglijk zijn.

Daar komt bij dat ik geloof dat de Heere verschillende gaven geeft (1 Kor. 12). Niet iedere gelovige kan even goed praten, niet iedereen heeft een even lief karakter, niet iedereen kan de liefde van Christus uiten in zijn hele leven, zoals een ander dat van de Heere ontvangt. Niet dat je er niet naar moet staan, maar laat het alsjeblieft uit de juiste bron komen.

Daarom, laat de kramp er maar af. Geef u over aan Hem en laat Hem dan ook beschikken zoals Hij wil. Het geheim is dat we dan juist Zijn beeld gaan vertonen, meer en meer. Laat toch alstublieft de ‘heiliging’ niet uit uzelf komen, want u komt bedrogen met uzelf uit. Een ware gelovige leert dus uit het geloof te LEVEN. Dus geloof is niet één keer, waardoor je ‘binnen’ bent, maar gaat zich herhalen en een leven uit het geloof vormen, helaas met alle inwonende zwakheid erbij.

Misschien is dit een wat ander antwoord dan u had verwacht of gehoopt. Ik hoop en bidt dat het het een en ander voor u/jou mag verhelderen.

Een hartelijke groet,
Kand. Ernst Boogert

Lees meer artikelen over:

getuigenwaar geloof
5 reacties
Ruben92
Weer zo'n mooi antwoord van deze student! Ongekend zeg..
Kun je niet meer zonder Hem vraagsteller? Ga dan steeds tot Hem , Die zegt:

Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven.
Alles wat de Vader Mij geeft zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt zal ik beslist niet uitwerpen.
Let
'Toevallig' heb ik afgelopen woensdag zondag 7 vraag en antwoord 21 gelezen. Daar staat een prachtig antwoord op uw vraag.

Vraag: Wat is een waar geloof?
Antwoord: Een waar geloof is NIET ALLEEN een STELLIG weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar OOK een VAST vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.

Onze dominee legde dat als volgt uit: het ware geloof gaat niet buiten de kennis om wie God is, maar het blijft er niet in hangen. Het is niet zo dat mensen die het ware geloof hebben zeggen 'iedereen is een zondaar en ik dus ook en Jezus is voor de zondaren gestorven dus er zal voor mij ook wel wat bij zitten'. Het ware geloof heeft namelijk ook een vast vertrouwen (dat de Heilige Geest geeft) dat het voor u persoonlijk is.

De dominee zei ook: Alles is volbracht; als u daar genoeg aan heeft, heeft God genoeg aan u. Het gaat niet om de betrouwbaarheid van ons geloof maar om de betrouwbaarheid van God. Ook Abrahams geloof gaat op en neer en toch noemt God het geloof. God neemt genoegen met iets waarmee Hij eigenlijk geen genoegen zou moeten nemen. Het geloof is een liefdesverklaring naar de Heere toe.

Even ter toelichting: Abraham ging zonder God naar Egypte, Abraham twijfelde aan Gods belofte dat hij een zoon zou krijgen, enz. Is dat nu waar geloof? Ja, toch wordt Abraham in Hebreeën 11 genoemd.

Kijk niet naar uzelf, maar kijk naar de gekruisigde Christus! In Hem ligt ons behoud vast!!
MUS
Een schijngeloof is tijdelijk, het ware geloof blijft!
Echt geloof richt zich op Jezus en niet op gevoel, tijdelijke voordelen e.d.
Een echt gelovige valt in zonde, een niet gelovige leeft in zonde!
Nochthans
Geloven is leven uit de beloften van God.
In jou geval vrager, Bid God om kracht en wijsheid om te vertellen wie voor jou God is en wat Hij voor je gedaan hebt. Hij heeft het je beloofd, Hij zal het je geven.