Twijfels in relatie

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Na lang twijfelen heb ik besloten om toch mijn vraag/vragen hier te stellen. Ik woon nu al een tijd samen met mijn vriend (waarvan ik twijfel of het volgens de Bijbel goed is). De reden waarom we zijn gaan samenwonen en niet zijn gaan trouwen is simpelweg omdat we het geld er nog niet voor hebben. We zijn wel zeer zeker van plan om op korte termijn te trouwen. Mijn vriend zegt dat hij gelooft, maar ik heb meer het idee dat hij dat alleen maar zegt omdat ik dat graag wil. We praten verder amper over het geloof. Heel zelden stelt hij wel eens een vraag. Mijn vriend heeft eerdere relaties gehad en ik ben dan ook niet de eerste vrouw waarmee hij seks heeft. Ook hier zit ik mee. Want volgens de Bijbel is hij dus nu al een paar keer vreemd gegaan. Een tijdje geleden ben ik er achter gekomen dat mijn vriend masturbeert. Hoe vaak weet ik niet. Ik heb het aan hem gevraagd en hij werd ontzettend boos en ontkende het meerdere keren. Een dag later heeft hij het (toen ik de vraag opnieuw stelde, daarbij gezegd dat ik niet boos zou worden) alsnog toegegeven. Ik vind dit echt verschrikkelijk en wil absoluut niet dat hij dat doet. Op internet staat dat 99 procent van de mannen masturbeert. En dan ga ik ook denken: vraag ik teveel van hem als ik hem vraag om dit niet meer te doen? Hij zegt dat hij het niet meer gaat doen en er heel veel spijt van heeft. Ik weet dat ik ontzettend veel vragen in één bericht stel, maar ik zit hier ontzettend mee.

Antwoord

Beste vriendin,

Je vraag heeft me getroffen. Je hebt twijfels aan je relatie en eigenlijk ook twijfels bij je vriend. Achter je verhaal, dat je in enkele zinnen schets, zitten ongetwijfeld veel gevoelens. Eerlijk gezegd denk ik dat je vraag niet bestemd is om op internet te beantwoorden. Wanneer er hier op de site een antwoord op je vraag verschijnt, is dat nog steeds 'op afstand' en daarnaast komen er dan allerlei goedbedoelde, maar soms minder invoelende reacties onder te staan. Daarom wil ik je vragen om via Refoweb (vragen@refoweb.nl) mij een mail te sturen met je (mail)gegevens zodat we op die manier verder kunnen 'spreken'. Nog beter zou zijn wanneer je in je omgeving 'live' met iemand hierover zou kunnen spreken.

Wellicht hoor ik via een andere weg van je en kan ik je wat verder helpen.

Hartelijke groeten en Gods zegen gewenst,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

samenwonenzelfbevrediging