(...) Het knuffelen, kussen, praten, etc. is er vanaf. Het leven nu is een beetj...

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik hebben wat problemen binnen ons huwelijk. In onze verkeringstijd waren we vaak intiemer, zowel lichamelijk als psychisch dan nu vaak het geval is. Het knuffelen, kussen, praten, etc. is er vanaf. Het leven nu is een beetje een sleur. Hoe kunnen we dit doorbreken en moeten we dan in huwelijkstherapie? Of heeft u tips en adviezen hoe we dit zelf op kunnen pakken? Ik (vrouw) zit er namelijk heel erg mee en mijn man vindt het allemaal een beetje onzin. Ik heb er wel last van. Praten gaat moeilijk. Mijn man zegt dat ik vaak overdrijf en me aanstel. Hoe moet ik hiermee omgaan?

Antwoord

Na een aantal jaren huwelijk sluipt de sleur er wat in. Een huwelijk blijft niet automatisch goed. Er is een uitspraak: “liefde is een werkwoord”, dat zoveel betekent dat als je niet samen aan je relatie, aan je huwelijk werkt, de liefde kan verdwijnen. Jullie huwelijk is in de fase gekomen waarin verliefdheid plaats heeft gemaakt voor het vanzelfsprekende: we horen bij elkaar. Er is een minder verlangen steeds bij elkaar te zijn. Door drukke activiteiten in het werk en gezin ligt het gevaar op de loer dat de aandacht voor en de interesse in elkaar verslapt. Het gebeurt nog al eens dat het onderhouden van een relatie onderaan de ranglijst van prioriteiten staat. Dat je jezelf en de ander daarmee tekort doet, ontdekken sommige mensen pas veel later, soms als het al te laat is.

Om je relatie een nieuwe impuls te geven, moet je opnieuw gaan investeren in elkaar. Dat gaat niet vanzelf, het betekent meer tijd nemen voor elkaar. Je moet condities scheppen om weer meer plezier met en aandacht voor elkaar te krijgen. Dit vraagt veel inzet. Wat het bij jullie lastig maakt, is dat jij er last van hebt en je man niet. Probeer hem toch te overtuigen dat het noodzakelijk is aan jullie relatie te werken, als hij niet wil dat over nog een aantal jaren jullie liefde voor elkaar helemaal is verdwenen.

Meer tijd nemen voor elkaar kun je doen door af en toe afstand te nemen van je dagelijkse bezigheden en eventuele kinderen, samen bijvoorbeeld uitgebreid te eten (thuis of elders), een dag of weekend er op uit te gaan. Ook is het belangrijk te kijken naar de communicatie tussen jullie: vragen jullie bij elkaar hoe de dag is geweest (en luister je!), geven jullie elkaar complimenten (je hebt lekker gekookt, fijn dat je dat klusje hebt opgeknapt), kortom, heb je belangstelling en aandacht voor elkaar.

Relatietherapie is mogelijk nog niet meteen aan de orde, maar je zou eens kunnen kijken of jullie samen een “marriage-course” kunnen volgen. Dit is een cursus van zeven avonden, waar je na een inleiding met z'n tweeën verder praat over een aantal onderwerpen. De cursus wordt wel eens de APK van een huwelijk genoemd. De Marriage Course is heel praktisch van aard en geeft je handvatten om je te helpen je huwelijk te versterken en is gebaseerd op christelijke principes.  De cursus wordt op veel plaatsen in het land georganiseerd. Meer informatie kun je vinden op www.alpha-cursus.nl/marriagecourse.

Drs. Joke Ronner

Lees meer artikelen over:

huwelijk