Is dit overspel?

Ds. A. van Vuuren / 1 reactie

Vraag

Is het overspel om verkering/trouwplannen te hebben met iemand die in een vorige relatie seks voor het huwelijk heeft gehad? Ik houd enorm veel van die persoon en die liefde is wederzijds. Daarom is het (te) moeilijk voor ons om ons contact te stoppen. Maar wat zegt de Bijbel over een dergelijke situatie? Mensen oordelen snel met: Als je gemeenschap hebt (gehad) dan ben je voor God als zijnde getrouwd, maar hoe zit het wanneer je elkaar kunt vergeven en wanneer er schuld voor God is beleden?

Antwoord

Een gevoelige problematiek. Bij mijn antwoord ga ik er van uit dat je huidige vriend/vriendin te ver is gegaan bij een eerdere verkering en niet jij zelf. Je lichamelijk geven aan de ander heeft een geweldige impact, op beiden. Ook psychisch. Voorechtelijke seksuele gemeenschap met een ander dan de uiteindelijke echtgenoot vormt dan ook altijd een zekere belasting, zelfs als deze contacten beleden en vergeven zijn. Daarmee wil ik niet beweren dat er daarna geen goed huwelijk met een ander meer mogelijk is, maar je moet met deze gevolgen van de begane zonde wel rekening houden.

Het gaat ook te ver om te stellen dat seksuele gemeenschap voor God geldt als getrouwd zijn. Al is het wel een wezenlijke factor. Zie Exodus 22:16,17 Bovendien leert 1. Korinthe 7:9 dat de seksuele gemeenschap de bedding van het huwelijksverbond nodig heeft. Anderzijds: Een huwelijkssluiting is een verbondssluiting en gaat niet op in het lichamelijke. Zie Genesis 2:24.

Het hebben van verkering en trouwplannen kun je geen overspel noemen, omdat de vorige relatie niet meer bestaat. Ik ken je situatie niet, maar mogelijk is de vorige partner van je geliefde reeds getrouwd. In deze nieuwe situatie zou ik wel willen waarschuwen voor het gevaar van herhaling. Verval nu niet samen in dezelfde fout. Bidt samen God om kracht en om zijn zegen.

Hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
1 reactie
EVA
Is die persoon later wel of niet met die persoon getrouwd of is de relatie uitgegaan? of is het latere huwelijk kapot gegaan?
ook jullie wil ik wijzen op de site www.bevrijdingspastoraat.nl online tv en de serie bevrijd van banden, denk niet te licht over eerdere seksuelerelatie;s het kan vernietegend zijn voor je huwelijk als er geen vergeving en bevrijding plaats vind.
Je mag me altijd mailen als je evt nav die uitzending nog vragen hebt evangelie@live.nl