Verlangen naar goede band met moeder

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik merk dat ik elke keer weer probeer een fijne band met mijn moeder te krijgen. We hebben geen ruzie maar het botst vaak. Als ik terug denk aan mijn kind zijn thuis, was er nooit een knuffel of een kus. Dat was maar gek, dat doe je niet. Ik was in mijn pubertijd ook een lastig kind, schopte overal tegenaan en deed alles wat niet mocht. Ik werd in die tijd ook gepest op de middelbare school. Ik was echt het ondeugendste kind. Dat werd ook letterlijk gezegd.

Ik merk nu dat ik alles wil doen wat goed is in mijn moeders ogen. Zij heeft veel andere opvattingen dan ik. Het lijkt of ik telkens bevestiging zoek dat ik het goed doe. Mijn vraag hierbij is: kan mijn verlangen naar een goede band met mijn moeder komen doordat ik als kind nooit gehoord heb dat ze van mij houdt of dat ik een keer iets goed doe?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Van alles kan, dus je vraag kan ik met een kort “ja” beantwoorden. Dat bevredigt echter niet. Dus iets meer... Het lijkt erop dat je vanaf je jeugd al een manier zocht om aandacht te vragen. Om erkenning te krijgen van wie je bent/mag zijn. Die kus en die knuffel kwamen niet. Je wilde en verwachtte lichamelijke aanraking, die je niet kreeg. Vervelend, dus ging je négatieve aandacht vragen. Door ondeugend te zijn, overal tegenaan te schoppen... en het hielp niet.

Nog steeds zoek je bevestiging, schrijf je. Ik zeg daarbij: erkenning en waardering voor wie je bent, voor wat je doet. Klopt mijn aanname?

Wat nu te doen? Bespreek het eens met je moeder. Of schrijf aan haar wat je zou willen zeggen als een gesprek eerst nog te moeilijk (confronterend) voor je is. Doe een en ander zónder verwijt aan haar of oordeel over haar, want misschien heeft zíj het niet anders gekund door eigen ervaringen. Wie weet welke openingen het voor jullie beiden geeft binnen de relatie. Mocht het nodig zijn, dan kun je (later) ook nog een gesprekspartner er bij vragen.

Sterkte toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

moeder
2 reacties
Catherine
Deze vraag zou ook mijn vraag kunnen zijn. Mijn moeder heeft nooit gezegd dat ze van me hield en we botsten altijd. Ik verzorgde haar in de laatste jaren van haar leven en ik hoopte zo op die bevestiging, maar die kwam niet. Ik hoorde echter wel van anderen dat ik zo'n lieve dochter was. Daar moest ik het mee doen. Ik weet zeker dat ze van me hield, maar ze kon het niet uiten. Het heeft mij doen beseffen dat ik het anders moest doen, t.o.v. mijn kinderen. Ik knuffelde ze al veel, maar ik ben het nu ook regelmatig gaan zeggen. Dat ik zoveel van hen houd, dat ik trots op hen ben. Ik weet niet of jouw moeder een smartphone heeft waarmee ze appt? Er zijn mensen die zich makkelijker uiten via het geschreven woord. Dus misschien zou dat nog een optie kunnen zijn, dat je gaat appen met je moeder. En dan neem jij het voortouw door je moeder in een app te zeggen dat je blij bent met haar en dat je van haar houdt.
Succes!
AHHK76
Beste vraagsteller,

Ik begrijp wat je voelt en bedoelt. Ik ben 40+ en wil ook nog graag bevestiging ontvangen van mijn ouders en ik ben echt bang voor hun afwijzing. Dat beïnvloedt mijn gedrag tegenover hen.
Ieder mens wil graag gehoord, gezien en gewaardeerd worden, dat is normaal. Maar de mate waarin dit je leven beïnvloedt is wel persoonlijk.
Het kan noodzakelijk zijn om je verwachtingen hierin bij te stellen om niet teleurgesteld te worden. Het ligt niet aan jou als je moeder zo reageert! Het zegt meer over haar dan over jou!
Ik hoop dat je beseft dat jouw waarde niet afhankelijk is van hoe je moeder op jou reageert en wat ze van jou vindt. Je bent een mooi mens, door God geliefd en naar Zijn beeld geschapen. Zoek je rust, vreugde, veiligheid, vrede en identiteit in God! Jezus wil je Zaligmaker zijn en dan ben je in Hem rein, heilig, kostbaar, volmaakt...
Met vallen en opstaan proberen ik te leren (met hulp van anderen) om mezelf positief te gaan zien, mezelf te waarderen, complimentjes te geven. Ik mag weten dat ik niet ben wat de mensen van mij denken, maar hoe God mij ziet... Door genade ben ik een verloste zondaar, een geliefd kind van God! Dat wens ik jou ook toe!