Geloven in God zo moeilijk

Ds. A. Versluis / 5 reacties

Vraag

Hoe komt het dat het geloven in God zo moeilijk kan zijn. Geloven is vertrouwen dat God Zijn belofte waar maakt. Bijvoorbeeld, Hij belooft dat wie tot Hem komt door Hem niet uitgeworpen wordt. Maar al geloof je dat met heel je hart en denk je dat je in dat geloof tot God gekomen bent, dan kun je toch nog met de vraag blijven zitten of je geloof geen conclusie is. Met name als je niet kunt spreken van een bijzondere ervaring of van een verlossing van je zonden(kennis). Door deze geloofsonzekerheid is het zo moeilijk om tot eer van God te leven en blijf ik met zo veel dingen zitten die vanzelf zouden moeten gaan, maar wat bij mij maar niet wil lukken. Bijvoorbeeld een getuige van God zijn, bidden voor je ongelovige buren, blijmoedig geven van je tienden, zelf minder worden en God wordt meer, enz. Als het mij tegenzit, heb ik snel gebalde vuisten naar God en vraag ik me af of God wel echt bestaat. Van andere gelovigen hoor/lees je vaak dat ze in tijden van tegenspoed zoveel steun hebben aan hun geloof en dat ze vaak concrete antwoorden krijgen op hun gebeden. Maar ik niet... dus is mijn geloof dan ook niet echt? De Heere Jezus zegt dat Hij aan de vermoeiden en belasten die tot Hem komen rust zal geven, maar dat ervaar ik niet. Komt dat dan omdat ik misschien toch niet Zijn kind ben en daardoor verkeerd bid? Ik kan er zo (al jaren) naar verlangen dat God doorbreekt in mijn leven. Waarschijnlijk sta ik zelf door iets (?) God in de weg. Maar God is toch veel machtiger of laat Hij Zich door mij toch tegenhouden? Ik hoop van niet!!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je verlangt ernaar dat de Heere doorbreekt in je leven, naar de zekerheid van het geloof, maar dat komt maar niet. Hoe komt dat? Graag ga ik op een paar punten uit je vraag in.

Je schrijft dat je niet kunt spreken van een bijzondere ervaring. Ga voor jezelf eens na wat je dan zou willen ervaren of wat je denkt dat er dan nodig is. En als je al jarenlang de Heere zoekt, heeft de Heere je dan nooit een bemoediging gegeven? Dat je antwoord kreeg op je gebed, dat wat je uit de Bijbel las, antwoord gaf op je vragen. Je kunt namelijk een zo bijzondere ervaring zoeken, dat je dingen die de Heere wel geeft, niet op zou merken. Het ware geloof is niet zozeer een bijzondere ervaring krijgen, maar het verwachten van de Heere, met je zonde vluchten tot de Zaligmaker.

Veel dingen zouden vanzelf moeten gaan, schrijf je, die bij mij maar niet lukken. En je hoort van andere gelovigen bij wie dat anders is. Maar gaat bij een ware gelovige alles ‘vanzelf’? Ja en nee. Paulus schrijft ook over strijd, dat hij het goede wel wil, maar dat het kwade hem aankleeft (Rom. 7). En in de psalmen lees je over gelovigen die worstelen met de Heere, die soms alles kwijt zijn. Maar in die nood zoeken ze het wel bij de Heere, en in die weg geeft Hij uitkomst.

Maar hoe komt het dan dat de doorbraak in jouw leven uitblijft? Dat kán inderdaad komen door iets in jezelf, doordat je een zonde aan de hand houdt. Misschien één ding maar, waarvan je weet dat het niet goed is, maar waar je niet mee wilt breken. Onderzoek jezelf daarin, voor Gods aangezicht. Je mag bidden dat de Heere je het wil laten zien als er iets tussen Hem en jou instaat, dat Hij je ontdekt aan je zonde.

Het kan ook zijn dat de Heere je laat wachten, dat Hij wil zien of het je echt om Hem te doen is. Dat zie je bijvoorbeeld in de geschiedenis van de Kananese vrouw (Mat. 15:21-28). De Heere Jezus negeert haar eerst, dan wijst Hij haar af. Dat heeft ze verdiend, dat erkent ze! Maar ze blijft aanhouden (getrokken door Christus), en dan hoort Christus. Houd dus aan bij de Heere, net zo lang tot Hij hoort. En de Heere heeft beloofd dat wie Hem zoekt, Hem zál vinden. Wijs de Heere maar op Zijn eigen beloften.

Ten slotte zou ik je willen wijzen op de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 1, paragraaf 16. Wie de zekerheid van het geloof nog niet voelen in hun hart, maar wel de middelen gebruiken waardoor God belooft heeft deze dingen te werken, die moeten ijverig voortgaan in het gebruik van de genademiddelen (prediking, Bijbellezen, gebed), vurig verlangen naar meer genade, en dat met eerbied en ootmoed verwachten.

De Heere is machtig om door alle zonde, verzet en vragen in je leven heen te breken. Zoek het bij Hem!

Met vriendelijke groet,

Ds. A. Versluis

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
5 reacties
1a2b3c
Hoi vraagsteller/ster, je zegt: Maar al geloof je dat met heel je hart en denk je dat je in dat geloof tot God gekomen bent, dan kun je toch nog met de vraag blijven zitten of je geloof geen conclusie is. Met name als je niet kunt spreken van een bijzondere ervaring of van een verlossing van je zonden(kennis).
Door deze geloofsonzekerheid...enz.

Dat klinkt alsof je je zekerheid wilt gronden op een ervaring/gevoel.
Als iemand jou iets belooft kan je toch niet zeggen: eerst eens kijken of ik daar een gevoel bij heb waarvan ik denk dat dat erbij hoort, en als dat klopt dan ben ik er zeker van dat ik het geloof.
Dat is het paard achter de wagen spannen, je gelooft het omdat God het zegt en omdat Hij niet liegen kan weet je het zeker.
En als je daar dan op rust dan komt het met de ervaringen helemaal goed.
En zelfs al zou je nooit de ervaringen krijgen die je verwacht, dan nog is Gods Woord waar, want Zijn waarheid is niet afhankelijk van onze ervaringen.
Anders zou God Zelf veranderlijk zijn want onze gevoelens/ervaringen veranderen zo vaak en zijn ook niet bij iedereen hetzelfde.
Maar Zijn Woord is een vaste grond!!
Alphonsus
Helaas is de prediking in SOMMIGE kerken zo dat je een speciale Godservaring moet hebben.
Het voorbeeld van Paulus wordt dan o.m. genoemd.
Wanneer je tot geloof gekomen bent en de Geest in je leven gaat werken, naar de mate dat je er gehoorzaam aan geworden bent, zal je bemerken dat uiteindelijk ALLES medewerkt ten goede. Het werk dat Hij begonnen is in jou zal Hij tot het einde voortzetten. Doch de Heere geeft niet aan hoe hij (dus op welke wijze) Hij dat werk doen zal. Dat is per persoon verschillend. Daarom kun je ook de levens van je medebroeders en -zusters niet met elkaar vergelijken.
Wat de Heere bij de ene doet laat Hij na bij de andere na en omgekeerd. Dat is de ervaring in het leven van gelovigen. Wij zouden wel graag hebben dat God een specifiek sjabloon zou gebruiken waaruit je zou kunnen opmaken hoe Hij werkt. Doch God en God en Hij handelt naar de raad van Zijn wil. Dat kan en zal dus bij eenieder anders liggen, vanwege de uniekheid van ieder door Hem geschapen individu.
In het leven komt het erop aan vol te houden. Paulus spreekt vaak over volharden, dat zal DUS ook voor jou gelden.
Vasthouden aan Zijn beloften en die beloften bij Hem claimen in je gedurig gebed zal ook jou ervan overtuigen dat je door een goede God nooit in de steek zult gelaten worden.
Ons geloof MOET beproefd worden, opdat wij daarna zonen Gods genoemd mogen worden. Het beproefde geloof maakt de weg naar de eeuwigheid vrij. Verbaas je dus niet dat e.e.a. tijd vergt en dat je jezelf nog vaak zult tegenvallen. Dat maakt de roep naar Hem des te sterker en ga je het proces van de verbrijzeling in. Want God woont bij de verbrijzelden van hart. Aldus laat je verbrijzelen en wees nooit teleurgesteld in jezelf of in God.
Dat is de "standaard" valkuil waarin onze tegenstander ons wenst te krijgen. Ga aldus moedig voorwaarts en laat je door niets ontmoedigen al laat de oplossing mogelijk nog wat op zich wachten. Hierin sta je niet alleen. Alle zonen Gods worden beproefd en niet jij alleen. Moge dit je tot troost en bemoediging zijn.
petrus
In het leerzame boek 'Geestelijke Groei' uitgegeven door en verkijgbaar bij stg. HeartCry, staat in les 1 een aantal mogelijke oorzaken van geloofsonzekerheid.
Eén van de oorzaken is dat je geen goed beeld hebt / geen gedegen bijbelse kennis hebt van wat de rechtvaardiging door het geloof inhoudt.
Erg zinvol om je hierin te verdiepen, liefst met andere gelovigen die die zekerheid wel mogen hebben. Zij kunnen je dan bij de hand nemen.
Natuurlijk is het dan God die jou bij de hand neemt, maar Hij gebruikt daar mensen voor.
adriano313
Wat een mooie vraag en constatering tegelijk.
Velen hebben n.l. dezelfde beleving en vraag.
Een regerende religie in je leven zegt NIETS over een verlossing door Jezus Christus of een leven met Hem. Het is hierbij vaak de religie die tussen Hem en de persoon in staat en er voor zorgt dat ze vaak buiten hun schoenen gaan lopen of omgekeerd helemaal op slot raken.
Ze moeten, ze willen, ze vinden, ze dit en ze dat….

Een mooi verhaal wat ik ooit over getuigen hoorde is het volgende:
De politie is op zoek naar een getuigen.
Er meldt zich iemand, die heel graag wil getuigen
Want getuigen is belangrijk en getuigen leidt veelal tot oplossingen en inzichten
“daarom wil ik graag getuigen”
Zegt de politieagent “ maar was u er ook bij…Heeft u het ook meegemaakt”
“Nee dat niet, maar ik zie het belang in van getuigen, dus daarom wil ik graag getuigen!”

Van Jezus Christus getuigen is dat u tegen anderen kan zeggen dat Hij uw dagelijkse HEER en leidsman is.
Getuigen van de relatie die je hebt, situatie in, situatie uit.
Er valt weinig te getuigen als u Hem ook niet kent, ervaart of als u geen relatie met Hem hebt.
Jezus Christus ervaren zegt dus iets over je relatie met Hem, en nog niet gelijk over je geloof in Hem.
Maar je vertrouwen (geloof) groeit wel naarmate je relatie ook groeit. (Geloof betekend in het Hebreeuws veelal vertrouwen hebben in/ vertrouwen stellen op).

Is geloven vanuit deze gedachte dan moeilijk?
Dat is erg persoonlijk, ik zou u eerder vragen:
Kent u Jezus Christus ook of is dat te moeilijk?
Ruil anders uw religie eens in voor Hem
- Oh, u merkt er vaak zo weinig van?
Proclameer (hardop uitspreken) het dan eens wat anders,
En stel u open en beschikbaar:

Heere Jezus Christus hier ben ik,
Ik roep tot U en leg mij aan Uw voeten
Vandaag geef ik mijn leven over aan U
en ik besef dat ik een zondaar ben
U bent de enige die mijn leven kan redden
Omdat u gestorven bent aan het kruis voor mij
Ik nodig u uit Heere Jezus om mijn Herder te zijn
Ik buig voor U, kom in mijn hart
Vergeef mijn zonden, was mij schoon en vul mijn hart
Dank U wel dat U mij niet afwijst maar mij aanneemt als uw kind
En ik hierdoor vrede met God mag krijgen
En mag zeggen Abba Vader
Vul mijn leven Heere Jezus
Leidt mijn weg, open mijn ogen, vul mijn hart
Omdat ik het zelf niet kan
Heere Jezus, Dank U wel dat U er bent

Hij luistert naar je, Hij is er elke dag…
Antoinette
Wat je zegt @vragensteller(ster) zijn reeële problemen waar veel christenen mee zitten denk ik.
Als jij de behoefte hebt om er met iemand over door te praten mag je mij altijd mailen, ik heb ook een tijd in mijn leven gehad dat ik mijn geloofsleven ervaarde zoals jij het omschrijft, maar er is verandering in gekomen en die verandering ligt klaar voor elk mens wat met heel zijn/haar hart de Heere Jezus wil volgen.
a.dewaal-vos@live.nl