Geestesgaven versus hoofddeksel
Ds. W. van Weelden | 5 reacties | 22-11-2012| 08:45
Vraag
Waarom vinden veel christenen die 1 Kor. 12 (geestesgaven) zo belangrijk vinden, 1 Kor. 11 blijkbaar niet zo van toepassing, gezien de (korte) haardracht van veel vrouwen en het bewust niet dragen van een hoofddeksel tijdens de erediensten?
Geeft u straatarme Egyptische christenen een onvergetelijke Kerst?
In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een christelijke Egyptische familie te doneren. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.
Antwoord
De vraagsteller signaleert een opmerkelijk verschil in het wegen van bepaalde tekstgedeelten. Nu behoor ik niet tot de groep die hij op het oog heeft. Dat maakt het beantwoorden lastig. Doe je de ander wel recht?
Ik veronderstel dat de vraagsteller een aantal evangelische christenen op het oog heeft. Bij hen ligt het accent op wat de Heilige Geest schenkt. Deze zaken worden in de traditionele kerken in hun ogen min of meer verwaarloosd. En daarom juist wordt dit zwaar aangezet.
De nadruk op de geestesgaven staat echter los van de vraag hoe men zich tijdens de kerkdiensten moet kleden. Ik veronderstel dat ze of het verband van 1 Korinthe 11 met de gangbare hoofddeksels niet zien of dat ze het dragen van een hoofdbedekking als niet bij de tijd passend ervaren. Het is in ieder geval duidelijk dat de hechte eenheid van de dingen die Paulus in de gemeente van Korinthe onder de aandacht brengt, door velen niet wordt ervaren.
Ds. W. van Weelden
Dit artikel is beantwoord door
Ds. W. van Weelden
- Geboortedatum:13-11-1956
- Kerkelijke gezindte:PKN (Hervormd)
- Woon/standplaats:Oud-Alblas
- Status:Actief
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
John Bunyan, na de bijbel het meest verkochte boek, de christenreis naar de eeuwigheid.
Heb je wel eens gezien hoe lang haar Bunyan had?
http://www.dewoesteweg.nl/images/bunyan.jpg
Thomas Boston:
http://www.dewoesteweg.nl/images/boston.jpg
Theodorus vd Groe:
http://www.dewoesteweg.nl/images/groe.jpg
Rutherford:
http://www.dewoesteweg.nl/images/rutherford.jpg
En nog vele.
Dit is veelal cultuur bepalend en word erg verschillend over gedacht, evenals het hoofddeksel dat word verdedigd door de haardracht wat als een deksel is gegeven.
Letterlijk genomen dus: tijdens de erediensten kan je je afvragen of een hoed noodzakelijk is, maar als moeders het avondgebedje met de kids doet: HOED OP.
:-)
"Waarom vinden veel christenen die 1 Kor. 11 (Hoed en haardracht) zo belangrijk vinden, 1 Kor. 12 blijkbaar niet zo van toepassing, gezien het feit dat er zo weinig te merken is van het feit dat men de erediensten heeft bijgewoond, en dat van de duizenden kerkgangers maar een handje vol zich kind van God durft te noemen?"
@dkw: Je voorbeelden zijn inderdaad duidelijk.
Wat zeggen sommigen predikanten dan? "Jahaaaa, maar ook (of misschien meer: ZELFS) op de oudvaders is wel wat aan te merken. Wij zijn het ook niet eens met hoe men toen het haar had zitten." Wat maar eens aangeeft dat men eruit haalt wat men kan gebruiken en de rest maar verklaart als niet goed/tijdgebonden etc.
Maar als mensen "ter linker zijde" zoiets doen met de oudvaders dan is de wereld te klein...... Wel vreemd, vind je ook niet?
Tegenwoordig is het ook vaak eenrichtingsverkeer dat de dominee een preek houd en de gemeente alleen maar luistert in plaats van meepraat.
Er staat ook dat de ouderlingen de zieken moeten zalven.
Er staat zoveel in de bijbel dat we niet doen en er staat zoveel wat we wel doen wat niet in de bijbel staat, maar dat is niet het belangrijkste, de bijbel is immers geen handboek van wat wel en niet mag, alles is geoorloofd als het maar in Christus is, hebben wij God lief en heeft Hij ons lief, hebben wij elkaar lief, zijn we één in Hem?
Is er onderling gemeenschap in Hem?