Geslachtsgemeenschap na de bevalling

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben op dit moment zeven maanden zwanger. Nu zitten mijn man en ik met het probleem over geslachtsgemeenschap na de bevalling. We willen dan liever niet overgaan op voorbehoedsmiddelen, maar de enige oplossing lijkt ons 'voor het zingen de kerk uit', maar is dat niet hetzelfde als een voorbehoedsmiddel? Je voorkomt dan ook een zwangerschap en de eerste maanden algehele onthouding lijkt me ook niet de weg. Er staat hier ook niet een precieze richtlijn over in de Bijbel. Kunt u ons helpen?

Antwoord

Stel dat een stelletje op 20-jarige leeftijd zou trouwen en men laat het komen zoals het komt, dan zou een normaal vruchtbaar echtpaar gemiddeld zo'n 18 kinderen krijgen. Ook hier heb je verantwoordelijkheid in. In Bijbelse tijden gaf men na de bevalling zo’n 3 a 4 jaar intensief (!!) borstvoeding. De Heere God heeft het zo gemaakt dat er dan een hormoon gemaakt wordt in het lichaam van de vrouw die de vruchtbaarheid sterk doet verminderen. Bovendien kwam de vrouw al op zo'n 40-jarige leeftijd in de overgang. Vandaar dat je in de Bijbel ook niet zo heel veel kinderen per vrouw tegenkomt.

Die intensieve borstvoeding gaat in onze cultuur heel moeilijk, vandaar ook dat ieder normaal vruchtbaar echtpaar met die vragen in aanraking komt. "Voor het zingen de kerk uitgaan" is een anticonceptiemethode, je wilt er immers bevruchting mee verhinderen? Ook hier heb je als man en vrouw je verantwoordelijk in. Calvijn zegt het zo mooi: "Gods voorzienigheid werkt door onze verantwoordelijkheid heen".

Over dit onderwerp zijn heel veel goede christelijke boeken verschenen, het zou te ver voeren om in deze vragenrubriek alles tot in detail te gaan behandelen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

gezinsvormingvoorbehoedsmiddel