Gelovigen en  uitverkorenen

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Pas geleden had ik een gesprek/discussie met iemand over degenen die zalig worden. Het ging over het feit of nu degenen die in Christus geloven zalig worden of degenen die uitverkoren zijn. Is het eigenlijk wel zo dat je maar één van beide kunt stellen of zijn beide uitspraken waar, maar vanuit een ander perspectief bekeken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vraag kan kort beantwoord worden: degenen die in Christus geloven zijn uitverkoren en worden zalig. Je kunt er ook de Dordtse Leerregels op na lezen. De Heere komt tot de mens met Zijn Woord en daardoor wordt de mens geroepen tot bekering en geloof. God wil dat de geroepenen komen. En in het komen tot Hem worden ze min of meer verzekerd van hun verkiezing.  Dat lezen we in de Dordtse Leerregels.  Het gaat dus niet om twee groepen van mensen: gelovigen en  uitverkorenen. De Heere verkiest niet omdat we geloven zullen, maar gelovigen worden getroost met de verkiezing. En God roept geen verkorenen (dus die eerst weten verkoren te zijn) , maar verlorenen tot de zaligheid.

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus (2011)

Tags in dit artikel:

uitverkiezing