Sint Maarten-feest

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Weet u een principiële reden om niet mee te doen aan Sint Maarten (liedjes zingen bij de deur door kinderen en dan krijgen ze een snoepje)?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Op zich is er niets op tegen wanneer kinderen met een lampion lopen. Het is juist erg leuk! Een liedje zingen om daarvoor wat snoep te krijgen van hen voor wie ze gezongen hebben, is ook niet verkeerd. Voor de kinderen is mooi. Maar als gevraagd wordt naar een principiële reden om er niet aan mee te doen, dan is dat omdat het een (kinder)feest is ter herinnering aan een heilige van de Rooms Katholieke Kerk (St. Martinus van Tours, overleden 11 november 397).

Wie echter het St. Maartensfeest afwijst om deze principiële reden, moet diezelfde reden ook hanteren ten aanzien van de heilige Nicolaas (5 december). Bij dit laatste feest wordt door vele gezinnen vaak toch wel een ‘pakjesavond’ georganiseerd, zonder dat men één seconde denkt aan de heilige Nicolaas, zeker zonder hem te vereren of te aanbidden.

Laten we echter niet vergeten dat we protestanten zijn en dus niet zo maar met van origine roomse feesten meedoen. Dan lijkt mij 5 december meer dan genoeg en hoeft er 11 november niet bij te komen.

Ds. A. Jonker

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

Rooms Katholieke KerkSinterklaas