Knobbelig

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Ik, vrouw van 31 jaar, heb al sinds mijn jongvolwassenheid last van onregelmatig knobbelig klierweefsel. Dit laat ik met enige regelmaat door de huisarts checken, voor mijn eigen gemoedsrust, niet vanwege een verhoogd risico. Er komt geen borstkanker in de familie voor. Wel heb ik een jaar terug een mammografie gehad omdat ik daar op aandrong. Hier was niets op te zien. Nu is het zo dat één borst wat gevoelig blijft, met name ook de tepel. Vorige maand is de borst nog onderzocht door mijn huisarts en is er niets afwijkends gevonden. Mijn klachten passen volgens hem helemaal bij mastopathie. Mijn vraag is, klopt het dat pijn/gevoeligheid in de tepel inderdaad passend is bij de mastopathie?

Antwoord

Beste vragenstelster,

De klachten die jij hebt komen door de hormonale invloed op het klierweefsel in de borst. Aangezien de melkkliertjes ook verbonden zijn met de tepel kun je daar ook de klachten voelen. Er kan soms ook vocht uit de tepels komen.

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

borst(en)
1 reactie
Catherine
Mastopathie kan ook erfelijk zijn. Misschien kun je eens informeren bij je oma, moeder of een zus of zij het hadden? Bij ons komt het ook voor helaas, want het kan soms bijzonder pijnlijk zijn. Mijn eerste twee mammo's bij het bevolkingsonderzoek waren verschrikkelijk pijnlijk. Daarna werd het wisselend, de ene keer is het pijnlijker dan de andere. Ik bedoel dat het na de menopauze iets minder pijnlijk wordt. Ons (moeder en zusjes) is verteld dat we geen verhoogde kans op borstkanker hebben, maar dat zelf constateren bij handmatig onderzoek vaak lastig is. (en ook weer pijnlijk).
Ook de plekken waar de pijn voorkomt kunnen wisselen.