Kerstliedje

Ds. C. den Boer / 21 reacties

Vraag

Wij hebben een vraag aan een hervormde (PKN) dominee. Onlangs kwam onze dochter van vier jaar thuis met een blad met liedjes die ze moest leren voor het Kerstfeest van de zondagschool. In een van de liedjes kwam de volgende tekst voor: “Wij zijn drie koningen, wij komen van ver. Wij hadden een droom en zagen een ster. Hij is geboren in Bethlehem en wij aanbidden en wij aanbidden. Hij is geboren in Bethlehem en wij aanbidden Hem.” Wij hadden gelijk onze twijfels over deze tekst. Volgens ons is dit namelijk een onbijbelse weergave van het verhaal van de Wijzen uit het Oosten. Wij hebben hierover contact opgenomen met de voorzitter van de zondagschool (tevens kerkenraadslid). Volgens hem past dit versje bij de belevingswereld van kinderen en is er met de tekst niet zo veel mis. Wij vinden dit een onbevredigend antwoord. Onze vraag is of naar uw mening onze twijfels terecht zijn of dat het inderdaad te verantwoorden is. Het is ons niet om een welles-nietes spelletje te doen, maar om onze doopbelofte serieus te nemen en onze kinderen ook in deze zaken op te voeden naar de Schrift.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ondergetekende PKN-dominee heeft de volgende bezwaren tegen onder genoemd liedje:

a. Er staat nergens in Mattheus 2 dat de wijzen drie koningen waren; de RK Kerk kent het zogenaamde Driekoningenfeest (elk jaar gevierd op 6 januari); het liedje is misschien afgestemd op dit Roomse feest;
b. De Bijbel vermeldt slechtst, dat de wijzen uit het Oosten (magiërs) op aanwijzing van ''Zijn ster in het oosten” (Matth. 2:2) naar Jeruzalem kwamen; niet, dat zij een droom hadden waarin hun de geboorte van Jezus in Bethlehem werd geopenbaard. We lezen wel, dat zij in een droom na de aanbidding van het Kind door Godddelijke openbaring vermaand werden om niet weer terug te gaan naar Herodes (Matth. 2:12)..

Mijn conclusie is, dat het liedje niet een juiste weergave biedt van wat de Bijbel ons vertelt over de wijzen uit het oosten.

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

Kerstliederen
21 reacties
MvB
Omdat ik het heel waardevol vind dat kinderen ook 'oude' liederen leren die wij ook allemaal geleerd hebben. Die zijn vaak zo rijk van inhoud en horen gewoon bij de christelijke traditie.
Ik vind het niet erg dat ze een opwekkingsliedje leren maar er moet een goede balans zijn, die is er nu niet. Het is bijna alleen maar opwekking en heel soms een psalm. Dat vind ik te eenzijdig.