Gerechtvaardigd worden UIT en DOOR het geloof

Ds. C.J. Droger / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag over Romeinen 3:30. Daar staat: “Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof en de, voorhuid (heidenen) door het geloof.” Is er verschil tussen gerechtvaardigd worden UIT, en gerechtvaardigd worden DOOR het geloof.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mijn antwoord op je vraag kan kort zijn. Er is in deze tekst geen verschil in betekenis tussen de voorzetsels “uit” en “door”. Beide wijzen op de beoefening van het geloof. In de beoefening van het ware geloof valt de rechtvaardiging ons genadig te deel. En dan gaat dat bij een Jood (“de besnijdenis”) op dezelfde manier als bij een heiden (“de voorhuid”). Vanuit de beoefening van het geloof en door de beoefening van het geloof brengt God ons door Zijn Geest en Woord erachter, dat we vrijgesproken worden van de schuld van en van de straf op onze zonden en ontvangen we een recht op het eeuwige leven. Ken je dit grote wonder in je leven al?

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

1 reactie
Alphonsus
Er is wel degelijk een verschil tussen UIT het geloof en DOOR het geloof.
Zo gewenst wil ik daar wel wat meer over zeggen, maar er moet wel belangstelling voor zijn.