Geen droefheid naar God

Ds. C. Harinck / 5 reacties

Vraag

Ik heb alleen maar droefheid naar de wereld en niet naar God. Ik herken me in de kanttekening bij 2 Kor. 7:10 (die uit vrees van Gods straf alleen wordt veroorzaakt, waarop verharding in de zonde, wanhoop en eindelijk de verdoemenis zelve volgt, gelijk in Kain, Achitofel, Achab, Judas en dergelijken te zien is). Ik las in een dagboek hierover: “Hun geweten kan hen goed dwarszitten (is bij mij ook zo). Er is echter geen perspectief, geen hoop. Dit soort droefheid leidt niet tot bekering.” Dit maakt mij erg bang. Ik voel in mijn hart ook verharding, terwijl ik dat eigenlijk ook niet wil. Al die mensen waar ze het hier over hebben zijn niet tot bekering gekomen. Is er dan voor mij nog wel hoop? Hoe kan nu die droefheid naar de wereld, droefheid naar God worden? Ik bid er wel om, maar ik mis oprechtheid en een nieuw en verbroken hart wat de zonde haat. Hoe moet het toch? Soms is er zo veel moedeloosheid (mag deze vraag beantwoord worden door iemand van Ger. Gem. of Herst. Herv. Alvast bedankt, een 21-jarige.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik merk dat de vraagsteller of -stelster steeds naar voren brengt, wat hij of zij niet heeft om te beantwoorden aan het patroon van mensen die bij God in de gunst staan. Hij of zij bidt wel, maar mist de oprechtheid in bidden en verbrokenheid van hart en merkt ook alleen een droefheid naar de wereld en geen droefheid naar God. Kortom u voelt dat u niet beantwoordt aan de eisen die God stelt of die aan de verhoring en de bekering gesteld worden.

Ik weet het niet, maar òf u zit onder een sterk voorwaardelijke prediking, die zegt dat je eerst van alles moet bezitten om bij God te kunnen aankloppen en in aanmerking te kunnen komen voor  Zijn genade òf uw denken is misvormd door een verkeerde bevatting van wat Gods genade is.

Je klopt niet bij God aan als een waardige of een geschikite zondaar, maar als een schuldige, verloren en verdorven zondaar. Je zoekt God niet om wat je al zo al hebt, maar om wat je mist. Verder is Gods genade, echte en geen genade op voorwaarden. Je betaalt er eerst niet voor of maak je er voor geschikt. Als je toch over eisen of geschiktheden wil spreken, is je gebrek, nood en gemis de beste geschiktheid. Ga nu eens tot God en leg Hem voor wat je mist en toon Hem je gebrek aan verbrokenheid, droefheid enz. Maar vooral je gebrek aan het bloed van Jezus Christus.

Wat zou Jezus tegen zo iemand als u zeggen? Zou Hij zeggen: Zoek eerst al die vereiste dingen te verkrijgen en kom dan bij Mij terug. Je moet je zonden, verkeerdheden, gemis aan geloof, verbrokenheid enz. aan Hem voorleggen en zo tot Hem komen. Je mag tot de Heere komen zoals je bent. Al dat zoeken naar geschiktheden staat in de weg. En probeer eens te denken wat nu “genade” eigenlijk is en aan wie het wordt geschonken.

Ik herinner mij een uitspraak van een puriteins prediker op zijn sterfbed, die ongeveer zo luidt: “Ík lig hier als een schuldig zondaar, die alles mist wat bij God goed is.Daarom ben ik juist een gezegend voorwerp voor Gods genade en wil ik al mijn hoop alleen op het bloed van Jezus stellen.”

Ik hoop dat God u leert om deze weg te gaan.

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    Bekijk ook:

5 reacties
sydneylover
Wat een geweldig antwoord van ds. Harinck! Niet in de laatste plaats omdat hij wellicht in de tweede alinea de vinger op de zere plek legt.

@Vraagsteller: als je bij jezelf blijft zoeken kom je er nooit! Ik ga het antwoord van de dominee niet herhalen, maar: leg het oprecht aan de Heere voor.
Nog recent troffen mij de woorden van Mattheüs 6 ver 8: Uw Vader weet wat u nodig hebt, nog vóór u Hem bidt. Zo'n grote God en Vader hebben wij!
1a2b3c
Idd, mooi antwoord!!

Het lijkt wel alsof je denkt dat je alleen oprecht kan bidden als je droefheid naar God oprecht is.
Maar oprecht bidden is alles eerlijk zeggen zoals het bij jou in je hart is.
adriano313
Mooie vraag, want blijkbaar merk je gewoon Gods liefde en Goedheid
en nu lijkt het alsof je hieraan twijfelt en dat je ellende moet voelen..

Misschien is het een open deur
maar theorieen kunnen ook leiden tot vertraging en verwarring
Jezus Christus Aannemen zal nooit leiden tot verwarring
Hij wacht gewoon vandaag al op je, totdat jij
Zijn uitgestrekte Hand vastpakt!
en uitroept: U bent mijn Redder, mijn Heer en mijn GOD
Vergeef mijn zonden, vervul mijn hart, want ik geef mij aan U over!

Droefheid is dan een onderdeel van het totale proces geworden
Maar verdwijnt omdat je strafblad wordt uitgewist

Stel daarom dan ook niks uit, en probeer zo min mogelijk te 'maaren'
want dat is strijd, wat je weer afhoud en wat niet leidt tot jouw aanname
Dat de Heilige Geest in je mag (blijven)regeren
kneusi
zo,n fijn antwoord.joh, ben je nou niet blij dat er goddeloze worden gerechtvaardigd om niet? vraag om de toepassing!
1a2b3c
Vraag om de toepassing?
Geloof Zijn heil en troostrijk Woord, verhard u niet maar laat u leiden!!