Pil vergeten

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Op het moment slik ik de pil, microgynon 30. Ik doe dit al enkele maanden, aangezien mijn partner en ik nog niet toe zijn aan een kind. Nu ben ik vorige week, op de 6e en 7e dag van mijn strip, de pil vergeten. De ochtend van de 8e dag kwam ik hier achter. Ik slikte de pil van de 7e dag en 's avonds weer gewoon de 8e dag. De pil van de 6e dag heb ik nog in de strip zitten, die moet ik na de laatste pil van de strip nog slikken. Dit stond zo in de gebruiksaanwijzing, vandaar dat ik het zo heb gedaan. Nu weet ik dat er kans was op doorbraakbloedingen, dit heb ik namelijk een keer eerder gehad, maar dit ging toen na één dag al weer over. Nu heb ik al sinds die 8e dag doorbraakbloedingen, niet echt rood of veel bloed, maar een beetje van dat bruine vocht. Nu zit ik inmiddels op m'n 16e dag en het is nog niet gestopt. Ik durf ook niet met mijn man te vrijen, aangezien ik niet weet of ik nu nog goed ben beschermd. Mijn vraag aan u is, is het ernstig dat ik nu nog steeds die bloedingen heb? Ben ik nu onbeschermd tegen zwangerschap? En tenslotte, kan ik zorgen dat het stopt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Ik ben maar zo vrij om eerst met een opmerking te beginnen voordat ik je vragen beantwoord. Als je schrijft dat jullie nog niet toe zijn aan kind dan verschijnt er op mijn gezicht een vraagrimpel. Wat bedoel je precies met: “nog niet aan toe zijn”?  Zijn er (nog) belemmeringen op fysiek, geestelijk of financieel vlak? Wanneer ben je er wel aan toe?

Jullie zullen er ongetwijfeld goed over het uitstel nagedacht hebben. Het is niet verstandig om het kinderen krijgen en kinderen opvoeden als iets eenvoudigs op te vatten. Aan de andere kant heb ik het idee dat er weleens teveel tegenop gezien wordt. Je zult ervaren dat, als je kinderen mag krijgen, je daar ook kracht voor krijgt, zeker als je erom vraagt (ik spreek uit ervaring).

Dan nu de antwoorden op jouw vragen. Allereerst is het zo dat tijdens de eerste maanden van het pilgebruik er tussentijdse bloedingen kunnen optreden. Dat is een bijwerking. Ervan uitgaande dat je nog niet zo oud bent is dat ook de meest voor de hand liggende oorzaak. Bovendien is dit niet ernstig en gaat heel waarschijnlijk na verloop van tijd vanzelf over, het stopt dus vanzelf. Je kunt na verloop van tijd eventueel een andere pil proberen. Tijdens deze tussentijdse bloedingen is de pil gewoon betrouwbaar. Natuurlijk zijn er ook andere oorzaken van tussentijds vaginaal bloedverlies. Als het bloedverlies blijft aanhouden, of als er andere verschijnselen (pijn, ziek zijn, etc.) bij komen is het verstandig om bij de huisarts langs te gaan.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

de pil