Verlangen naar de hemel

Ds. G. van de Groep / 3 reacties

Vraag

Vaak hoor je vallen dat je iets niet zomaar mag 'toeëigenen'. Ik zit hier best wel mee, want anderzijds mag je toch ook niet altijd blijven denken dat het voor een ander is? Ik vind dit best wel moeilijk. Eigenlijk mag je het niet verdienen en verdien je het ook niet. Ik heb geen zekerheid dat ik behouden ben, maar ik heb wel een verlangen om naar de hemel te gaan, om bij de Heere te zijn. Ik vind het allerlaatste stuk uit de Bijbel zo mooi, dan begin ik spontaan van vreugde en verlangen te huilen. Wat kan dit betekenen? Een 19-jarig meisje.

Antwoord

Graag wil ik proberen je een antwoord te geven op jouw belangrijke vraag. Als een soort belijdenis zeg jij dat je een verlangen hebt om naar de hemel te gaan en daar bij de Heere te zijn. Prachtig om dit verlangen te kennen. Als dat in je hart leeft, dan is dat iets wat de Heilige Geest heeft bewerkt. In Openbaring 22:17 zijn het immers de Geest en de bruid die uitzien naar en roepen om de komst van de Bruidegom, de Heere Jezus. De Geest voorop. Hij zegt het ons vanuit de Bijbel voor. Hij nodigt als het ware uit: Zeg het Me maar na. De Heilige Geest is onze leermeester die het verlangen in ons wekt om eens bij de Heere te mogen zijn om Hem eeuwig te aanbidden en te dienen zonder zonde en gebrek.

Nu zit je echter met het punt van de zekerheid. Mag ik me het heil zomaar toeëigenen? Laat ik dit mogen zeggen: de Heere is er in zijn Woord nooit op uit om ons in het onzekere te laten wat betreft de wetenschap dat Christus en Zijn reddende en vergevende genade ons deel zijn. Integendeel. In allerlei variatie wordt in de Bijbel ons toegeroepen wat zo mooi staat in Psalm 95: 4 (slot): “Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord; verhardt u niet, maar laat u leiden.”

Het Woord van God, de beloften van het Evangelie willen geloofd worden. Je mag God beloften in het geloof aangrijpen, je hand erop leggen en tegen de Heere zeggen, misschien schuchter maar wel vrijmoedig: dit is ook voor mij!

Het levend geloof eigent zich de beloften van het Evangelie toe, omdat de Heere dat wil en ook werkt. Het komt dus op dit geloof aan. Het komt aan op het aannemen Christus in de belofte van het Evangelie die God ons persoonlijk aanbiedt en waar Hij het zegel van betrouwbaarheid op heeft gedrukt bij onze doop. “Zovelen Hem aangenomen hebben, schrijft Johannes in het eerste hoofdstuk van zijn Evangelie, die heeft God macht (bevoegdheid, toestemming) gegeven om kinderen van God genoemd te worden, namelijk die in de Naam van Christus geloven.”
Lees ook Zondag 23 van de Catechismus eens na. En doe dat zo dat elke vraag aan jou persoonlijk is gesteld. Want dat is ook zo. Zo moeten we de Bijbel en ook ons leerboek lezen en eigen maken. En wat ontdek je dan?

Neem de eerste vraag: Wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft. Alles wat in de 12 artikelen van ons geloof geschreven staat. Het antwoord is: Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben en een erfgenaam van het eeuwige leven. Er staat niet: ik zal het worden. Nee, er staat: ik ben het door het geloof.

En dat prachtige antwoord op vraag 60, de vraag: Hoe bent u rechtvaardig voor God? Alleen door een waar geloof in Jezus Christus, enz. Door het geloof mag ik zeker zijn dat niet alleen anderen, maar ook mij, die alles tegen heeft, alles verzondigd heef, om Christus' wil volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid geschonken en toegerekend wordt, evenals had ik nooit zonde gehad of gedaan, enz. Als dit geen zekerheid is.

En er is maar één middel om er in te gaan delen: het geloof, de lege hand waarmee ik alles wat Christus voor mij volbracht heeft, aanneem en me toeëigen. Zo lees je het ook in antwoord 61.

Ik hoop dat ik je wat verder heb kunnen helpen. Zoek de zekerheid in elk geval nooit in jezelf, maar altijd weer -ook als die wordt aangevochten en bestreden- in de Heere Jezus Christus alleen. Vertrouw op Hem, door geen enkele vrees gestoord.

Ds. G. van de Groep

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid
3 reacties
1a2b3c
-Eigenlijk mag je het niet verdienen en verdien je het ook niet.

Klopt hoor, we kunnen het nooit verdienen maar gelukkig kunnen we het wel krijgen.
En alleen door het geloof kan je het je toeëigenen, zo wordt het je deel.
God biedt vergeving en eeuwig leven aan in Zijn Woord.
En er zijn maar twee mogelijkheden: of je gelooft het of je gelooft het niet.
Aangezien ongeloof de grootste zonde is kan dat je plicht niet zijn.
En geloof is Zijn opdracht en bevel, dus duidelijk onze plicht, want wij worden geroepen om Hem te gehoorzamen.
Omdat God 100% betrouwbaar is en Hij ook Almachtig is (dus in staat om waar te maken wat Hij belooft) hebben we geen enkele reden om Hem niet te geloven.
En wat doen we gewoonlijk wanneer we iets van iemand krijgen wat we willen hebben? We nemen het aan en zeggen dank je wel.
Dus neem Hem aan (als je dat nog niet gedaan hebt) en dank Hem voor Zijn onuitsprekelijk grote Gave, Zijn Zoon.
adriano313
Beste vragensteller mag ik je bemoedigen?

Er is op dit moment maar 1 mooi iets in je leven aan de gang
Hij trekt aan je .......
Zijn Geest, de Heilige geest laat jou voelen en verlangen naar Hem en Zijn bestaan. Wat mooi!

Ik ken je naam niet maar HIJ roept je. Hij had je al lief toen Hij je liet groeien je moeders buik. Ga dan, twijfel niet en zeg maar

"Dank u wel Heere, hier ben ik. Ik open mijn hart voor U, Vervul mij dan met uw Liefde en Waarheid, want ik kan en wil niet langer op U wachten. Ik wil dit wat ik nu meemaak nooit meer kwijt"

Ga vol, geloof en bidt. Schroom niet om aan iemand anders te vragen of die samen met je wilt bidden (2 of 3 in mijn naam vergaderd zijn) en bidt tot hem. Vertel Hem dat je bij Hem wilt zijn, vraag Hem maar om meer want als je niet vraagt is het ook erg moeilijk om iets te krijgen (eis van mij vrijmoedig)
Denk maar aan de ander psalm: Want zo een hijgend hert dorst heeft in water, precies zo heeft mijn ziel ( je persoonlijkheid wie je bent) dorst naar U

Dorst naar de Hemel, dorst naar Hem, Dorst naar zijn Heerlijkheid dorst naar alles wat HIJ is. Ik zal voor je bidden want ik herken je dorst
Alle zegen toegewenst
petrus
De Bijbel leert ons in de Romeinenbrief: er is niemand die God zoekt.
Toch verlang jij naar de Heere en naar de hemel en om altijd bij Hem te zijn.
Dat betkent maar 1 ding: dat de Heilige Geest dat verlangen in jouw hart alreeds heeft gewerkt. Hij wacht nu op jouw antwoord. Hem antwoorden met Joh 1:12 (d.w.a. Hem aannemen als jouw persoonlijke Redder en Verlosser) dat IS het rechtmatig (!!!) toeeigenen van dat wat Hij ons in Zijn onfeilbaar Woord belooft. En er zal blijdschap zijn in de hemel én in jouw hart.
Be blessed!