Relatie voortzetten

Ds. P. Koeman / 1 reactie

Vraag

Ondertussen heb ik ruim een half jaar een relatie met een jongen die tien jaar ouder is dan ik (zelf ben ik 23). Ik ben erg gelukkig met hem, maar hij is niet gelovig. Hij heeft hiervoor een relatie gehad en heeft ook een kind. Mijn ouders zijn erg tegen deze relatie, ook omdat ze denken dat ik niet met hem in de kerk kan trouwen. Ik wil dit zelf wel en mijn vriend staat hier ook voor open. Hij wil mij niet belemmeren in mijn geloof en is zelf ook al een aantal keren mee geweest naar de kerk. Ik weet niet of hij dit blijft doen natuurlijk en ik weet ook niet of hij zelf ook gelovig wordt, maar hij staat er in ieder geval wel voor open. Mag ik deze relatie voortzetten? En welke problemen zou dat in de kerk opleveren wanneer wij in de kerk willen trouwen?

Antwoord

Dank voor de vraag die aangeeft, dat jouw contact met je vriend de nodige spanningen oplevert. Vooraf wil ik je dan ook eerlijk deze vraag stellen: Wie is de Heere Jezus Christus voor jou? En wat betekent Zijn werk voor je? Wanneer we werkelijk Hem kennen, of zoeken te kennen, heeft Hij prioriteit boven alles. Het is niet allereerst van belang of je kerkelijk verder zou komen en hoe er op je vriendschap gereageerd wordt, maar of dit contact je dichter bij de Zaligmaker brengt. In ieder geval of jullie samen kunnen bidden en Hem van harte willen dienen en volgen.

Uit wat je schrijft, maak ik op, dat dit bij je vriend niet het geval is. Ik zou dan ook adviseren om op deze wijze niet verder te gaan. Elkaar zogenaamd vrijlaten levert geen zegen en echt geluk op. Daar zijn heel wat voorbeelden van te geven. En het huwelijk is niet allereerst bedoeld als evangelisatieinstituut.

Ik proef in je vraag tevens dat je aan de ene kant het geluk zoekt en wilt, maar toch de nodige aarzelingen hebt rond dit gebeuren. En dat laatste is terecht. Daarom mag je de HEERE kennen in je wegen en Hem vragen om iemand die samen met jou wel het meest wezenlijke verlangt en met wie je samen geestelijk kan delen. Dat verdiept en verrijkt je bestaan. Hoe moeilijk ook wees eerlijk en ga niet een verkeerde route.

Veel sterkte van God toegewenst om de juiste beslissing volgens Zijn Woord te nemen.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

Lees meer artikelen over:

relatie met niet-gelovige
1 reactie
annerieke1986
Hoi, zelf heb ik ook een relatie met een jongen die het geloof de rug had toegekeerd.
Het was niet altijd makkelijk, maar het was voor mij echt een voorwaarde dat mijn vriend niet alleen maar om mij mee naar de kerk ging. Het was vaak moeilijk, wat wil God dat ik doe? Ik zag dat zijn interesse voor het geloof weer terugkwam. Hij las tijdens een vrij half uurtje uit de Bijbel, iets wat ikzelf niet eens vaak deed. Toen ik dat zag wist ik het: hij doet het niet alleen voor mij maar hij is echt met God bezig en God is met hem bezig!
Inmiddels zijn we getrouwd, en we zijn erg gelukkig. Toch hebben we vaak discussie waar we moeilijk uitkomen. en die bijna tot ruzies leiden terwijl het over hele belangrijke dingen gaat. Soms valt het me tegen, het is zo belangrijk om op één lijn te zitten! We hebben allebei een hele andere opvoeding gehad, en dat kom je echt tegen.. Ik wil je graag meegeven dat je niet moet trouwen met een jongen die soms met jou mee naar de kerk gaat maar het geloof hem niks doet. Leg het bij God neer, hij kan levens veranderen! Jullie kunnen veel van elkaar houden, maar je moet ook samen God dienen, en samen het huwelijk met God beginnen. Dus in de kerk. Als hij dat graag wil samen met jou dan komen jullie er wel uit. Het moet een verandering van binnenuit zijn, anders wordt het niet wat. Dan kan hij nu vanalles beloven, maar dat zal niet lang duren als het niet echt is. En wat is voor jou belangrijk? Heeft het geloof een belangrijke plek, dan wil je dat toch ook niet loslaten?
Ik wens je het allerbeste, juist in moeilijke keuzes en Gods zegen!