Erg jaloers

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben erg jaloers. Ik heb nu meer dan een jaar een vriend. In het begin had hij veel contact (via zijn telefoon en via de computer) met een meisje dat hij daarvoor erg leuk vond. Ik mag haar niet. Hij heeft spijt van dat contact en heeft haar nooit heel leuk gevonden, zegt hij. Toch kan ik dat niet vergeten, hoewel ik dat wel wil. Ik kan nu helemaal niks meer hebben, ook niet als hij met een ander meisje praat of als hij wordt aangesproken door een meisje. Kunnen jullie me helpen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat zou je willen om geholpen te kúnnen worden? Wat kan je vriend (nog meer) doen om het bij jou goed te maken nadat hij spijt heeft betuigd en geen contact meer met het bewuste meisje heeft? “Ik kan nu helemaal niks meer hebben,” schrijf je: nou, stop ‘m dan in een doosje dat je alleen opent als het jou uitkomt. Neem ‘m mee aan een halsbandje als je vindt dat hij even uitgelaten mag worden!

Kom op, zeg: pak jezelf aan! Jaloezie is een voortwoekerend kwaad dat je een halt toe moet roepen, anders maakt het meer kapot dan je lief is!

Als je van deze jongen houdt bespreek dan met hem wat jouw verwachtingen van jullie relatie zijn. Wil je hem gelukkig maken, zit ‘m dan niet op z’n lip. Denk je alleen aan jezelf en jouw gevoelens neem dan afscheid van iemand die niet aan jouw ideeën voldoen kan.

Dit klinkt misschien allemaal wat hard, maar zonder je te kennen en iets van de achtergrond van je jaloerse gevoelens te weten, kan ik niet anders dan je deze levensles mee geven! Wellicht is het een goede tip om over je achtergrond na te denken, of zelfs met iemand te (gaan) spreken!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

psychologie
1 reactie
adriano313
Beste vragensteller,

Op een bepaalde manier is het niet leuk dat er "concurenten" opdagen in je liefdesleven. Haal jezelf daarom niet zomaar naar beneden door jezelf te omschrijven als jaloers. Probeer zeker je eigenwaarde hoog in het vaandel te houden. Door deze gebeurtenis heb je volgens mij een deuk opgelopen maar dat kan jij veel beter beoordelen.

Maak daarom zijn verhaal niet tot jou last. Het mag overduidelijk zijn dat je hierdoor iets kwijt bent op het vlak van vertrouwen.
Ik zou dit aan hem duidelijk maken
Want het moet niet zo zijn dat als hij met een andere dame praat jij spontaan naar vertrouwen moet gaan zoeken of jezelf gaat onderdompelen in jaloersheid.

Of Hij geeft je vertrouwen of je vertrouwt hem niet
maar ga jezelf niet in bochten wringen.
Eigen waarde is je jezelf niet voorbij lopen.
Misschien kunnen jullie tot God bidden of Hij dit vertrouwen kan versterken
Succes