Waarschuwen tegen veel geld uitgeven

Ds. W. van der Wind / 7 reacties

Vraag

Deze opmerking is bedoeld voor verschillende predikanten. Bij de opening van de scholen en ook wel in verschillende preken, wordt vaak gewaarschuwd dat de reformatorische gezindte niet mee moet doen met het vele geld uitgeven. Dit heeft dan vooral betrekking op kleding, vakantie, auto's en dergelijke. Er zijn echter ook vele gezinnen waarvan maar een van de ouders werkt. Deze gezinnen moeten goed opletten om rond te komen. Het is dan ook erg pijnlijk om dit allemaal aan te moeten horen als je zelf je kinderen met gekregen spullen of tweedehands gekochte spullen moet kleden. Voor de kinderen is dit ook niet leuk. Misschien iets om over na te denken? Een verontruste ouder.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste verontruste ouder,

U hebt volkomen gelijk met uw opmerking. Er wordt in ons land steeds meer uitgegaan van een tweeverdienerssituatie, een denken wat ook sluipend bezit van ons neemt, met de kwalijke gevolgen zoals u die schetst. Als predikant is het goed om hierop gewezen te worden, zodat je juist in je spreken over en bidden voor deze zaken iedereen voldoende in het zicht hebt. Het zou eerder zo moeten zijn, dat er op gewezen wordt dat er gezinnen zijn waar in een invulling die trouw is aan Gods Woord, er met minder moet worden rond gekomen. Juist vanuit dit gezichtspunt past ook andere gemeenteleden om minder materialistisch te leven.

Bovendien komt het vele geld dat men soms uitgeeft ook niet altijd uit zuivere bron. Meerdere keren wordt zo onrechtmatig of dubieus verkregen "gekleurd" geld aangewend voor aankopen, die men op een zuivere wijze levend niet zou kunnen doen. Ook hierin past ons ernstige bescheidenheid, aangezien deze praktijken onder ons niet horen voor te komen. Als ze dan bovendien ook nog een scheiding aanbrengen onder ons, is het helemaal zorgelijk.

Ik wens u van harte sterkte, creativiteit en wijsheid toe in de zorg voor hen die de Heere aan uw zorgen heeft toevertrouwd. Ons zal niet gevraagd worden hoeveel we verzameld hebben, maar hoeveel we voor Hem over hebben gehad. En dat is gelukkig aan geen budget gebonden!

Ds. W. van der Wind

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Siddeburen, Steendam-Tjuchem
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

opvoeding
7 reacties
10249
Ik begrijp dat dit pijnlijk is voor deze ouder, maar ik zou niet graag zien dat er niet meer voor gewaarschuwd wordt, want er zijn ook vele mensen die niet meer weten wat matigheid is en het geld wel overvloedig uitstorten. Voor hen is die waarschuwing wél nodig! Als predikant is het daarom altijd goed te beseffen welk publiek hij voor zich heeft.
zonneschijn
Ja daar moet voor gewaarschuwd blijven. ik begrijp deze mevr heel goed. als je kijkti n ref kring wat er gekocht wordt aan "refokleding"bij "refowinkels 6 x zo duur. en merken en wat denk je vd auto,s. eenvoud is het sieraad vd vrouw staat er in de Bijbel, nee wat zegt men dan, je moet mooi zijn vd Heere de kerk heel duur en dit heel duur en dat heel duur als je naar Gods huis gaat. dan slik ik als mensen dit zeggen, en denk wat kunnen we toch huichelen he?! laten we maar netjes heel en schoon zijn in de kleding. en mevr een 1 verdiener is geen schande hoor. de zorg voor je gezin is een geweldig mooie geweldig verantwoordelijke taak die je maar 1x kunt doen. laat anderen maar praten. en laat uw kinderen later maar zeggen, we hadden misschien niet altyd nieuw, maar het was een warm nest een fijne aandachtgevende vader en moeder. ja een echt thuis. dat is veel meer waard. als nieuwe dure kleren en moeder en vader altyd weg. van mij mag er meer voor gewaarschuwd worden. vr gr.
jorinde
Ik heb het onze dominee helaas nog nooit horen zeggen, hopelijk leest hij het ook!

Laten we maar niet mensen beoordelen op de buitenkant, buitenkant kan zo misleidend zijn. Soms is iets niet wat het lijkt...

laten we maar bidden voor de mensen die de drang naar duren spullen hebben, vaak gaat het van familie op familie. Dat de ogen maar open mogen gaan, dat het allemaal zo leeg is!
manita1986
Geld is tijdelijk. Als we maar bankroet voor God komen te staan.Die heeft voor ons betaald.En dat wil helemaal niet zeggen dat je niks mag kopen maar ik bedoel hier mee dat je het op een verantwoorde manier uitgeeft.
dominerik
Beste (rijke) refo's, wel eens gehoord van delen? Lees: Handelingen 2 en 4.
1a2b3c
Ben het er helemaal mee eens hoor dat degenen die het goed hebben veel meer aan hun arme medemensen moeten denken.
Maar degenen die wat minder te besteden hebben kunnen zich mi beter vergelijken met anderen die het nog minder hebben ipv (enigzinds jaloers?) naar anderen te kijken die het beter hebben.
Dan wordt je weer blij en dankbaar dat je je kinderen tenminste in de kleren hebt, al zijn het dan tweedehands kleren.
Daar heb ik vroeger ook wel in gelopen en ik weet nog goed dat ik het niets erg vond.
Ik vond het altijd juist prachtig als iemand weer een tas met kleding kwam brengen, voor mij was het nieuw.
En of we nu veel of weinig te besteden hebben, laten we maar eens aan die arme weduwe denken.
Markus 12: 42 En er kwam een arme weduwe, die twee kleine penningen daarin wierp.
dijna61
"Voor mij was het nieuw".
Inderdaad, waarom zou je alles nieuw moeten kopen?
Niks mis met tweedehands! Via marktplaats, bazaars, kringloopwinkels, tweedehandskledingzaken en vlooienmarkten is er zoveel leuks te koop. Zelfs al moet je er een eind voor rijden dan nog kan het wel uit.
De meesten in Nederland leven nu nog in welvaart en de bomen groeien tot in de hemel, maar zo zal het waarschijnlijk niet blijven. En als je zonder werk raakt is het echt gebeurd dan moet je drastisch bezuinigen.