Man is verliefd op een collega

Ds. J. Westerink / 8 reacties

Vraag

Ik, vrouw van 25 jaar, twee jaar intens gelukkig getrouwd zit met een probleem. Mijn man is verliefd op een collega. Dit is wederzijds. Ik ken haar ook van vroeger, dus zie haar steeds voor me. Ongeveer een jaar geleden kregen zij contact en vanaf toen is het gaan groeien. Mijn man heeft het een tijdje geleden aan mij verteld omdat het steeds meer uit de hand ging lopen. Ze leefden zelfs als een stel en hij was bang dat dit openbaar zou komen. Dit vind ik heel eerlijk van hem en ben ik ben er heel blij om, want ik had niets in de gaten. Al is het een enorme klap voor mij wat er allemaal is gebeurd! Zo lang liegen om van alles, zodat ik niets in de gaten had voelt afschuwelijk! Hij heeft alles eerlijk verteld. Hij heeft ook gezegd dat hij met mij verder wil gaan. Dus genoeg tekenen dat hij er spijt van heeft en dit niet meer wil. Maar hij wil het contact niet verbreken met deze vrouw en dat vind ik erg moeilijk. Ze zien elkaar dagelijks op het werk en ik heb daar absoluut geen rust bij. Ik kan nergens meer van genieten; dat vind ik heel erg. Mijn man weet dit, maar toch kan hij het contact niet verbreken met haar, omdat hij nog steeds gevoelens heeft voor haar. Voor mijn gevoel verandert er dus niks, alleen dat ik het nu weet. Want hoe kun je normaal contact hebben met elkaar als je verliefd bent en ineens niet meer aan elkaar mag zitten. Dat moet heel moeilijk zijn. Dit maakt het voor mij extra moeilijk, want ik ken mijn man goed. Hij heeft mij ook verteld dat hij niet kan beloven dat dit nooit meer gebeurt. Wat ik het allerergste vind, is dat die vrouw heel verliefd blijft op mijn man en ook tegen hem zegt dat ze hem de man vindt van haar leven en dat het zo goed klikt tussen hen en alles met hem zou willen doen. Nu wil mijn man van die gevoelens af, maar als hij haar steeds in die verliefde toestand tegenkomt en zij zulke lieve dingen tegen hem zegt, is dat voor hem erg moeilijk. Dus voor mijn gevoel gaat het gewoon door tussen hen. Wat ik al zei, is dat ik geen moment rust heb en ik weet niet hoe het verder moet, want ik zie niet zitten dat dit gevoel ooit weggaat bij mij. Dus mijn 'gelukkige' leven is gebroken. Heeft u tips hoe ik hiermee om moet gaan en het voor mezelf een plekje kan geven? Ik zou graag iets horen, misschien kan ik er iets mee. Alvast bedankt!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Om maar met de deur in huis te vallen: dit kan natuurlijk zo niet doorgaan. Jij gaat hieraan kapot en jullie huwelijk vroeg of laat -en ik vermoed eerder vroeg dan laat- ook. Jij houdt van je man, maar hij wil kennelijk delen waar je niet delen kunt en mag.

Als ik je goed begrijp, is deze verhouding tussen hem en zijn collega al begonnen, toen jullie een jaar getrouwd waren. Vervolgens is deze situatie zo gebleven, terwijl jij er niets van merkte. Nu heeft hij het aan jou verteld, maar waarom? Hij is bang dat het uit zou komen? Maar op een bepaalde manier wil hij doorgaan en die ander voelt er blijkbaar ook niets van aan wat zij jou daarmee aan doet. Ik vind het heel begrijpelijk dat dit jou onzeker maakt en dat dit allerlei gedachten bij jou oproept.

Wat je moet doen? DEZE VERHOUDING MOET STOPPEN! Ook terwille van hem. Dat moet je hem proberen duidelijk te maken. Hij heeft voor jou gekozen toen jullie trouwden en hij zegt dat hij nog steeds voor jou kiest. Maar dat betekent dan wel dat er afstand moet komen tussen hem en die ander. Anders gaat het niet goed, dat voel jij heel goed aan. Het zou wel eens noodzakelijk kunnen zijn dat hij of die ander ander werk zoekt, zodat ze elkaar niet meer voortdurend zien. Jouw man zou door die stap te zetten aan jou laten merken dat het hem ernst is. Maar het lijkt me ook noodzakelijk dat jullie samen hulp gaan zoeken om jullie huwelijk te redden. Misschien bij een dominee, die jullie beiden kent en die jullie vertrouwen. Misschien bij een instantie -bij voorkeur een christelijke- die hulp verleent in huwelijksproblemen. Misschien bij een stel goede vrienden van jullie samen, met wie je echt praten kunt.

Blijf niet te lang in je eentje voortmodderen op deze manier. Je zult merken dat dat steeds meer spanning geeft en onzekerheid met zich meebrengt met alle gevolgen voor jullie verhouding als man en vrouw.

Tenslotte: kunnen jullie samen bidden en deze dingen samen hardop voor de Heere neerleggen? Bij Hem is vergeving en verzoening te vinden en ook de kracht voor een nieuw begin. Maar juist dat vraagt  geen halve bekering maar een radicale breuk met een leven in de zonde. Want zo moet je het leven van jouw man in de relatie met die ander toch wel typeren.

Ik wens je veel wijsheid en liefde toe en vooral Gods zegen.

Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

huwelijk
8 reacties
jeanine
Heel herkenbaar, ik heb bijna hetzelfde meegemaakt. Alleen ben ik er zelf achtergekomen. Gelukkig heeft mijn man voor mij gekozen, maar vraag niet hoe, de collega heeft nog heel lang achter hem aan blijven lopen en mijn man genoot daar stiekum toch van. Ik kan maar een raad geven: zoek alsjeblieft goede professionele hulp: Eleos o.i.d. Heel veel sterkte, want ik weet hoe erg zoiets is, je hele leven staat op zijn kop!!
EVA
ook hier herkenbaar heb radicaal gebroken met die jongen (collega) zelfs gestopt met werken daar, en hem nooit, maar dan ook nooit meer zien, niet via mail,hyves...en nog heeft het me jaren achtervolgd....en gebruikt de duivel het regelmatig om me aan te klagen maar ik mag weten dat me man maar nog belangrijker God me het vergeven heeft en ik gereinigd ben door Zijn bloed!!
Catherine
Beetje verwarrend allemaal. Ze leefden als stel, zij had niets in de gaten, hij heeft het EERLIJK verteld. Ze waren INTENS gelukkig getrouwd.
En die andere vrouw, zij weet dat haar minnaar getrouwd is, hoe kun je op de puinhopen geluk denken te vinden, over de rug van een andere vrouw ?
En dan ook nog aan de gang blijven hiermee.
Deze vraag is in allerlei varianten al voorbij gekomen.
Voorspelbaar is natuurlijk ook het antwoord, nl stoppen.
Het zou denk ik beter zijn als je in zo'n geval naar een mediator stapt, ipv je vraag stelt aan de dominee. Natuurlijk krijg je dan een antwoord zoals ds Westerink dit, overigens uitstekend ! heeft verwoord.
adriano313
Je man moet breken met de hele boel
Weg er mee hoe moelijk ook
Leg het samen neer bij het Kruis
waarbij je man schuld en zonden belijdt
zodat ze vergeven kunnen worden

Voor de rest, opnieuw beginnen
en werken aan je EIGEN relatie
Zet dat centraal en niet de fouten of misstappen
Want SAMEN is jullie toekomst
Veel sterkte en succes
Laat je niet (af)leiden door schuld.

@EVA, amen
je strafblad bestaat niet meer!!!
geen anklachten meer! Halleluja!

@Catherine, ja het is erg verwarrend
Gedachten neertypen, zonder in te leven
In dit geval is het kwetsend, een gedegen advies is welkom
Hiernaast is het niet aan jou om te oordelen
Over een keuze voor dominee of mediator
Zou je van toegevoegde waarde kunnen zijn?
Catherine
@Adriano313: oordeel ik dan ? Ja over die ANDERE vrouw, want dat is nooit goed te praten ! Om een getrouwde man in je netten te strikken. Vraagstelster werkt juist WEL aan haar relatie, maar de man nog niet echt.
Dus, hoe kun je stellen dat ik oordeel en niet inleef ?
Maar ik ben bang dat het niet zo simpel is allemaal.
Soms kan een mediator een heel goede hulp zijn in deze.
mijnske
lieve mevrouw,

Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke situatie.
Het is vreselijk om er achter te komen dat je man verliefd op een ander wordt.
Nogmaals heel veel sterkte
kneusi
lieve mevrouw,wat heeft u de Heere dag en nacht nodig!hierin hebt u de wijsheid van Salomo nodig. ander werk en optie? verhuizen?vraag aan de ds. of hij in en met de gemeente ,dit neerlegt aan de troon der genade. Uw man zit in satans strikken en allen de Heere kan hem verlossen. Dit verkeerde moet direct stoppen . S.Heeren nabijheid toegewenst. Bij Hem is raad voor radeloze. een lieve groet en sterkte
MvB
Lieve vraagstelster, helaas moet ik ook zeggen dat ik in dezelfde situatie heb gezeten als jij nu. Als je het fijn vind om je hart te luchten mag je contact met me opnemen hoor.

Voor zover, heel veel wijsheid en sterkte toegewenst. Het is nog een lange weg die jullie samen hebben te gaan om weer een beetje een stabiel huwelijk te krijgen!