Alleen je kinderen dopen

Ds. G.C. Bergshoeff / Geen reacties

Vraag

Als je getrouwd bent met een ongelovige partner, kun je dan wel (alleen) je kinderen laten dopen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Jazeker, dat kan. Paulus schrijft in 1 Korinthe 7:14 dat de ongelovige man geheiligd is door zijn vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. "Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn ze heilig." Hieruit blijkt dat de kinderen heilig zijn, ook al is maar een van de ouders gelovig. Wanneer ouders, van wie de man niet gelooft, hun kind ten doop willen houden, beantwoordt de vrouw  de doopvragen. Aan de man wordt in dat geval gevraagd of hij zijn vrouw hierin wil ondersteunen en bijstaan.

In sommigen delen van de wereldwijde kerk is het gebruikelijk dat er een zogenaamde meter en een peter als getuige bij de doop zijn. Als een soort geestelijke ouders. Dit kunnen familieleden zijn, maar ook anderen uit de gemeente. Daarin komt tot uitdrukking dat het verbond breder is dan alleen maar de ouders, het is immers een kind van de gemeente. Als zodanig wordt het op het erf van het verbond geboren. De peter en de meter zijn dan als het ware de getuigen uit het midden van de gemeente. Zij beantwoorden ook vragen en zijn mede verantwoordelijk voor de christelijke opvoeding van het gedoopte kind (zoals ook de christelijke gemeente eigenlijk mede verantwoordelijk is voor de christelijke opvoeding).

Ds. G. C. Bergshoeff

Lees meer artikelen over:

dooprelatie met niet-gelovige