Jongen op werkvakantie ontmoet

Ds. R. van de Kamp / 2 reacties

Vraag

Afgelopen zomer ben ik op werkvakantie geweest in Brazilië en heb ik een jongen ontmoet. In het begin van mijn verblijf wilde ik nog niet veel van hem weten, maar na twee weken kon ik het goed met hem vinden en we hebben ook heel veel gepraat. Hij is verliefd geworden op mij en ik ook op hem. In de vierde week, van de vijf weken dat ik daar verbleef, hebben we een relatie gekregen. Nu hebben we nog steeds contact en volgend jaar komt hij naar Nederland toe. Toch heb ik soms twijfels bij onze relatie. Hij is Presbyteriaans en ik orthodox-christelijk (Hersteld Hervormde Kerk). Ik vind het belangrijk om de zondag in ere te houden, maar hij werkt op zondag en heeft eens in de zoveel tijd “runnings”. We hebben het er al veel over gehad samen en ik heb ook mijn mening en punten verteld. Toch blijf ik nog zitten met de vraag: Hoe nu verder? Ik zou graag een antwoord willen krijgen van een van de predikanten en dan toch het liefst een HHK-predikant. Alvast bedankt!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Waarom moest je toch met deze jongen in aanraking komen? Wat geloof jij van de voorzienigheid Gods (zie HC zondag 10), waarin ons aller leven besloten is? Natuurlijk heb je je eigen verantwoordelijkheid. Maar ik begin met Gods voorzienigheid, opdat je ook Zijn afhankelijk zoudt erkennen en met name in de vragen die je nu bezighouden. Dat laat onverlet dat je ook mensen in je omgeving mag vragen hoe zij erover denken. Maar uiteindelijk moet je zelf de beslissing nemen. Ik hoop dat je dit mag doen met Gods hulp en in het besef dat je voor Zijn aangezicht staat.

Het is fijn dat jullie in gesprek zijn over deze dingen. Dat kan je niet genoeg doen met elkaar. Maar wat kan het lastig zijn als er verschillen zijn tussen kerken en in jullie geval ook nog eens verschillen tussen culturen. Er blijft dan maar één ding over: wat zegt Gods Woord ervan? De Bijbel is cultuur en kerkmuur overstijgend. Toets alles aan Gods Woord en vraag aan de HEERE of Hij je licht wil geven en een eerlijk geweten (vgl. Rom 14:5). Wat een wonder is het als je rust mag vinden in de weg die de HEERE wijst. Het is enorm moeilijk om de dingen eerlijk onder ogen te zien en te toetsen aan Gods Woord. Onze opvoeding en achtergrond spelen een belangrijke rol bij wat wij goed of niet goed vinden. Reken dan ook niet radicaal af met wat je meegekregen hebt, maar koester dat en plaats het onder de lamp van Gods Woord. En probeer zo biddend een oplossing te zoeken. Maar als je geen rust vindt, dan moet je daar ook de consequentie aan verbinden. Weet dat de HEERE graag ziet dat wij Hem in alles nodig hebben en dat Hij er alles aan doet dat we dicht bij Hem leven. Als je dat mag ervaren is het goed, hoe het dan ook tussen jou en je vriend verder zal gaan.

Gode en Zijn genade in alles bevolen,
Ds. R. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

verkering
2 reacties
Gerteke
Wees je ervan bewust dat óók jouw manier van geloof beleven, jouw traditie waar in bent opgegroeid, uniek en subjectief is. Niet dat die niet waardevol is, maar waak ervoor om te gaan geloven dat jouw manier van bijbellezen en daar conclusies voor je leven uit trekken de enige juiste is.

Uit ervaring kan ik zeggen: wees blij als je vriend in de basis christen is, wees blij dat hij bij een kerk hoort, sta open voor zijn visie, zoek naar verhalen buiten je kring (binnen de kring is het vaak "twee overtuigingen samen kan alleen voor problemen zorgen"), onderzoek de tradities in andere landen en ga die van jezelf dan relativeren (ook al moet je 'm vooral blijven waarderen).
Verpleegkundestudent
Bedankt voor de bemoedigende woorden. Ik zat er toch wel erg mee in de klit, maar nu is er voor mij duidelijkheid gekomen...