Ongewenste intimiteiten van zwager

Ds. P.C. van Keulen / 5 reacties

Vraag

Na veel nadenken heb ik toch maar besloten om mijn vraag te stellen, omdat de kwestie mij van binnen helemaal stuk maakt. Enige tijd terug kwam het vaak voor dat de man van mijn zus mij iedere keer betastte. Ik werd hier helemaal gek van. Het ging van knijpen in mijn borst (wanneer niemand keek) tot aan mijn pyjama omhoog trekken om maar even naar mijn billen te kunnen kijken. Meerdere malen heb ik hem hierop gewezen dat ik dit niet wilde hebben en zeer ongepast vond. Na een tijd is dit ook gelukkig opgehouden, maar nu heb ik er de naweeën van. Ik kamp met ontzettende schuldgevoelens, ook al ligt de fout niet bij mij. Ik kan hem ook niet meer uitstaan. Mijn zuster is heel gelukkig met hem dus hiermee naar buiten treden bij mijn familie is ook geen optie. Ik wil weten hoe ik dit voor mijzelf kan verwerken. Het is zo erg dat ik hem het liefst zie verdwijnen uit mijn leven, want door hem elke dag te zien word ik continue geconfronteerd met wat er is gebeurd. Nu ben ik al enorm getraumatiseerd door andere dingen en dit maakt het alleen maar erger. Hoe kan ik van die vreselijke schuldgevoelens afkomen zonder andermans relatie kapot te maken?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Ik wil voorop stellen dat jouw zwager fout bezig is geweest met zijn ongewenste intimiteiten. Gelukkig is hij daarmee opgehouden, maar voor jou is het niet opgehouden, want je wordt er dagelijks aan herinnerd. Blijkbaar zijn de familieomstandigheden zodanig dat je hem dagelijks ziet, maar ook al zou dit niet het geval zijn dan nog houdt het verleden vaak niet op in het heden. Het maakt je ook stuk van binnen; hierbij komen ook nog andere zaken in jouw leven die de nodige trauma's met zich mee hebben gebracht.

Je spitst jouw vraag met name toe op de vreselijke schuldgevoelens die je hebt, en hoe je er af komt zonder dat je andermans (andervrouws) relatie kapot maakt. Ik ken jou niet persoonlijk en ik kan het ook uit jouw vraag niet opmaken, maar hoe komt het dat jij zulke vreselijke schuldgevoelens hebt? Omdat je mogelijk denkt dat je aanleiding tot het gedrag van jouw zwager hebt gegeven? Omdat je, als er iets gebeurt in jouw leven, je al snel de schuld/oorzaak ervan bij jezelf zoekt of legt?

Hoe dit ook zij, ik vind dat je een heel goede stap hebt gezet door jouw vraag hier te stellen. Juist door ingrijpende gebeurtenissen niet te delen met iemand gaan ze vaak dieper ingrijpen in jezelf, met alle gevolgen van dien. Bij het al enorm getraumatiseerd zijn komt ook dit probleem/trauma er nog bij en de last wordt alleen maar zwaarder en zwaarder.

Het lijkt mij dan ook raadzaam hulp te zoeken bij een vertrouwenspersoon, het liefst iemand van een professionele (christelijke) instelling, die dieper op de situatie in kan gaan en zo in al jouw omstandigheden raad en/of advies kan geven. Ik zou niet lang wachten om de tweede stap te zetten; door stappen te zetten komen we vooruit op straat, zo kan en wil het ook in jouw omstandigheden zijn, want de Heere wil ook mensen gebruiken om ons met ons verleden weer te kunnen laten leven in het heden zonder dat trauma's ons beheersen en ons meer en meer stuk maken van binnen. Blijf er dus niet alleen mee lopen en worstelen, maar schakel in biddend opzien hulp in.

Ik wens je van harte Gods zegen toe.

Ds. P. C. van Keulen

5 reacties
bootje
pff wat een moeilijk situatie voor je! En toch... denk ik dat het open gegooid moet worden. Want wie zegt dat jij de enigste of laatste ben, moet er niet aan denken dan zo'n persoon dochters krijgt bah. Kan me voorstellen dat je het vreselijk vind hem nog te ontmoete. Veel sterkte met deze moeilijke en complexe situatie.
Bergen
Je moet hulp zoeken, dit kun je niet alleen verwerken, en net wat je zegdt, aan familieleden zeg je het niet, dat is juist moeilijk, je bent bang voor onbegrip en dat maakt je alleen maar ellendiger. Aan een onbekend iemand vertellen (psycholoog) kan veel helpen, deze mensen weten vaak ook wat nodig is om dit te verwerken. Ikzelf loop ook bij een psycholoog om dingen te verwerken, waarin anderen me niet kunnen helpen, en toch moet ik hulp en begeleiding hebben, anders stik ik erin. De Heere geeft deze middelen, al was het voor mij ook heel moeilijk om die stap te zetten, om die hulp te moeten nodig hebben. Doe het, hoe eerder hoe beter. Mensen kunnen tegen je zeggen, je moet niet op psychologen en mensen vertrouwen, of ze zeggen; je moet maar net de goede persoon van psycholoog hebben, luister er niet naar, maar neem die stap, vaak door eerst naar de huisarts te gaan en deze verwijst je dan naar een psycholoog. Je bent er niet te dom of te goed voor, het is een voorrecht dat deze mensen er zijn, helaas ook verdrietig dat ze er moeten zijn, wat betreft al het leed wat er geschied.
Cloudsadmirer
Inderdaad vraagstelster, zeg het alsjeblieft aan je zus als je je daar sterk genoeg voor voelt want straks gaat hij zijn eigen kinderen nog misbruiken! En wie weet hoe slecht hij met je zus omgaat? Als hij zo onbeschoft naar jou toe is, waarom dan niet zo respectloos en egoistisch naar zijn eigen vriendin/vrouw?
Veel sterkte!
Catherine
Ik hoop dat de band met haar zus goed is ! Maar kan me niet voorstellen dat zo'n man dat alleen bij haar heeft gedaan. Of nog gaat doen !
kneusi
lotgenotengroep zonder de naam van je zwager te noemen