Druk opgevoerd om te trouwen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Wij zijn inmiddels twee jaar samen en zijn nu rustig trouwplannen aan het maken. Wij zijn allebei bijna 33 jaar. We hebben geen makkelijke start gehad vanwege heel verschillende situaties (en verdriet om een vorige relatie) en we vinden het allebei ook best wel spannend. Het is namelijk niet meer zo onbezonnen als tien jaar geleden!

Nu is het zo dat onze omgeving ons daar op aan kijkt en we niet gesteund worden in het feit dat we hier de tijd voor nemen. Zij vinden het niet normaal dat we zo lang wachten op onze leeftijd. Na een jaar werd de druk al opgevoerd. Wij worden daar onzeker van ik kan niet zo goed meer bedenken of het dan wel goed is met ons. Natuurlijk willen wij ook een gezin en hadden wij dit liefst al eerder gehad en voelen we hierin de druk wel! Wat is een normale verkeringstijd?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het antwoord op de vraag "wat is een normale verkeringstijd" is heel eenvoudig: zolang als je sámen nodig hebt om toe te groeien naar een huwelijk. Leeftijd en omgeving zijn geen bepalende factoren, hoeveel druk ze ook proberen te zetten. Juist daar waar ‘gepusht’ wordt groeit onzekerheid over een te nemen besluit. Welk besluit dan ook. Maak dus duidelijk aan je omgeving dat jullie beiden -en niemand anders- toekomstplannen maken en een eventuele huwelijksdatum plannen.

Met "natuurlijk willen we ook een gezin" bedoel je waarschijnlijk dat jullie ook een kinderwens hebben. Prima, maar sámen vorm je al een gezin vanaf de trouwdag, hoor! En óf, wanneer en hoe er kinderen komen is iets anders. Fijn, als ze welkom zijn, maar geen garantie of recht voor een echtpaar. Het is goed om je dit te realiseren, zodat je je niet onder druk laat zetten!

Marijke Rots

2 reacties
erishoop
Geachte

Als jullie 2 a 3 jaar een mooie tijd vinden is dat goed en wat een ander ervan vind doet er niet toe, Helaas gebeurd het vaak dat stellen die met amper 1 of net 2 jaartjes al trouwen elkaar niet goed kennen, zij komen dan binnen het huwelijk alsnog allerlei mindere kanten tegen en dat geeft dan veel meer irritatie 's dan dat je elkaar goed leer kennen en dan is 2 a 3 jaar echt niet te lang...Er is wel een risico als het 4 of 5 jaar word dan kan het zijn dat je als het ware op elkaar uitgekeken ben .
Davinci83
2 jaar is best lang, maar het indekken tegen een verkeerde keuze waar je vervolgens 40 jaar mee moet dealen is ook wel wat waard; dit alles weer afgezet tegen het aantal gewenste kinderen (met aftrek van mogelijk 'gedoe' rond het krijgen van kinderen) zou een richting kunnen geven. Het is maatwerk. Er is geen norm qua lengte verkeringstijd. Meestal spelen er verschillende belangen: hoelang met zich lichamelijk wil inhouden, hoe duur de jurk en het huis kunnen zijn, hoeveel men zichzelf nog wil kunnen ontplooien, in hoezeer voetballen met je zoontje als oude kreupele man je wat lijkt, hoe goed men de ander eerst wil leren kennen, enz..