En wie u vervloekt, zal ik vervloeken

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Wat wordt bedoeld met Gen. 12: 3, waar God tegen Abraham zegt: "En wie u vervloekt, zal ik vervloeken"?

Antwoord

Beste jongere,

Je vraagt naar de bedoeling van Genesis 12:3: "Ik zal... vervloeken die u vloekt." De Heere riep Abram: "Ga gij uit uw land, en uit uw maagschap, en uit uws vaders huis, naar het land, dat Ik u wijzen zal."
Dat de Heere hem riep, was vrije genade. De Heere God geeft er een belofte bij: vers twee en drie. De nakomelingen van Abram zullen uitgroeien tot een groot/talrijk volk, een afzonderlijk volk; dat zijn ze nog!

De Heere zegt tegen Abram: "In u zullen alle geslachten van het aardrijk gezegend worden." Dat is beslist een inhoudrijke belofte. De Verlosser Jezus Christus wordt hier aan Abraham beloofd. De belofte ziet inderdaad op Christus. In Hem zullen allegeslachten van het aardrijk gezegend worden. Uit alle geslachten, landen, volken en talen zal de Heere de Zijnen vergaderen. Hij zal hen trekken uit de duisternis en brengen tot het licht, tot het eeuwige licht.

De Heere zegt: "Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt." Wat betekenen deze woorden? De Heere neemt het duidelijk voor Abram op. Als mensen de Heere niet vrezen en Abram kwaad doen... dan is dat eigenlijk gericht tegen de zegen. Dan is het eigenlijk gericht tegen de beloofde Christus (Die eenmaal uit Abram zal voortkomen). Als mensen Abram (op deze manier) kwaad doen, zal de Heere hen straffen. Ja, Zijn vloek zal hen treffen. Het gaat immers om de komst van de Heere Jezus Christus. In Hem zullen alle geslachten van het aardrijk gezegend worden. Daar werkt de Heere naar toe.

Hopelijk ben je zo iets geholpen.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham