Prikpil

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik heb een paar weken geleden om diverse redenen voor het eerst de prikpil gekregen. Na twee weken kwam de menstruatie, maar die duurt nu al 3 weken. Is dit een normale bijwerking? Kan ik er wat tegen doen? En is het waarschijnlijk dat dit voortaan elke keer gebeurt als ik de prikpil krijg? Alvast bedankt; een vrouw en moeder!

Antwoord

Een van de vaker voorkomende bijwerkingen van de prikpil zijn vloeistoornissen. Deze komen vooral in het begin voor. Na ongeveer een jaar stopt het vloeien helemaal en wordt je niet meer ongesteld, mits je natuurlijk met het gebruik van de prikpil doorgaat. Sommigen gebruiken de prikpil ook vooral daarom (bij voorbeeld als er sprake is van menstruatie-migraine). Wanneer in die eerste periode het vloeien echt lang aanhoudt, kun je overwegen om jouw huisarts een stopkuurtje te vragen. Dat is echter niet perse noodzakelijk. Overigens is het niet zo dat het na ieder toediening weer komt, omdat het patroon van toedienen geen schommelingen in hormoonspiegels laat ontstaan.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

de pil