Pijn gedurende de gemeenschap

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Wij zijn al een half jaar getrouwd. Vanaf de eerste keer dat we gemeenschap hebben tot nu toe heb ik gewoon pijn gedurende de gemeenschap zelf. Mijn man probeert het voorzichtig aan te leggen, maar dat helpt niet. Hierdoor kan ik er absoluut niet van genieten. Is hier iets aan te doen of moet ik langs de dokter?

Antwoord

Het kan zijn dat je toch wat last hebt van vaginisme, wat bij vrouwen nog al eens voorkomt. Dat wil zeggen dat je de spieren rond de schede te sterk aanspant zonder dat je dat zelf in de gaten hebt. Probeer je zo goed mogelijk te ontspannen, probeer ook eens bij jezlf eerst met één vinger en later met twee vingers naar binnen te gaan. Zo rek je de spieren alvast een beetje op. Trek ook geen holle rug tijdens de seksuele omgang want dan gaat het alleen maar moeilijker. Gebruik ook een glijmiddel, want als je gespannen bent, maak je veel minder slijm en dan kan het heel erg pijnlijk zijn.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk