Onderscheid kerkelijke en niet-kerkelijke mensen

Ds. P.D.J. Buijs / 10 reacties

Vraag

Laatst had ik het met collega's over de zondag. Er werd gezegd dat de 'refomensen' wel kunnen doen wat ze willen (naar de kerk), maar dat zij (niet-kerkelijke mensen) niet van refo’s mogen doen wat zij willen (winkelen b.v.). Er werd volgens hen onderscheid gemaakt tussen kerkelijke en niet-kerkelijke mensen. Ze zeggen: "Wij laten de mensen die naar de kerk gaan toch ook hun gang gaan? Maar zij laten ons niet vrij om te winkelen." Ik vind dit een moeilijke discussie. Wat kan/moet/mag ik zeggen op grond van de Bijbel?

Antwoord

Beste lezer,

We zitten hier in het hart van de vraag: kunnen christenen hun wil aan anderen opleggen? Welnu: dat kan zeker niet. Maar er is een ander punt: we moeten niet uitgaan van de wil van christenen, maar van het Woord van God. Kunnen we stellen: Gods geboden gelden alleen maar voor christenen? Nee. Ze hebben een algemeen geldende waarde. “Vrees God en houd Zijn geboden, want dit betaamt (past) alle mensen” (Prediker 12:13). Het gebod van God is heilzaam voor heel de samenleving, en dat geldt ook voor het vierde gebod: de rustdag.

Nu verkeren wij in ons land in een situatie waarin christenen inmiddels een kleine, steeds verder slinkende minderheid vormen. Van een “opleggen” zal alleen al om die reden geen sprake kunnen zijn. Een andere zaak is, dat we wel de samenleving mogen en moeten voorhouden wat Gods geboden zijn, en daarbij ook laten zien dat die geboden zo heilzaam zijn. De Heere is het waard dat we ons juist op de rustdag in Hem verheugen. Maar we zijn er zelf ook goed mee af: een mens mag van ophouden weten, mag rust ontvangen, en de Heere gunt hem dat.

Dàt te laten horen en voor te leven: daarvan mogen we hopen en bidden dat de Heere dat zó laat doorwerken, dat niet-christenen het goede van Gods gebod gaan inzien.

Een christen zal nooit het ideaal kunnen huldigen: wij onze zin op onze zondag, en zij hun zin. Dan zouden we ons neerleggen bij de werkelijkheid van de zonde. Anderzijds: opleggen zal niet gaan. De weg die Gods Woord ons wijst is: voorhouden en voorleven.

En de overheid dan? We belijden dat de overheid geroepen is om op haar terrein, het publieke leven, de samenleving in te richten naar het Woord van God. Over het geweten van mensen kan zij niet heersen. Maar ze is wel geroepen om de zondagsrust te bevorderen. Het lijkt bijna een theoretische zaak, omdat de situatie in ons land er helaas op de meeste plaatsen heel ver vandaan is. Maar we zullen het bijbelse ideaal nooit mogen prijsgeven. “De aarde is van de Heere, alsook haar volheid” (Psalm 24:1).

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

10 reacties
appelflap
@ drusius ; Nou en? In deze vraag gaat het er niet om wat de grondwet zegt in onze huidige situatie, het gaat er om wat Gods Woord zegt over hoe het zou moeten zijn en hoe we daar in moeten staan en dat heeft ds. Buijs mijns inziens uitstekend uitgelegd.
43843
Goed opgemerkt Appelflap, het antwoord van ds. Buijs is tot the point.
43843
Drusius, het gaat hier niet over onkerkelijken of mensen die een andere Godsdienst praktizeren. In art 1 van onze grondwet is die vrijheid gewaarborgt.
Iedereen mag doen en geloven wat hij wil. Ieder heeft gelijke rechten
Maar het gaat hier over 'refomensen'.
En 'refomensen' kunnen toch niet anders dan spreken naar het Woord van God!? Het doet ons toch pijn dat de de een zijn auto wast op zondag, de ander zijn gras maait, dat beurzen open zijn, etc. Daar probeer je toch tegen te waarschuwen, tot behoud van anderen?
De zondagsrust en - heiliging is je toch lief.
javisje
Er werd gezegd dat de 'refomensen' wel kunnen doen wat ze willen (naar de kerk).

Dat is niet waar: We willen niet zo maar naar de kerk: dat is Gods gebod. En als het goed is, doen we dat VRIJwillig.

Bij "kerkmensen" staat er als het ware iets boven de wil. Dat ontbreekt bij "niet-kerkelijken" en dat is juist wat we hen willen voorhouden: God wil dat we naar de kerk gaan. Waarom? Om Hem te leren kennen tot onze eeuwige zaligheid.

Sterkte met de discussie! Doe het biddend! Indien iemand wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere. Die mildelijk schenkt en nooit verwijt.(Jac. 1:5)
Cloudsadmirer
Ja Drusius,
het is heel goed voor te stellen dat andersdenkenden het vervelend of zelfs onfatsoenlijk vinden! 'We' moeten er ook niet van staan te kijken (zei onze ds gister nog), Jezus heeft het namelijk voorspeld: 'ze hebben Mij gehaat ze zullen ook u haten.' De wereld zal zich ergeren aan Christenen, dat is altijd al zo geweest.
Als 'andersdenkenden' niet ongevraagd ergens op worden aangesproken zijn er wel andere redenen om zich aan Christenen te ergeren. Dat zal ook altijd zo blijven.

Gelukkig staat Christus er altijd nog boven! Hij regeert!
Catherine
@Drusius: jij schaart jezelf niet onder "ons".? Ben je niet bekend met Gods Woord ? En leef je onder een steen ? Denk eens aan de onsmakelijke discussie over de predikant die iets gezegd had over de voetbalafgoderij. De man werd gehoond, beledigd, gehaat en bespot.
En niet iedereen zal zich aan jou en mij ergeren, vanwege ons geloof. Als wij het maar vooral niet opdringen, ons eigen, liefst stille, weggetje bewandelen. Dat het niet aan ons is af te lezen, ja, dan heb je idd geen haters of Zijnentwil.
Catherine
Sorry, tikfout: OM ipv OF
Cloudsadmirer
Nou Drusius, je blaast nogal hoog van de toren, misschien moet je zelf maar snel op beide benen gaan staan en dan met je voeten geworteld in het Woord van God Zelf. Daar staat het namelijk. Wat ermee bedoelt word moet je niet aan mij vragen maar bij de Schrijver Zelf zijn.
Jij zegt dat het 'wellicht op kleine schaal' gebeurt..... beste Drusius, het is bijna lachwekkend dat je dat zegt! Neem even een kijkje op de website van Open Doors; deze stichting heeft een lijstje opgesteld 40(!) landen waarin Christenen worden vervolgd, en dat is de TOP 40! Er zijn er dus nog meer! En daar heten Christenen gewoon 'Christenen' en geen 'reformatoren' of iets dergelijks.

Verder schijf je:
"O ja, ik merk niet dat mensen zich aan mij ergeren en mij haten vanwege mijn geloof."
Wel, naar mijn mening klopt er dan iets niet, dat spreekt namelijk de Bijbel tegen.
Cloudsadmirer
"het zijn 50 landen waar christenen worden vervolgd, maar de meeste landen zijn wat duistere staatjes of niet-Christelijke theocratieen waar het leven van veel mensen niet veilig is, Christen of niet. "

Niet te geloven, hoe bagatelliseer ik de Christenvervolging?
Cloudsadmirer
Kom eens met feiten.........